Hvilken vej?
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
6 År siden mødte jeg en pige.. hun enormt køn og tiltrækkende og virkede oprindeligt rigtig sød og charmerende.. inden jeg nåede og se mig om var der gået halvandet år igennem had og skænderi - Jeg blev svagere og svagere ku ik sige noget tilbage som ku stoppe alt hadet. hun drev mig ind i et hjørne hver gang der opstod et problem (efter hendes hoved). og fandt alle mine svagheder frem og brugte dem imod mig. det er 4½ siden nu og jeg har ikke ku finde mig selv siden. jeg tror ik på mig selv med hensyn til noget som helst, jeg ved ik hvor jeg skal gå hen når jeg vågner. jeg kan ikke sove.. spiser sjældent og bryder sammen i gråd over småting.. jeg føler jeg ikke kan gennemføre noget som helst selvom jeg utroligt gerne vil inderst inde.. hvad skal jeg gøre?..

Svar:
Kære du
Det lyder til at have været et rigtig hårdt forhold at være i for dig, og at hun ikke behandlede dig særlig godt. Nogle parforhold kan være rigtig usunde, og jeg er glad for at høre at du ikke er i det parforhold mere.
Som jeg forstår din mail, har du nu været ude af det forhold i 4,5 år – men har ikke kunne finde dig selv igen, og har mistet troen på dig selv. Når du skriver hvordan du går og har det, kan jeg godt se at det hele er rigtig svært, og jeg vil gerne give dig et råd til hvad du skal gøre.
Når du ikke spiser, græder let over småting og ikke kan gennemføre noget, synes jeg at du skal søge noget professionelt hjælp, så du kan få det bedre. De ting du nævner, er nemlig tegn på, at du har det rigtig svært, og når man har det sådan, skal der ofte professionelt hjælp til at komme ovenpå. Med professionelt hjælp, tænker jeg især på en psykolog, hvor du kan få talt om det dårlige parforhold du var i, samt få talt om de følelser du får med nu.
Du kan få en henvisning til en psykolog, ved at gå til din læge og fortælle om hvordan du har det. Husk at være helt ærlig overfor lægen, så lægen kan finde en passende psykolog, og hjælpe dig på bedst mulig måde.
Jeg håber rigtig meget du vil prøve at tage til din læge og fortælle om hvordan du har det, og husk du også altid er velkommen på chatten til en snak, hvis du har brug for det.
Mange tanker fra Heidi