Hvordan bliver jeg pænere?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus. Er en forfærdelig grim pige. I tænker sikkert at jeg overdriver, men nej. Vil slet ikke gå igang med at beskrive mit ansigt, for så bliver jeg bare i dårligt humør.
Jeg vil virkelig gerne være pænere. Jeg går hverken med makeup (fordi jeg ikke kender så meget til det endnu) og er overvægtig. Altså, det ville jo være en start for mig at tabe mig meget. Og det kunne måske også være en ide, at begynde at gå med makeup, selvom jeg ikke finder det så interessant.
Men har i andre ideer eller tips? Har brug for alle de tips der kan gøre mit ansigt pænere.
Og nu ved jeg sikkert hvad i tænker, for sådan siger alle mennesker nemlig til mig når jeg taler om mit selvhad. Noget i stil med "Det er jo det indre der tæller" og jeg er så træt af den sætning, for i bund og grund ved alle jo, at det bare er en kæmpe løgn. Alle mennesker går efter udseendet. I hvert fald til at starte med. De mennesker der siger, at man ikke behøver se godt ud for at gøre et godt indtryk hos andre, dem tror jeg simpelthen bare ikke på.
Derfor er det virkelig vigtigt at se pæn ud, for ellers frygter jeg, at jeg aldrig vil finde kærligheden. (Jeg ved godt det lyder lidt plat) men ja.
Så skriv endelig alle jeres ideer. Har stærkt brug for dem.

Svar:
Hej med dig :-)
Først og fremmest vil jeg rose dig for dit brev, og at du er så god til at sige tingene direkte. Du giver med dit brev en retning jeg skal gå, når jeg besvarer dit brev, og viser hvad du ikke har lyst til at høre. Det synes jeg er fedt, og jeg skal prøve at besvare dit spørgsmål så godt som muligt.
Det bedste råd jeg kan komme med er, nok ikke så overraskende for dig, at gå mere op i dit udseende og pleje det noget mere. Det er selvfølgelig ærgerligt, at du ikke interesserer dig for make up, men hvis du på sigt kan se, at du føler dig bedre tilpas ved at gå med det, så kan det være, at det også vil hjælpe på din motivation.
At gå med make up, er selvfølgelig ikke bare lige så nemt, for hvis man vil se ekstra godt ud, må man jo ofte sætte sig lidt ind i hvilke farver, som passer til ens hudfarve og hvordan man lægger den pæneste make up. Til hverdag kunne det fx være en idé at lægge en forholdsvis neutral make up i brune nuancer. For at gøre din hud mere ensartet, kan du købe en foundation og evt. en concealer til at dække bumser eller andre urenheder. For at give dit ansigt lidt mere spil, kan du dertil købe en pudder eller en solpudder, som du kan lægge med en børste på kinderne og på de fremtrædne steder som næsen, hagen og lidt i panden.
Ofte vil det også være en god idé at fokusere på øjnene, når man vil fremstå pænere. Som tidligere nævnt, kan du lægge en forholdsvis naturlig make up ved at vælge nogle brune nuancer. Du kan lægge den samme farve over hele øjet, eller du kan vælge at lægge make uppen som "smokey eyes", hvor du fader farven ud på øjenlåget, så den starter som lys og bliver mørk ude i kanten. Det er forholdsvis simpelt, og kræver mest af alt bare en make up pensel som man glatte overgangen ud. Der findes et hav af tutorials på youtube til smokey eyes og ellers er der mange bloggere som viser hvordan de lægger en make up. Det kan også være at du er mere til farver. Det er selvfølgelig helt op til dig. Nogle mener også, at de bliver pænere af at lægge en streg på øjets våde kant. En sort streg gør de øje mindre, men giver øjet en pæn ramme, hvor en hvid streg vil gøre at dine øjne ser større ud. Derudover er der nogle som bruger en eyeliner, som også kan ramme øjet ind.
Er alt det her med make up for træls for dig, er der også mere simple ting som at plukke øjenbryn eller få en ny frisure, som kan gøre en verden til forskel. Frisører er uddannede til at se, hvilken klipning der kan give dit ansigt det bedste udtryk, så måske du næste gang kan høre din frisør, om hun har en idé til hvordan dit hår kan komplimentere dit ansigt bedst muligt. Det kan også være at nogle reflekser vil se rigtig godt ud, og give dig mere spil i håret.
Jeg tror det er vigtigt, at du spørger folk i butikkerne om råd. Ansatte i Matas vil være bedst til at vurdere hvilken farve foundation der vil matche din hudtone og det samme med evt. øjenskygge, ligesom frisører vil kunne give dig gode forslag til håret.
Jeg kan desværre ikke komme med så mange andre idéer end make up for at hjælpe dig. Man ser jo ud som man gør, og det eneste der rigtig kan ændre det rent fysisk, er make up og hvis man taber sig (hvis man selvfølgelig er overvægtig). Derudover tror jeg, i mange tilfælde, at det også kan hjælpe, hvis man får bygget noget mere selvværd op. Måske indser man, at man slet ikke er så grim, som man selv synes.
Som du skriver, så er der mange der siger, at det er det indre der tæller, men at du mener, dette er en stor løgn, da alle ofte går efter udseendet til at starte med. Jeg tror, at du har ret i rigtig mange tilfælde. Dog synes jeg også ofte at man hører om, at folk starter som venner, og fordi man så lærer den anden at kende rigtig godt og ser, at personen har en fed personlighed, så begynder man også at tænde på personen rent fysisk - også selvom man måske ikke tænkte over om personen var attraktiv til at starte med.
Håber du synes du kan bruge mit svar til lidt. Det kan være en helt ny verden, at lære make up at kende, så fortvivl ikke hvis du synes det virker lidt uoverskueligt eller synes det er svært. Det kræver altsammen lidt øvelse. Jeg håber også, at du går det bedre med dig selv, og indser, at du helt sikkert ikke er så grim, som du selv synes du er :-) !
Mange hilsner
Christina.