Hvor længe skal jeg vente?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej! Jeg har i over et halvt år forsøgt at skaffe hjælp fra kommunen, til at undgå flere selvmordtanker som er opstået pga. depression. Jeg er netop kommet hjem fra hospitalet, hvor jeg har været indlagt i under 24 timer, fordi jeg "så ud til at have det fint nok" (Jeg har grædt uafbrudt under hele indlæggelsen). Indlæggelsen var grundet at jeg i går gik på togskinnerne lidt uden for banegården, og blev opdaget af en kvinde som ringede til politiet. Tankerne hobede sig op på det tidspunkt, og jeg så ikke nogen anden løsning på mine problemer. Der er kun én tanke jeg fumler med, som overgår mine selvmordstanker. Det er: Hvor lang tid tror i, at jeg skal vente på hjælp nu?

Svar:
Kære dreng på 17 år.
Jeg er glad for, at du blev opdaget ude på togskinnerne, før det gik galt. Og ud fra det du skriver, så havde du et hårdt døgn på hospitalet.
Det er svært at gå med selvmordstanker og jeg kan godt forstå du stiller dig selv det spørgsmål, om hvor lang tid der skal gå før du får hjælp. Du skriver at du har prøvet i et halvt år, at få hjælp fra kommunen, og det er lang tid. Jeg går ud fra, at du har en sagsbehandler, men jeg ved ikke hvad I har snakket om.
Derfor er det svært for mig at svare præcist på dit spørgsmål. Men jeg har nogle muligheder som jeg gerne vil give dig, og som jeg synes er vigtige du griber og prøver af:
1: Kontakt din sagsbehandler og fortæl vedkommende om hvordan du har det, og at du gerne vil have hjælp. Hvis du ikke har en sagsbehandler, så kan du ringe til din kommune og bede om at snakke med socialrådgiver. Den person kan fortælle dig mere om de muligheder din kommune kan tilbyde dig og hvor lang tid der vil ca. vil gå.
2: Jeg kender ikke dit forhold til dine forældre, men det er vigtigt at de ved hvordan du har det. Sommetider kan man gå rundt og tro at ens forældre ikke vil hjælpe eller de bliver kede af det, men mange gange er det faktisk forældrene der bedst kan hjælpe. Det kan også være rart at have forældrene med, hvis man for eksempel skal på sygehuset eller noget andet.
3: Kontakt din læge og fortæl ham om de tanker og følelser du går rundt med. En læge kan henvise dig til den behandling han/hun mener er bedst. Måske er det en psykolog, eller en psykriater du har brug for, men det kan lægen hjælpe dig med at besvare.
3. www.livslinien.dk og deres telefon:  70 201 201, den har åben alle ugens dage mellem 11-23 og her sidder der voksne der har meget erfaring i at snakke med unge der har selvmordstanker.
4. Du skal også vide at i chatrådgivningen her i Cyberhus sidder der voksne der også har stor erfaring i at chatte med unge der har det svært. Den har åben hver mandag - torsdag kl. 15-19.00.
Jeg har givet dig en masse muligheder, for også at vise dig, at der er voksne mennesker du kan gribe fat i. Alle har brug for støtte og hjælp sommetider og lige nu har du brug for en voksen. Derfor synesn jeg det er stærkt at du har skrevet til mig. Du skal vide at du kan få det bedre og du er kommet godt i gang.
Venlig hilsen
Anne-marie