Hvordan beholder jeg respekten fra mine forældre?

brevkassespørgsmål

Hvordan beholder jeg respekten fra mine forældre?

brevkassespørgsmål af
Anonym

Hej
Jeg er kørt fuldstændig fast i forholdet til mine forældre. Jeg går faktisk og lyver for dem hver dag. Men det er ikke noget jeg har lyst til, det er noget jeg er nødt til.
Det starter for omkring et år siden hvor jeg begynder at komme sammen med en fyr. Jeg har aldrig været mere forelsket og vi snakker endda om at flytte sammen når vi er færdige med gymnasiet. Derfra begynder det så at gå ned ad bakke. Han kan ikke klare gymnasiet og dropper ud i 2.g. Af ren og skær kedsomhed begynder han at ryge hash med sine venner igen (han har gjort det før). Han ender med at blive afhængig og begynder at lyve overfor mig, for at kunne ryge uden at jeg ved noget om det. Jeg finder selvfølgelig ud af det til sidst og slår op. Han beslutter sig for at forlade landet og følger pilgrimsruten fra Frankrig i 3 måneder. Da han kommer hjem er han en helt anden person. Han har lært "at sige nej" og har cuttet kontakten til de mennesker der lokkede ham ind i misbruget. Han skal ind og aftjene værnepligt til april og på Teknisk skole efter det. Problemet opstår ved, at mine forældre inden han tog afsted sagde dette til mig: "Hvis du nogensinde går tilbage til ham, vil vi kun kunne se på dig, som en af de kvinder der går tilbage til deres mænd efter at de er blevet slået." Men nu har ham og jeg altså i al hemmelighed været sammen igen i to måneder. Fordi vi ikke kan lade være. Vi er forelskede og det kan man ikke bare lige lave om på for andres skyld -selvom de er éns forældre. Jeg har i efterfølgende samtaler hørt fra mine forældres side, at de stadig har det på samme måde som dengang, selvom det, for dem, er et halvt år siden. De kan simpelthen ikke indse, at et menneske kan tage beslutningen om at ændre sig og så også gøre det. Hvis jeg fortæller mine forældre at vi er sammen, er jeg bange for at de udstøder mig og mister al respekt for mig. Mine forældre er mindst ligeså vigtige som det her forhold, men jeg er ikke villig til at ofre hverken den ene eller den anden part. Jeg har ikke noget imod at de ikke kan lide min kæreste, selvom det da selvfølgelig er træls at de ikke vil kunne omgås hinanden i fremtiden, men hvis de også afskriver mig, ved jeg ikke hvad jeg skal gøre.

Så spørgsmålet er: Hvordan får jeg overbevist mine forældre om, at han har ændret sig og er værd at beholde, uden at de straks stempler mig som et svagt menneske?

Svar:

Hejsa

Det er ikke et rart dilemma som du er endt i, hvor du mod din vilje føler dig tvunget til at lyve over for dine forældre.

Som jeg forstår dig, så vil du gerne fortælle dine forældre, at du er sammen med din kæreste, men du ved ikke helt, hvordan du skal gøre det. Det er rigtig flot, at du gerne vil fortælle dine forældre om det. Det viser, at du er en fornuftig pige, og at dine forældres mening virkelig betyder noget for dig.

Kan du måske starte med at fortælle dine forældre, at du har følt dig tvunget til at lyve for dem, men at du nu ikke kan holde til det længere, fordi det gøre dig ked af. Fortæl at du har været bange for at fortælle dem, at du er gået tilbage til din kæreste, da du er bange for at de synes at du er en svag pige.

Forklar dem, at du ved at han ændret sig meget, og det gør dig ked af det, at du ikke kan snakke med dem om det. Måske kan I også snakke om, at du nu har givet ham en ny chance, men hvis han ryger ud i misbrug igen, så er du er færdig med ham, og går ikke tilbage til ham. Det viser, at du er villig til at give andre en ekstra chance, men også at du ikke er svag og vil finde dig i hvad som helst.

Snak med dem om, at du er bange for at de tvinger dig til at vælge mellem dem og ham, for det kan du ikke. Måske kan du snakke med dine forældre om, hvordan dig og din kæreste kan overbevise dem om, at han faktisk har ændret sig. Så de igen kan stole på ham. Kan I måske bruge noget tid hos dig, så dine forældre kan møde ham, og se at han har ændret sig?

Jeg håber, at du kan finde inspiration i disse råd til en samtale med dine forældre. Og at dine forældre vil sætte pris på, at du snakker med dem om det.

Hvis rådene ikke rigtig hjælper dig, vil jeg anbefale dig at logge på Chatrådgivningen. Her kan du sammen med en rådgiver måske finde frem til, hvordan du kan snakke med dine forældre.

Stort held og lykke
Hilsen Marianne