...hvor mon den er, den røde tråd...
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej brevkasse! Tit når jeg ligger i min seng om natten og det er blevet lidt mørkt, kommer jeg i tanker om døden. Jeg tænker på hvad der sker efter døden og hvor meget jeg kommer til at savne f.eks. min mor når hun dør. Jeg bliver bange for at jeg bare forsvinder...at jeg bare er væk, uden at kunne tænke føle eller blive til igen. Hvad nu hvis det er sådan, så er livet godt nok uretfærdigt! Men når jeg så vågner igen næste morgen er den uhyggelige følelse helt væk. Men hvad skal jeg gøre for at undgå disse tanker? Og hvad tror i der sker efter...DØDEN! er den så slem som man går og tror?? Finken

Svar:
Hej Finken
Det er godt, at du skriver til brevkassen med dit spørgsmål, så du ikke skal føle dig alene med dine tanker. Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller – og et som mange mennesker på et eller andet tidspunkt har stillet sig selv.
Det er helt naturligt, at man i perioder af sit liv er optaget af at finde ud af, hvad meningen er med livet  – og dermed også døden, da døden jo er det eneste som vi mennesker er garanteret, når vi bliver født! At du tænker meget på døden lige nu, er måske fordi at du er i en fase i dit liv, hvor du tænker meget over tingene, hvad skal der ske i dit liv, hvad er dit mål – både i forhold til uddannelse, arbejde, kæreste, familie osv. Mange spørgsmål som kan koges ned til et stort spørgsmål: Hvad er meningen med livet? Der findes ikke nogen færdig opskrift på, hvad det er at vi mennesker skal nå med vores liv. Og det er derfor kun dig, som kan finde ud af, hvad det er som vil gøre dig glad, og give mening for dit liv! Heldigvis er det ikke et spørgsmål, som du skal kunne besvare nu – det er noget, som du skal bruge hele livet på at finde ud af. Det jeg prøver at fortælle dig er, at det er helt normalt, at man indimellem har de her meget store tanker.
Du fortæller, at dine tanker lige nu kredser omkring døden, og hvad der sker efter døden – og at de tanker ofte kommer om aftnen når du er alene og det bliver mørkt. Kan grunden til at tankerne om døden kommer til dig, når du ligger i din seng måske være fordi at det er det tidspunkt på døgnet, hvor du faktisk har ro til at tænke? I hverdagen har vi mange ting som kan forstyrre vores tanker – vi er ofte omgivet af mennesker, hører radio, ser tv eller er på nettet eller mobilen, og derfor bliver vi hele tiden afbrudt i vores tankerække… og måske derfor er det først når du ligger i din seng, og der bliver helt ro omkring dig, at du faktisk har mulighed for at lytte til dine tanker?
Hvis du oplever, at tankerne er ubehagelige, at de forhindrer dig i at sove, så synes jeg, at du skal få en snak med din mor – eller en anden voksen om dem. Det er som sagt helt normalt, at have sådanne tanker, men det kan hjalpe at få snakket lidt om dem, hvis du synes de er skræmmende.
Der findes ingen beviser for, hvad der sker efter døden. Og derfor tror jeg, at der findes lige så mange forskellige forklaringer, som der findes mennesker. Når du læser mit svar, skal du derfor huske på, at det bare er min personlige opfattelse af hvad døden er – og hvis det slet ikke passer med din eller dine forældres overbevisning om, hvad der sker efter døden, så er min opfattelse på ingen måde mere rigtig end Jeres- ok?
Døden kan for mange mennesker været et svært emne at snakke om – specielt i DK oplever jeg, at mange mennesker har svært ved både at acceptere døden og snakke om den, hvilket i princippet er lidt skørt – for vi skal jo alle sammen dø på et tidspunkt. Døden er i vores kultur gemt lidt væk, og mange har aldrig set et dødt mennesker. Derfor bliver døden måske ofte sammenlignet med de film vi ser - og der er døden sjældent fredsfyldt! Jeg har selv arbejdet med dødende mennesker – og har derfor haft tæt kontakt med døden. Et arbejde, der gav mig en helt anden opfattelse af døden. Den var slet ikke så styg og skræmmende som man ser det på film. Her oplevede jeg, at døden faktisk kan være både smuk og fredsfyldt! I mange tilfælde indtræffer døden stille og roligt, hvor det dødende menneske lige så stille sover ind. Og mange gange oplevede jeg, at de nærmeste døde med et smil på læben, som om de ville sige ”det var dejligt – jeg fik endelig fred”.
Fordi jeg har set hvor smuk og rolig døden kan være, så er jeg også overbevist om, at det der kommer efter døden kun er godt. Jeg tror på, at sjælen lever videre efter døden. Det lyder måske lidt dumt, men jeg synes det er en ret smuk tanke. Jeg ved også, at på mange plejehjem er det en procedure, at personalet åbner vinduet, når en beboer er død – for så kan sjælen flyve ud og komme op i himlen. Jeg tror på, at når man dør så kommer sjælen i himlen, et sted som ligner jorden, MEN uden noget ondt. Her lever man så videre – og bliver forenet med de mennesker, som man tidligere har mistet. Udover det gode liv har den døde også mulighed for at følge med i det liv som foregår på jorden. Jeg ved ikke helt om den afdøde sidder på en sky eller en stjerne og kigger ned – men personen kan i hvert fald følge med i det som sker på jorden, og dermed også høre hvad der bliver sagt. Jeg synes, at det er en dejlig tanke, at selvom man mister en man elsker, så er de ikke helt væk – for selvom man ikke kan se eller ham/hende, så kan han/hun hører og se mig…. Og så føler man sig ikke helt så forladt. Og så er det betryggende at vide, at man engang bliver genforenet med de mennesker, som man tidligere har mistet.
Jeg kan godt forstå, at du ikke kan overskue tanken om, at din mor en dag skal dø. Uanset hvor gammel man bliver, så tror jeg bare aldrig, at man bliver klar til at miste sine forældre. Selvom det selvføgelig er sværere jo yngre man er. Vi kan bare heller ikke levet hele livet i frygt for at miste de mennesker vi elsker – for så bliver livet for kedeligt.
Jeg håber, at du kan finde inspiration til måske at få snakket med din mor eller en anden voksen om, hvad de tror der sker efter døden. For ved at høre forskellige tanker om døden og hvad der kommer efter, så bliver du i stand til at skabe i din egen overbevisning om, hvad du tror der vil ske – og så bliver det hele måske lidt mindre skræmmende for dig. Du er også velkommen til at kigge forbi chatrådgivningen her i Cyberhus.dk, hvis du har behov for at snakke mere. Chatten er åben mandag til torsdag kl. 14-19 og fredag kl. 13-16.
De bedste tanker
Marianne