Hvor hører jeg til?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg ved slet ikke, hvor jeg skal placere det her henne? Men jeg går med en ulidelig følelse af, at jeg ikke aner, hvor jeg hører til? Ja, det har nok altid fundet "sted" om man så må sige, jeg har mange "venner" og "veninder", men jeg føler kun at en af dem, kender mig som den person jeg virkelig er.. Jeg bliver let såret over ting, men lader ikke andre vide det, fordi jeg ikke vil ses som svag.. Men det gør derimod også, at folk tror de kan sige alt til mig, uden at det går under skindet på mig, men det gør det bare så tit. Jeg droppede ud af gymnasiet her for 2-3 måneder siden, fordi jeg ikke følte, at jeg passede ind dér. Jeg var meget indelukket overfor folk for første gang nogensinde, og nåede aldrig at få et bånd der var noget særligt mellem nogen, som jeg normalt er meget god til det. Det skræmmer mig ekstremt meget, at jeg ikke var i stand til at få et "forhold" med nogle. Derudover, så arbejder jeg bare. Og jeg føler mig helt sat fast i mit liv. Der er ikke nogen opture og der er heller ikke nogen nedture? Det hele er så - fladt? Jeg føler bare ikke, at jeg høre til i min by, eller i det her land? Jeg har så mange drømme jeg ikke tør at realisere.. Jeg tør ikke at tage et år til udlandet i frygt for, ikke at få nogle venskaber.. Jeg er ikke så god til at lade folk komme ind under skindet, kun på afstand.. Men de tror som regl vi er "bedste venner" fordi jeg ikke viser dem, hvem jer er.. Åh jeg er så forvirret, og jeg er så optaget af, at jeg ikke har tid til at realisere mine drømme.. Jeg er så optaget af, at jeg aldrig tror, at jeg bliver lykkelig. Det skal siges, at jeg hr gået til psykolog osv. før, men mener bestemt ikke, at jeg bør gøre det igen. Jo, det hjalp, men jeg tror ikke, at det er det jeg har behov for, men hvordan finder man den vej man skal gå? Hvordan finder man der hvor man høre til? Hvordan bliver man tryg her i livet, når man ikke rigtig føler sig hjemme andet end i sengen? Kærlig hilsen krebs

Svar:
Hej krebs
Du har placeret dit spørgsmål det helt rigtige sted og jeg vil gerne prøve at besvare det så godt jeg kan, og måske kan du bruge noget af det jeg skriver til dig.
Det er både nogle gode og vigtige spørgsmål du stiller og faktisk tror jeg det er nogle spørgsmål som alle på et eller andet tidspunkt stiller sig selv. Før jeg besvarer dem direkte, så er der lige et par ting jeg godt kunen tænke at skrive til dig.
Det er ikke så nemt at være ærlig over for alle mennesker og vise hvem man egentlig er og hvad man bliver ked af. Sommetider gemmer vi man lidt bag en facade for, at beskytte sig selv og måske har man et eller andet inden i, som er lidt svært at snakke om. Det er faktisk okay og helt normalt, at man ikke går rundt og er helt ærlig om sig selv hele tiden.
Men som du også skriver, så kan man godt gemme sig så meget, at man ligepludselig ikke synes der er nogen der kender èn, og det er jo heller ikke rart. Så måske handler det om at finde en balance og måske vælge hvad for nogle folk der skal kende hele sandheden, eller noget af den og hvilke folk man bare hygger sig med og har det sjovt med, og de behøver måske ikke at kende alle ens hemmeligheder.
Det her med at være ærlig omkring sig selv, hvordan man har det og over for hvilke folk man gerne vil være det, kan godt være svært. Specielt hvis man ikke er vant til at dele sine tanker og snakke om de ting som er svære og som gør èn lidt sårbar. Men det er noget man kan lære og det kan godt tage lidt tid.
Ud fra det du skriver, så tror jeg ikke du har været vant til at dele sådan nogle ting med så mange mennesker og derfor er det noget du stille og roligt er ved at lære. Og ved du hvad..du er faktisk igang med at lære det og den bedste måde at starte på er, at stille spørgsmål og være klar over hvordan man har det.
Det er du og derfor er det faktisk ret stærkt af dig, at du stiller de spørgsmål.
Når man er lidt usikker eller synes der er ting som er svært, så sætter det tit andre tanker igang og lige pludselig kan det hele virker svært og uoverskueligt. Jeg kan godt forstå det skræmmer dig, når du kan mærke at livet er gået i stå og du ikke rigtig aner hvad vej du skal gå. Måske føler du at du står i et tomrum og at det er svært se udvejen?
Men kære du..du er midt i en udvikling, hvor du er ved at finde ud af det og når du står midt i det, så kan det ikke undgås at det er lidt skræmmende. Men det vigtige er, at du er på vej og at du vil komme styrket ud i den anden ende, og det skal du holde fast i.
