Hvade jeg mere selvtillid ville jeg have anoreksi
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg er en 15 årig pige som er pænt overvægtig, var på nogen og 70 sidst jeg så efter, jeg er heller ikke sætlig høj omkring 160, problemet er at jeg ikke kan holde op med at spise, jeg spiser hele tiden og hver dag´, også selvom jeg egentlig ikke er lækkersulten, forleden dag købte jeg en hel chocolade kage hos baageren og spiste den selv. Jeg siger tit til mig selv NU holder jeg op me at spise slik, men alligevel 30 min. efter......
Min kropsideal er også ødelagt, en dag havde en af mine veninder en lidt stramtsidende trøje på og jeg tog mig selv i at tænke "den der bluse måske ikke lige dig skat" og for omkring 3 måneder siden hvar der en udsendelse i tv omkring sådan et anoreksi lejr i usa hvor man hjalp de her pger videre, og jeg tænkte rent faktisk "idet mindste er hun da tynd"! Der er også det at jeg er meget udenfor i min klasse, jeg bor langt væk, jeg er pænt megt klogere end dem, lus det at da jeg startede i skolen var vi lige flyttet tilbage i Danmark efter vi havde boet to år i Egypten hvor min familie var de enste jeg så, så jeg var meget ustabil og voldelig det første skole år, o det tror jeg de husker på.
Jeg går alene hjem 90%af tiden. Jeg har det også virkelig svært med min far, selfølgelig elsker jeg ham og alt det der men nogen gange pisser han mig virkelig af, nogen gange står vi bare og råber af hinanden og bliver mere og mere sure. Nogen gange sker det aktisk at jeg kaster ting efter ham, små ting der ikke kan skade ham alvorligt, men alligevel..... en gang blev vi s sure på hinanden at da jeg prøvede at storme ud af rummet, greb han mig og holdt mig fast rigtig hårdt, "for at passifisere mig " som han sagde. Nogen ange er jeg virkelig bange for at jeg hader ham.

Svar:
Hej med dig.
Det er rigtig mange ting der fylder hos dig, og det er super godt at du skriver til mig og på den måde fortæller hvordan du har det. Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig, så lad os starte fra en ende af.
Du skriver i dit brev, at du spiser rigtig meget, og ikke rigtig har den stopklods til at lade hver. Jeg tror alle kender det der med at stoppe forbi bageren lidt for mange gang, men sommetider gør man det fordi der er noget man er ked af.
Måske er det også sådan du føler det, at det kan trøste lidt eller få dig til at glemme det som gør ondt inden i. Når jeg læser dit brev til mig, så tænker jeg at du måske spiser for meget, fordi du føler dig udenfor i skolen og ikke har noget at lave i din fritid.
Du skriver et par gange i dit brev, at du har været fysisk voldelig, eller kaster ting efter din far. Det er meget almindeligt at du har skænderier med din far, når du er teenager, og det er ok at du sommetider tænker, at du hader ham. Det er måske fordi du er så vred på ham sommetider.
Men det er ikke altid rart at skændes og det kan være svært, både at mærke at du elsker og hader din far på en gang. Det kan jeg godt forstå.
Jeg synes du har meget at tænke på lige nu, både med din far, din skole og at du er meget alene derhjemme. Den bedste måde at lave om på noget der er svært, er at få det fortalt til en voksen som kan hjælpe, og jeg tænker at der er to personer som er vigtige du tager fat i med det samme:
1. Din lærer: Han/hun kender din klasse og dig, og er vant til at snakke med elever som synes noget er svært. Måske vil du opleve at det er rart at snakke med en voksen, og måske kan din lærer være med til at det bliver lidt lettere for dig i klassen.
2. Din far: Selvom i skændes og at det sommetider kan gå lidt voldsomt til, så prøv at fortælle ham det samme som du har fortalt mig. Jeg ved godt det kan være svært at sige direkte til ham, men jeg tror du får mest ud af at være ærlig omkring dine følelser.
Jeg synes også I skal prøve at tænke over, om der måske er en fritidsaktivitet, du har lyst til at gå til. Så vil du komme ud af huset og møder nye mennesker. På den måde sidder du ikke alene derhjemme og muligheden for at du vil møde nogle søde unge mennesker, som du kan blive venner med, bliver mget større.
Til sidst vil jeg gerne svare på den udsendelse du har set om anoreksi. Dem der lider af anoreksi har det rigtigt dårligt og har meget svært ved, at håndtere deres følelser. Derfor vælger de at have kontrol over deres mad, fordi De ikke føler de har kontrol over deres følelser.
Desværre hjælper det ikke, men det bliver bare meget værre.
Hvis du mangler flere råd, kan du altid skrive til mig igen, men du kan også besøge  chatten her i Cyberhus. Den har åbent mandag til torsdag fra kl. 14-19. Her er der altid en voksen der vil lytte til dig.
Jeg ønsker dig det bedste.
De bedste tanker fra Kristine