hvad skal jeg stille op?

brevkassespørgsmål

hvad skal jeg stille op?

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år

hej til jer :) jeg har ingen ide om hvad for en brevkasse jeg skal sætte mit spørgsmål i, men det kan i jo bestemme :) jeg har gået i længer tid og været lidt ked af mit studievalg. jeg går på hf på VUC og jeg har nogle problemer. 1. jeg bliver stalket af en af mine klassekammerater, føler mig meget utilpas med det, han sidder i alle timer og stirer på sådan en vemmelig måde på mig. han stirer klippefast på mig og har et meget underligt smil. et smil og et blik som man bare kan mærke er helt forkert. jeg har givet udtryg for at jeg ik vil finde mig i det, men han bliver ved. aner ik hvad jeg skal gøre? 2. jeg har en lærer som går meget op at vise over for mig at han er den autoitærer. han taler ned til mig, nægter at give konstruktiv feat back på mine afleveringer, vil ikke vise mig respekt osv. han har det meget med at tale negativt til mig og grine af mig når jeg. de andre i klassen oplever det ik rigtig, det er mest mig og min veninde det går ud over. har flere gange hævet min stemme, når jeg ik har ville finde mig i mere og det har en effekt i en kort periode, så er han tilbage med at kritisere og nedgøre. jeg har prøvet at snakke med en af mine andre lærer om det, men det eneste hun kunne sige var at jeg måtte tage en snak med ham... jeg er begyndt at få følelsen af at jeg ik kommer til at bestå min eksamnen, da han ikke vil hjælpe mig. er det her noget jeg skal finde mig i, eller kan du se en løsning? vh charlotte

Svar:

Kære Charlotte

Dit spørgsmål er havnet det helt rigtige sted - jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig.

Du skriver at du føler dig meget utilpas ved, at en af dine klassekammerater stirrer på dig og smiler til dig på en måde som du opfatter som underlig og forkert. Det lyder bestemt ikke rart. Du skriver også, at du ikke vil finde dig i det. Det får mig til at tænke på, om du har fortalt ham, hvordan du har det og bedt ham lade være med at stirre på dig? Jeg tror det er en god idé at starte med at tale med ham. Måske har han ikke selv tænkt over det, eller måske er der en grund til at han gør det, som han kan få anledning til at fortælle om, hvis du taler med ham om det.

Når der er nogle man oplever problemer med, tror jeg det bedste er at tale stille og roligt med dem om det og forklare dem, hvordan man har det. På den måde kan man prøve at løse det i fællesskab.

Derfor er mit råd til dine problemer med din lærer også lidt det sammen.

Det lyder rigtig ubehageligt, at du går og er nervøs for, at du ikke består eksamen, pga situationen med din lærer. Derfor tror jeg det er vigtigt, at I får talt sammen om det.

Måske kan du få den anden lærer du allerede har talt med til at hjælpe dig. Hun kan måske sidde med mens I snakker sammen, eller måske har du en studievejleder der kan holde et møde med jer begge. Jeg tror det er en god idé, at du tager snakken med din lærer sammen med en anden fra skolen, så der er en, der sørger for, at samtalen går ordenligt til og som ved hvad I har snakket om, hvis der fortsat er problemer mellem jer efterfølgende.

Jeg håber, at du ved at snakke med både din klassekammerat og din lærer, kan få en bedre oplevelse af, at være i klassen. Jeg kan ikke umiddelbart se andre løsninger, men hvis du har tænkt over andre idéer, er du velkomme til at skrive igen og vende dem med én her  brevkassen.

Bedste hilsner

Camilla