Hvordan fortæller jeg det

brevkassespørgsmål

Hvordan fortæller jeg det

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hejsa.

Det er nu flere månedere siden det skete men det plager mig endnu. Jeg var sammen med en af mine gode venner en dag. Pludseligt kom vi ind på det der emne 'sex' osv. Det endte med vi begyndte at se porno og onanere til det. Han spurgte mig pludseligt om han måtte sutte min *** jeg svarede bare "ja man" (jeg troede jo ikke han ville gøre det), det tændte mig faktisk. Det endte så til sidst med at vi havde sex.

Vi har ikke talt om det eller noget, i starten var det bare akavet hvis jeg var alene med ham henne i skolen. Men som dagene gik var vi de gode venner igen. Jeg har overbevist mig selv om at jeg er homoseksuel. Også kommer spørgsmålet hvordan skal jeg fortælle mine venner samt familie det? Jeg prøvede engang at fortælle det til min veninde, men jeg kunne bare ikke.

Please hjælp mig!

Svar:

Hej med dig.

Jeg forstår godt, at det ikke er helt nemt for dig at stå i denne situation. Det lyder som om, oplevelsen med din ven har sat nogle tydelige spor i dig, som du nu føler, at du har brug for at dele med nogen. Derfor er det rigtig fint, du er startet med at skrive herind.

Som det første vil jeg fortælle dig, at det faktisk ikke er lovligt for dig at have sex, fordi du kun er 12 år. Loven i Danmark siger nemlig, at man skal være fyldt 15 år, før man må dyrke sex. Derfor vil jeg råde dig til, at du frem til, du fylder 15, kun kysser og kæler med andre, men ikke har rigtig sex, da det som sagt ikke er lovligt for dig endnu.

Jeg kan godt forstå, at oplevelsen med din ven har fået dig til at tænke, om du måske kan være homoseksuel. Når man har oplevet at tænde på en fyr og nyde at være sammen med ham seksuelt, er det meget nemt at få overbevist sig selv om, at man er homoseksuel. Det kan sagtens være, du er til drenge, men jeg kan også fortælle dig, at det kan ændre sig med tiden. Når man kun er tolv, er man nemlig stadig i starten af puberteten, hvor ens krop stadig ændrer sig, og hvor man ikke er helt færdigudviklet. Med det mener jeg, at både din krop og din seksualitet kan ændre sig mange gange endnu, og det kan derfor sagtens være, at du om et eller nogle år både er til drenge og piger, og måske ender med kun at være til piger.

Fordi du endnu ikke kan vide dig helt sikker på din seksualitet, synes jeg ikke, du skal skynde dig at få fortalt nogen, at du har mistanke om, at du måske er homoseksuel. Det er rigtig fint, at du selv går og gør dig disse overvejelser, men jeg synes samtidig, du skal overveje, om det overhovedet er en fordel, at du allerede nu inddrager andre i dine tanker. Måske vil det være en god idé, at du fortsat fornemmer dig lidt frem og finder ud af, om du virkelig er til drenge, eller om du måske stadig er i tvivl.
Jeg kan dog godt forstå, du har behov for at dele det med nogen, og det synes jeg også, er rigtig fint. Jeg tænker, det er vigtigt, du kun deler det med nogen, du stoler 100% på, for ellers risikerer du, at rygtet hurtigt spredes, og det er der ingen grund til, når det blot er en tanke, du har fået. Det kan være rigtig rart at dele sine overvejelser med nogen, man er tryg ved, men jeg synes, det er vigtigt, du ikke fortæller det til hvem som helst, da det som sagt kan ændre sig med tiden.

Hvis du vælger at fortælle det til nogen, kan du starte med at sige, at du har noget, du gerne vil snakke om, som betyder meget for dig. På den måde bliver personen, du vælger at fortælle til, nemlig forberedt på, at det ikke er hvad som helst, du gerne vil fortælle. Jeg synes også, det er vigtigt, du er tydelig omkring, at det indtil videre kun er nogle overvejelser, du har, men at du synes, det er svært at gå med dem helt for dig selv og derfor har behov for at fortælle dem.

Hvis du har lyst til at udforske, har flere spørgsmål eller måske har lyst til at snakke med andre homoseksuelle og måske-homoseksuelle, kan du prøve at kigge på hjemmesiden for Landsforeningen for Bøsser og Lesbiske. Det kan være rart at møde andre eller tale med nogle rådgivere, som har erfaring med netop det.

Jeg håber, mit svar er brugbart for dig.

Kh. Matilde