Hvordan finder jeg tilliden og selvtilliden igen?
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej
Jeg har brug for noget hjælp med mit forhold.
Først lige lidt baggrund: Jeg er 23 og min kæreste han er 21, og vi har været sammen i snart tre år. Den første halvdel af forholdet har vi boet tæt på hinanden, hvor vi var rigtig meget sammen, og den anden halvdel har vi boet langt fra hinanden pga, at han var på højskole (hvilket var en hård periode tillidsmæssigt for mig), og efterfølgende fordi jeg er i praktik. Der vil gå endnu et år, før vi bor i samme by igen.
Nu til selv problemet.
Min kæreste begyndte på et nyt studie for to uger siden, og der har den selvfølgelig stået på masser af fester - især med den nye klasse. Til en fest efter ti dage ender han så med at sidde og holde i hånd med en pige fra sin klasse i længere tid mens de snakker. Senere vælger de at forlade festen sammen, hvorefter de sidder og snakker i længere tid på en bænk. Her prøver hun at tage hans hånd igen, men denne gang afviser han, og så siger hun - der i øvrigt også har en kæreste, at det er helt normalt for hende at holde i hånd med sine gode venner ( I mit hoved er man ikke gode venner efter ti dage). Han skriver ikke noget til mig om aftenen, men dagen efter skriver han til mig om at han gerne vil have jeg kommer, fordi han har det skidt efter festen, men at det var en fed fest. Vi ses dog ikke, fordi vi begge har aftaler med venner. Torsdag kommer han så hjem til mig, og fortæller mig om, hvad han har gjort, og at han har det virkelig dårligt med det. Vi bliver begge virkelig kede af det, og jeg bliver enormt såret (især fordi han ved, at jeg har store problemer med tillid, og fordi det er en pige han skal gå i klasse med de næste fire år). Vi sov dog sammen - eller han sov, men jeg havde det elendigt og kunne ikke sove. For nogen virker det måske som en lille ting, det ha gjorde, men hverken for ham eller mig. Den slags er ikke noget, han normalt ville gøre. Han er en virkelig sød fyr, og slet ikke typen. Og ud over det, var min søster også til festen, så han har også ignoreret den tanke, at hun faktisk kunne have set ham.
Nu er der gået en uge siden det skete og i mellem tiden har han droppet en fest (på eget initiativ) for at jeg ikke skulle blive nervøs, han har været virkelig ked af det, har sendt mig et meget følsomt brev og i går snakkede han med hende i skolen, og sagde, at der ikke kunne blive noget imellem dem - og hun sagde, at hun var enig. Hun havde dog ikke fortalt noget til sin kæreste.
Hvis bare vi havde boet i samme by, og han ikke skulle se denne pige regelmæssigt de næste fire år, tror jeg nemmere jeg ville kunne komme videre. Men der er stadig masser af fester og snart skal de i sommerhus sammen i en weekend med klassen.
Jeg har virkelig været ked af det, fordi jeg føler at mange af vores minder på en måde er ubetydningsfulde lige pludselig, og min selvtillid og mit selvværd er helt i bund. Og jeg føler også, at jeg har svært ved at finde tilliden til ham igen. I forvejen  følte jeg lidt - siden han tog på højskole for halvandet år siden - at jeg har været »den svage« i forholdet. Jeg har det i forvejen svært med tillid, da jeg kommer fra en skilsmissefamilie, hvor jeg ikke har følt mig ønsket af min far, og ud over det har jeg tidligere haft et forhold, hvor fyren var utro (uden at fortælle mig om det), hvor jeg aldrig fandt tilliden igen. Lige nu kan jeg næsten ingenting spise, og jeg prøver bare at holde mig beskæftiget med at se venner og familie for at tænke mindre på det.
Jeg har dog ses med min kæreste en enkelt gang, hvor jeg kunne mærke, at jeg virkelig gerne vil have, at vi kan finde ud af det.
Nu til mine spørgsmål:
- Hvordan finder jeg selvtilliden og tilliden igen?
- Og hvad kan han gøre?
Jeg håber virkelig, at I kan hjælpe. Ved godt, at det her ikke er det største problem i verden, men i min verden fylder det alt lige nu, og jeg vil bare gerne videre.
Mvh den ulykkelige

Svar:
Kære ulykkelige.
