hvad skal jeg gøre ved det??

brevkassespørgsmål

hvad skal jeg gøre ved det??

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

nu er det ikke mig der har brug for hjælp.. jeg aaaner ikke hvilken kategori, dette problem tilhører. men min veninde går og har det rigtig dårligt derhjemme. Hendes far & mor skændes hele tiden og hun bliver selv slået af sin far. ligesom hendes andre søskende gør. de veninder som ved det siger bare at hun skal melde ham, men det vil hun jo ikke - forståeligt nok. hun spørger alle sine veninde om hun ikke kan være hos dem i weekenden, for hun hader virkelig at være derhjemme og hun er meget bange for hendes far. jeg vil rigtig gerne hjælpe hende, for hun har virkelig brug for hjælp! jeg har selv haft rigtig mange problemmer med en mor der er paranoid skizofren, alkoholiker og hash-misbruger. mobning og så mistede jeg min bedsteven forrige år i en bilulykke og jeg så ham blive dræbt for jeg sad lige ved siden af.. jeg har også haft en depression. anyway, der var ingen til at hjælpe mig. men nu vil jeg altså gerne prøve at hjælpe hende så meget som overhovedet muligt. så mit spørgsmål er: Hvad skal jeg gøre ved det? Hvordan kan jeg hjælpe hende?

Svar:

Hej med dig.

Dit spørgsmål passer godt i denne kategori og jeg vil gerne prøve at hjælpe dig med, hvad du kan gøre.

Jeg synes det er rigtig flot at du gerne vil hjælpe din veninde, når du kan se at hun har det svært derhjemme. Når din veninde ikke selv vil melde dem, så synes jeg også der er brug for, at der er nogle andre, der kan hjælpe hende på vej, for det er selvfølgelig ikke i orden at din veninde blive slået derhjemme. Det er faktisk ulovligt.

Hvis du gerne vil hjælpe hende, så synes jeg ikke det er noget du skal stå med selv. Det er vigtigt du får involveret en voksen i det. Jeg tænker på om der måske er en lærer på skolen eller anden voksen du har et godt forhold til du kan snakke med?

Hvis det kan være svært at finde et voksen, så kan du også kontakte Børns Vilkår. Inde på deres hjemmeside kan du komme til at snakke med en voksen, der kan hjælpe dig med, hvad du kan gøre når du har en veninde der bliver slået. Man kan både ringe og chatte med dem, helt anonymt. Din veninde kan kan faktisk også få en bisidder, hvis ikke hun har andre voksne hun kan gå til.  Jeg synes også du skal snakke med din veninde om ikke det var en mulighed for hende.

Når du skriver du også selv har haft mange problemer, så tænker jeg på om du selv har fået snakket med nogen om det? Det lyder som om du har været mange ting igennem og det kan være svært at gå med alt det alene. Så hvis ikke du selv har fået noget hjælp eller snakket med ned nogen, så synes jeg du skal prøve at gøre det. Selvom om du gerne vil passe på din veninde, så synes jeg også det er vigtigt du passer på dig selv. Det er altid godt at få kontaktet en voksen, som kan hjælpe en.

Her til sidst vil jeg bare sige at du hjælper din veninde bedst ved at tage kontakt til voksen, enten hos Børns Vilkår eller en omkring dig. Jeg synes også det er vigtigt du inddrager din veninde, og fortæller hende at du gerne vil hjælpe hende. Jeg håber I får kontaktet nogen, for jeg synes det er vigtigt din veninde får hjælp.

De bedste hilsner Sine