Hvad skal jeg gøre

brevkassespørgsmål

Hvad skal jeg gøre

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Jeg har en veninde som jeg er utrolig glad for og hendes mor er syg, så hun har det meget svært. Hun er tit ked af det og kommer til mig med hendes problemer og det er jeg self glad for, men jeg har også nogle problemer som jeg kæmper meget med og ved snart ikke om jeg kan klare at hun kommer til mig med sine problemer, fordi at jeg godt kan mærke at jeg snart bryder sammen og jeg har skåret i mig selv fordi jeg er brudt sammen en gang. Jeg har sagt til hende en gang, at jeg på et tidspunkt ikke kan klare det med at hun kommer med sine problemer, men så sagde hun aldrig til mig når hun havde problemer eller var ked af det. Hun har så mange problemer i sit liv, at jeg ved hun ikke kan klare det selv og derfor har jeg sagt til hende at hun bare skulle komme til mig ligemeget hvad, fordi jeg self altid vil være der for hende. Hvad skal jeg gør? Skal jeg sige at jeg ikke kan klare det selv om jeg ved at hun har mange problemer og har prøvet selvmord to gange? Eller sige at hun altid skal komme til mig også bare selv få det dårligt men være en god veninde?

Svar:

Kære du.

Normal

false

DA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabel - Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Du beskriver ret præcist, hvad der er dit problem og et sådant problem står du ikke alene med. Mange andre har ligesom du prøvet at skulle vælge mellem at hjælpe sig selv eller andre først. Det er ikke altid lige let at finde balancen, men jeg vil prøve at give dig et par råd med på vejen.

Du skriver, at du kan mærke, at du snart bryder sammen på grund af, at du både har dine egne og din venindes problemer at forholde dig til. Du skriver også, at du har skåret i dig selv, fordi du har prøvet at bryde sammen en gang før. At skære i sig selv er ingen løsning på problemerne. Det er et udtryk for desperation, men det kan være farligt i længden. Så lad være med at gøre det igen!

Jeg synes, du står med en opgave, som er alt for stor for dig at bære alene. Du må ikke bryde sammen – du skal passe på dig selv. Det er dét, du først og fremmest skal koncentrere dig om lige nu.

Hvordan kan du undgå at bryde sammen igen? Prøv at tænke efter, om du kan finde en måde at få fred og ro på i hverdagen – bare en time eller to måske. Det vil kunne give dig styrke til at kæmpe videre med dine egne problemer.

Du vil gerne være en god veninde og hjælpe din veninde med hendes problemer samtidigt. Som jeg ser det, magter du ikke også at skulle forholde dig til hendes problemer lige nu. Derfor er det meget vigtigt, at du får sagt fra overfor hende med det samme. Som veninde behøver du ikke at påtage dig hendes problemer også. Veninder kan også andet end at beskæftige sig med hinandens problemer. De kan have det rart sammen på mange forskellige måder. I kunne fx i stedet prøve at finde en måde at være sammen på, hvor i begge kommer lidt væk fra hverdagens problemer. Det kunne måske være at dyrke sport sammen, gå i biografen, mødes med andre eller noget helt fjerde. Prøv at finde frem til nogle af de ting, som gør jer i godt humør og får jer til at tænke på noget andet end jeres problemer. På denne måde giver I hinanden et ”pusterum”, hvor I er væk fra jeres problemer for en stund.

Det, at din veninde valgte ikke at komme til dig med sine problemer, da du sagde fra overfor hende tidligere, ser jeg som et tegn på, at hun respekterer dig. Hun har villet tage hensyn til dig, fordi hun holder af dig. Man kan sagtens være veninder og sige fra overfor hinanden samtidig. Det handler om at være sig selv tro og passe på sig selv, ellers kan man ikke være noget for andre. Hvis du bryder sammen, fordi du ikke kan magte at skulle forholde dig til din venindes problemer oveni dine egne, vil din veninde få dårlig samvittighed over det og det vil bare gøre situationen endnu værre. Sådan skal det ikke være.

Jeg vurderer, at din veninde bør have hjælp udefra. Du kan ikke hjælpe hende med hendes problemer, da de ser ud til at være rigtigt svære. En syg mor og 2 selvmordsforsøg er tunge problemer.

Din veninde har brug for professionel hjælp – den kan du måske hjælpe hende med at finde og på den måde være en god veninde. Du kan starte med at få hende til at gå til sin læge og fortælle ham, hvordan hun har det. Kommunen kan også hjælpe med tilskud til psykologhjælp og der findes selvhjælpsgrupper rundt omkring i landet, hvor man kan tale med andre, som har de samme problemer som én selv. Hvis din veninde kommer så langt ud, at hun overvejer selvmord igen, vil hun måske have brug for at være indlagt en periode på psykiatrisk afdeling på sygehuset.

Hvis du ikke magter at hjælpe hende med at finde frem til professionel hjælp, kan jeg godt forstå dig og så er det vigtigt, at du siger fra. Men du kan måske i stedet anbefale hende at tale med en anden om det. Det kunne fx være en lærer eller en anden voksen, hun har tillid til og som kan hjælpe hende videre.

Hvis dine egne problemer bliver for store for dig, kunne du måske også selv have glæde af at tale med en voksen om det – evt. en professionel, som er uddannet til at kunne lytte til sådanne problemer. Det er ikke altid, man selv kan klare sine problemer og så er det vigtigt, at man søger den rette hjælp for at kunne komme godt videre i livet.

Lad mig til sidst gentage, hvad jeg har skrevet:

Du kan ikke hjælpe andre, før du selv har overskud nok til det.

Du kan være en god veninde ved at sætte grænser og ved at finde på andre måder at være sammen med din veninde på, end at tale om problemer.

Du skal søge hjælp udefra, hvis dine egne problemer bliver for store for dig. Det samme gælder din veninde.

Jeg håber du har kunnet bruge mit svar og ønsker dig alt muligt held og lykke fremover.

Venlig hilsen Linda