Det virker til, at du og din kæreste er inde i en svær periode, og jeg kan godt forstå, at du er ked af det. Det er derfor rigtigt fint, at du skriver herind, og jeg skal gøre mit aller bedte for at svare på dine spørgsmål. Når man er bange for at miste den man elsker, kan det gøre meget ondt indrest inde, og det er godt, at du er opmærksom på at gøre noget ved din situation, så du kan få det bedre. At du føler, som du gør er meget normalt. I to har som kærester været vant til at bo tæt på hinanden, og i har derfor måske været en stor del af hinandens hverdag. I har højest sandsynligt fulgt med i hinandens liv gennem sorger og glæder og i stort og småt, og dette har givet jer en tryghed og sikkerhed i forholdet. Nu bor i længere væk fra hinaden, og i kan ikke følge med i hinandens liv som tidligere. I skal nu til at lærer at være sammen på en ny måde, og dette kan være svært at vende sig til. Kontakten i har, er mindre end før og det  kan både skabe utyghed og usikkerhed i jeres forhold. Følelserne du beskriver er derfor meget naturlige.
At din selvtillid for øjeblikket har det skidt, tror jeg er en meget naturlig reaktion, på forløbet i jeres forhold. Det er nemlig ofte nemmer at være den som oplever nye ting, end den som befinder sig tilbage i den vante hverdag. Derfor tror jeg også, at det er vigtigt, at du selv får dig nogle spændende oplevelser. Du kan foreksempel tage med en veninde på weekend i en storby, tage i spa, i sommerhus, på camping, til koncert, i biografen eller sørge for at tage på nogle sjove byture. Kun fantasien sætter grænser. På den måde får du en masse positive oplevelser med dig selv, og med andre mennsker, og dette kan formentlig hjælpe med til at øge din selvtilid. Samtidig tror jeg, at det kan gavne den ulige balance i jeres forhold, således at du ikke længere vil føle dig som den svage. Når du viser dig selv og din kæreste, at også du har et spændende liv, bliver jeres situation mere lig. En anden ide til gavn for selvtilliden kan være at gøre noget godt for dig selv, så som at spise noget lækkert, købe lidt tøj, dyrke noget motion eller få en hårdklipning. Dette minder en om, at man er forkælelsen værd. Når man er inde i en periode med dårligt selvtillad, er det også vigtigt at bruge tid med dem man holder af, og som man ved holder af en. Godt selvkab og kærligt nærværd påvirker selvtilliden positivt. Det lyder allerede til, at du er meget sammen med din famile og dine veninder, og det er rigtigt godt. At du har dem er jo i bund og grund, fordi at du er en meget dejlig pige. En sidste lille ide til at styrke din selvtillid, kan være at føre en selvtilllidsdagbog. Her kan du skrive ting ned, som du er stolt af, eller som du godt kan lide ved dig selv. Det kan både være egenskaber, gode gerninger, talenter osv.
Det virker på mig somom, at du og din kærste er meget ærlige over for hinanden, og det er rigtigt godt. På den måde har i mulighed for at snakke tingene igennem, og misforståelser kan blive rettet. Men du er også nød til så, at stole på hvad han fortæller dig. Jeg synes at din kæreste virker oprigtig, og udfra hvad du skriver, tror jeg at det er dig, han rigtig gerne vil være sammen med. Der er en grund til at i er kæreste, og det må du huske. Jeg mener personligt heller ikke, at det var okey at han holdte den anden pige i hånden til fest, men det syntes han jo heller ikke selv. Anden gang hun forsøgte at tage hans hånd, afviste han hende, han fortalte dig det hele, og var også selv ked af sin opførelse. Hernæst skrev han et dejligt brev til dig og kontaktede ovenikøbet pigen for gøre det klart, at der ikke skulle være noget. Jeg tror at det er meget vigtigt, at du begynder at vise ham noget tiltro, for ellers kan du i værste fald risikere, at han giver op. Det er meget normalt at relationen i et forhold går op og ned, men det er aldrig rart at være den, der for en stund, ligger nede. I sådanne situationer kan det være en god ide at tale om, hvordan man bedst hjælper hinanden. Måske har du foreksempel, i en periode, brug for at din kæreste bekræfter dig lidt ekstra, siger nogle søde ting til dig og holder lidt ekstra om dig. Det kan måske også hjælpe dig lidt, hvis i laver en aftale om, at han for en periode skiver eller ringer noget mere. Således kan i forsøge at tale om, hvad der gør hinanden trygge. Du skriver, at han en aften aflyste en fest, for ikke at gøre dig nervøs, og dette tror jeg til gengæld, at han skal passe på med. Dette hjælper højest sandsynligt ikke på din selvtillid, og han kan selv risikere at fortryde valget, da han går glip fællesskabet med sit studie.
Når man i et forhold elsker hinanden højt, er det meget naturligt, at man af og til rammes af jalouxi. Dette er et tegn på, at man som partnere vil hinanden. Nu har du og din kæreste været sammen i tre år, og det er jo helt sikkert fordi, at i er meget glade for hinanden. Jeres forhold har klaret et højskoleophold og det er flot. Jeg tror og håber på, at I også klarer disse nye udfordringer sammen.
Venlig hilsen
Malene