hvad skal jeg gøre?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej der, jeg ved ikke rigtigt hvor mig spørgsmål her høre til så jeg har sat det ind under her. jeg håber bare jeg for svar på det, men eftersom jeg ikke rigtigt kan chatte med jer fordi der enten er lukket eller optaget så vælger jeg at skrive her i stedet. jeg har ligenu nogen problemer med at tage i skole, jeg får kvalme ved tanken om at skulle afsted og ned blandt alle menneskerne, jeg er bange for hvad de tænker om mig. før i tiden var jeg en glad glad glad pige og hver gang jeg kom afsted klingede jeg godt med allesammen, sådan er det bare ikke efter jeg kom op at skændes med min gamle bedsteveninde, som spredte en masse rygter og jeg har egentlig ikke lyst til at snakke med hende før hun kommer og siger undskyld. siden dengang det startede har jeg haft problemer med at møde op i skolen, og en af mine nuværende rigtig gode veninde som jeg snart kun har en af tilbage, siger at min lærer har svært ved at placere mig i en gruppe da jeg aldrig er i skolen, jeg vil så gerne bare have hjælp for jeg græder en smule hver mogen når jeg har sagt jeg bliver hjemme fra skole, jeg går ned i karakter. jeg er ved sådan noget ligenu der hedder familiehuset, et sted man kommer til når man har problemer i familien, eller nogen problemer hvor familien er de eneste man har som hjælp. min lillebror snakker også med dem fordi han har samme problemer. jeg har fortalt hende omkring alle problemerne med pigerne i klassen med at jeg er blevet kaldt luder, klamme, ko, so og så videre. det har jeg også snakket med en ungdomspsykolog på skolen om, og jeg har fået hendes undskyldning, men det hjalp bare ikke. jeg har kun én grund til at tage i skole og det er for min venindes skyld. jeg håber på stor hjælp, og at i kommer med et svar der gør at jeg har det nemmere ved at tage afsted. det skal lige siges at tankerne der også går er at jeg gerne vil hjælpe min familie fordi vi ikke har så mange penge, og de gik begge ned i år 2006, min mor med en blodprop og min far med en svulst. ingen af dem døde heldigvis. men det sidder der bare for jeg vil så gerne hjælpe. håber på den bedste hjælp fra jer, hilsen skolepigen...

Svar:
Kære skolepige
Det er rigtigt godt du valgte at skrive herind og dele dine tanker. Det er aldrig rart når man bliver uvenner med sine venner. Selv om det er svært, så syntes jeg du skal tage fat i din veninde. Inviter hende for eksempel hjem en dag og tag en god snak med hende. Det kunne jo godt tænkes at hun også savner jeres venskab, men ikke ved hvad hun skal gøre for at gøre det hele godt igen.
At problemerne er så store at det går ud over din skole er jo ikke godt. Det er vigtigt i forhold til din fremtid og uddannelse at du gør din skole færdig på en så god måde som muligt. Jeg syntes trods alt, at jeg kan fornemme at inde bag alt det triste at så sidder der en stærk og glad pige, som gerne vil have det sjovt og rart med sine venner. Det er ikke let at være teenager, og derfor er det vigtigt du har en voksen du kan betro dig til.
Du nævner familie huset, og har du kontakt med dem, syntes jeg det er vigtig,t du bliver ved med at komme der, så du kan blive hjulpet på vej. Måske er det også en god ide at snakke med din læge omkring de ting der skete i 2006 med dine forældre. Han kan måske henvise dig til en psykolog, hvilket måske kunne være godt for dig. Også selvom du ikke følte det hjalp hos skolepsykologen.
Jeg kan godt forstå du gerne vil hjælpe dine forældre, med det er ikke dit avsvar, og du skal ikke stå alene med dine problemer. Jeg syntes du skal prøve at kigge forbi chatten her i Cybehus igen, selvom det har været svært at komme igennem. Her sidder der nogle rigtige søde voksne, som du kan snakke med om hvad du evt. kan gøre videre. Det kan nemlig være lidt lettere når man kan snakke sammen og den voksne kan spørge om forskellige ting.
Kærlig Hilsen Isabella