Hvad skulle jeg gør
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Hej cyberhus.
Det er fordi at for 2 dage siden, da jeg var til et sammen spil med nogen af mine venner. Spurgte min bedsteven mig om vi ikke kunne mødes
på en af toiletterne, han sagde at det var meget vigtigt. Da jeg kom ned på toiletterne sad han uden t-shirt på. Han låste døren og så
begyndte jeg at blive bange. Han sagde at hvis jeg skriger/råber så ville han sætte et billed ud af mig hvor jeg var næsten nøgen, jeg havde kun en trøje på.
det billed ville han sætte ud på facebook. Så jeg stod helt stille. Han gik over til mig og min t-shirt af. Efter det begyndte han at kysse mig
på maven og på mine brystvårter. Så begyndte jeg at få stiv. Han tog min hånd og kørte den ned til hans store og stærke pik.
det skal lige siges at jeg går 5. Og han går i 9. han holdet min hånd der nede i et par sekunder, så begyndte han at glide den op og ned af hans pik. han kunne se at jeg fik stiv, så begyndte han nemlig banke på min pik. Det føltes rigtig mærkeligt, så stoppede han. Han onanerde lidt, så begyndte jeg at tage mit tøj på. Så sagde han lige inden jeg gik at vi mødes der igen næste uge, for ellers det der med billedet.
nu kan jeg ikke holde op med at tænke på det. Var det voldtægt.

Svar:
Kære dig
Jeg synes, at det er rigtig flot, at du skriver herind og fortæller om din oplevelse, det kræver mod. Det er det helt rigtige, du har gjort, for det er ikke godt at gå med sådan en hemmelighed selv. Når man, som barn, har haft sådan en grim oplevelse, som du har, er det vigtigt at få fortalt til en voksen, og jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at hjælpe dig.
Det du oplevede med din ven på toilettet, må have været meget ubehageligt for dig, og jeg kan godt forstå, at du blev bange. Det han gjorde mod dig, er bestemt ikke iorden, og det er faktisk direkte ulovligt. Du skal ikke være bange for, at du er blevet voldtaget. Det som skete på toilette var ikke voldtægt, men du er blevet det der hedder seksuelt krænket. Dette betyder, at en person har gjort noget seksuelt ved dig, som du ikke havde lyst til, foreksempel taget din t - shirt af, kysset dine brystvorter, rørt ved dig selv og fået dig til at røre ved sham. At din ven truer dig, med at lægge et næstent nøgent billede af dig ud på facebook, er også meget forkert. I et voksent sprog kan man kalde det afpresning. Grunden til at han gør det, er udelukkende for at skræmme dig. For ved at skræmme dig, håber han på, at du igen vil gå med ham på toilettet næste gang I er til sammenspil.
Med alle de ubehagelige ting din ven har gjort mod dig, mener jeg ikke at han er en særlig god ven. Det er både tarveligt og forkert af ham, og han kan ikke være det bekendt. Når man har en god ven, er det vigtigt at behandle sin ven, som man gerne selv vil behandles af ham, og det aller vigtigste i et venskab er, at man har det godt i selskab med hinanden. I et venskab skal man hygge sig og have det sjovt og dejligt sammen, man skal ikke føle sig forkert eller opleve angst. Det, som er sket, er alvorligt, og det er vigtigt, at det ikke sker igen, og derfor er du nødt til at fortælle historien til en voksen, enten dine forældre eller til en voksen som du er glad for, og som du stoler på. Jeg kan godt forstå, hvis du bliver nervøs ved tanken, men du skal huske på, at intet af det, som er sket, er din skyld. Det som du har været udsat for kan ske for alle, både, børn, unge og voksne, og uanset hvad, er det forbudt. Hvis du synes, at det bliver for svært at fortælle om oplevelsen, ansigt til ansigt med en voksen, kan du skrive det i et brev, fuldstændig som du gjorde det herind. Det var nemligt rigtigt flot og meget forståeligt.
Ved at få hjælp af en voksen, kan du være sikker på, at det ikke sker igen, og de voskne vil også kunne hjælpe dig med at få slettet billedet, som din ven har af dig på telefonen. At du har skrevet herind, er det første skridt på vejen til at få det bedre, og jeg håber meget, at du vil være lige så modig til at få taget det næste skridt, at få fortalt det til en voksen. Jeg er overbevist om at du kan gøre det. Alt mulig held og lykke.
Jeg håber meget snart at det hele løser sig for dig, venlig hilsen Malene