hvem skal jeg vællge?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej det her lyder nok lidt mærkeligt, men det er altså ikke noget jeg skriver for sjov, jeg har virkelig taget mod til mig for at skrive den her mail!!! jeg er en pige, snart 15. jeg har en tvillinge søster, og for to år siden fik hun anoreksi. gennem de sidste to år har hun kun fået det værre. hun har de sidste tre måneder været indlagt på en lukket psykiatrisk afdeling, efter at have været på et behandlingshjem i ca seks måneder, og før det var hun også indlagt på en psykiatrisk afdeling. hun har mindst ti gange prøvet at begå selvmord, ved hjælp at panodil. for ca fire måneder begyndte jeg selv at få det dårligt, jeg begyndte at skære i mig selv. ikke bare ridse, skære. jeg har også flere gange prøvet at tage mit eget liv ved at skære i mine håndled, men det lykkedes desværre ikke, det eneste der skete var at mine forældre fandt ud af det, fordi jeg blev så dårlig at jeg besvinede, så jeg måtte på skadestuen at syes. det var for historie, nu til mit spørgsmål. min tvillinge søster er som sagt medet syg, og hun har altid været den dominerende. jeg ved hun har brug for mig, men de sidste to år har hun bare behandlet mig som hun ville. hun har ikke gået i skole, så jeg har været hendes eneste jævnaldrene, det betyder så at jeg skal være der hvis hun har brug for en at hygge med, græde med eller svine til hvis hun er sur! jeg er træt af at blive behandlet sådan af hende, og hele tiden at skulle være der for hende, selvom hun er indlag forhindre det hende ikke i at ringe til mig på de mest irriterende tidspunkter. jeg har jo selv fået det meget dårligt, men det kan hun ikke se, eller hun ved det godt, men hun respektere ikke at jeg også kan have det meget svært i perioder, og jeg tør ikke sige fra over for hende. jeg føler jeg er nød til at vælge imellem mig selv og hende, hvad gør jeg? hilsen forvirret og frustrered anonym

Svar:
Hej forvirrede og frustrerede anonyme
Det er godt nok nogle voldsomme ting du beretter om og en rigtig svær situation du står i, så jeg kan godt forstå at du er både forvirret og frustreret. Jeg kan godt forstå det må have været svært at skulle skrive det her ned, og jeg synes virkelig det er sejt at du har taget skridtet og gjort det.
Du spørger om du skal vælge dig selv eller din søster. Jeg mener helt bestemt du skal vælge dig selv først. Det mener jeg fordi det vigtigste er at du selv får det bedre, inden du kan/skal bruge energi på andre. For at kunne gøre en forskel for din søster bliver du nødt til selv at have "overskud" af energi, og det har du ikke lige nu.
Prøv at forestille dig at din søster er ved at drukne og at du gerne vil redde hende. Problemet er bare at du ikke selv kan svømme. Og når du ikke selv kan svømme, kan du heller ikke redde din søster. Giver det mening? Du bliver nødt til at lære at svømme selv først. Du bliver nødt til at hjælpe dig selv først.
Som du selv er inde på, tænker jeg at det er på grund af din søsters sygdom og hendes mange problemer gennem de sidste to år der gør at hun sviner dig til og behandler dig på den måde du beskriver. Nogle mennesker kan nogle gange vende alle de svære ting indeni mod de mennesker de har tæt på. Men selvom hun måske gør det fordi hun selv har det svært er det selvfølgelig ikke i orden, og jeg kan godt forstå hvis du er rigtig træt af det.
Du siger at du har svært ved at sige fra overfor din søster, og det kan jeg sagtens forstå. Har du prøvet at snakke med dine forældre om at du har det sådan? Jeg synes det er vigtigt at du prøver at sige fra overfor din søster og dine forældre kan måske hjælpe dig. I det hele taget synes jeg det er vigtigt at du får snakket med dine forældre om hvordan du har det lige nu. Når din søster er så syg som du beskriver hun har været længe, kan jeg forestille mig at de måske gennem lang tid har brugt meget tid og energi på at hjælpe hende. Det er selvfølgelig også helt naturligt, men det er samtidig også vigtigt at de er der for dig, for det har du brug for.
Som jeg startede med at sige synes jeg det er nogle rigtig svære og voldsomme ting du går med, og jeg synes derfor også det er meget vigtigt at du får snakket med nogle voksne om det, så du kan få noget mere hjælp. Hvis du ikke lige har mod på at tage snakket med dine forældre med det samme, synes jeg du skal kigge forbi chatten og "øve" dig sammen med en af rådgiverne der. Der er åbent man-tors kl. 14-19 og fredag kl. 13-16.
DeBedsteHilsner
Niels-Christian