Nu til dine spørgsmål:
1. hvordan finder man den vej man skal gå?
Jeg tror det er et hamrende godt spørgsmål, men desværre er der ikke noget simpelt eller rigtig svar på det. Jeg tror det handler meget om erfaringer og prøve at gå de veje som føles rigtigt nede i maven. Livet har mange veje og de fleste mennesker skifter vej flere gange i livet. Det kan være en ny kæreste, uddannelse, arbejde, bolig, by osv.. Sommetider kan det godt være ret svært, fordi man kan blive usikker på hvilken vej man skal vælge. Det tror jeg er en del af livet og jeg tror vi alle møder de tidspunkter i vores liv.
Så du skal have nogle erfaringer og prøver forskellige ting af, og så tror jeg det vigtigste er, at du prøver at mærke efter nede i maven og så følger det. Sommetider går der lidt tid, før man kan mærke hvilken vej man vil prøve, sommetider går det godt og man valgte rigtigt, andre gange kan man mærke, at det var ikke lige var den vej og så skal man til at se sig om efter en ny.
2. Hvordan finder man der hvor man høre til?
Det hænger rigtig meget sammen med det første spørgsmål, fordi jeg tror man kan prøve mange forskellige ting og steder inden man finder det sted som føles rigtigt og hvor man slapper af og har det godt. Her gælder meget det samme synes jeg, nemlig det her med at lytte til sin mave og så prøve at være ærlig over for dig selv og hvordan man har det.
3. Hvordan bliver man tryg her i livet, når man ikke rigtig føler sig hjemme andet end i sengen?
Når man føler sig utryg og usikker, så er det meget normalt at man trækker hen til de steder hvor man føler sig tryg. Og lige nu er det måske sengen og derhjemme. Det er også okay lige at tage en pause og en puster, for at samle kræfter og mod, men på et tidspunkt skal man til at prøve at finde de andre veje og de andre steder hvor man føler sig hjemme og som bare føles rart og godt.
Så derfor her jeg et par ideer til hvad du kan prøve at gøre nu:
- Det her med at finde ud af de ting du spørger om, er lidt ligesom at bygge et hus. Først bygger man et stærkt fundament og så kan man begynde at lave vægge og sætte vinduer i. I stedet for at fokuserer så meget på hvad du skal bruge hele livet på og hvad der er det helt rigtige for dig, så synes jeg du skal starte med lidt mindre.
Gode oplevelser som gør dig i godt humør og hvor du føler dig tryg. Prøv at lave noget i din fritid, hvor du har det godt med. Det kunne være eller andet sport, begynde en madklub med et par gode veninder, en biografklub, eller hvad med at tilmelde dig et marathonløb..:) Det kan være mange ting, bare det er noget du synes der er sjovt.
Du er stoppet med gymnasiet og det er fint, hvis det bare ikke føltes rigtigt. Men du skal sætte noget andet istedet for. Du arbejder nu..er det et sjovt arbejde?, er du glad for det? Du skal koncentrere dig om at bruge din tid på ting der gør dig glad, fordi så opbygger du nemlig overskud og kræfter til fremtiden. Det er et stærkt fundament.
Jo mere overskud du bygger op, jo nemmere er det at finde de veje i fremtiden.
- Min anden ide er, at bruge de voksne muligheder du har. Jeg tror det kunne være rart at have nogle at snakke med om alle de her tanker. Det er en måde for dig, at finde ud af hvad du egentlig har lyst til. Det kunne være en studievejleder på din gamle skole, en gaammel lærer, en fra din familie som du snakker godt med, eller måske en helt anden. Prøv at tænke dig om hvem det kunne være.
Du kan også bruge vores chat herinde, fordi her sidder der også voksne som gerne vil lytte og prøve at hjælpe, og bare det at få sat flere ord på det, tror jeg ville være rart for dg.
- Min sidste ide er, at vælge en eller to mere som du prøver at øve dig i at være ærlig over for. Det kunne være en sød veninde, som du gerne vil have lidt tættere på, men det kunne også være en voksen fra familien, eller en helt tredie. Måske kunne du prøve at snakke med den person om de tanker som du så flot har beskrevet her.
Så kære du..lige nu er det svært, men du har taget fat i det og det er simpelthen helt perfekt. Du er ved at mærke efter, fornemme hvad der er svært og hvorfor, du stiller spørgsmål og jeg kan mærke på dig, at du gerne vil have det nemmere. Og det er starten til at finde den rigtige vej for dig...:)
Og så husk på at der er masser er rigtige veje for dig og jeg tror helt sikkert det vil lykkes for dig. Så på med arbejdshanskerne og så tror jeg der vil ske nogle gode ting for dig i 2011.
Jeg håber alt det bedste for dig
Venlig hilsen
Erroll