Hvad skal jeg gøre
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
hej jeg har tidligere skrevet ind til jer angående min storebror. han har som jeg har skrevet rørt ved mig de forkerte steder mens han troede jeg sov hvilket han så gjorde i 3 år hvor jeg fik sagt det til mine forældre hvor de så troede det kun var sket en gang og de gik i den tro i 3 år mere hvor de først fik af vide at det var sket gennem en lang periode fordi jeg kom på efterskole og fik åbnet op for min på det tidspunkt "tunge rygsæk" og jeg er nu kommet hjem fra efterskole og skal fortsætte med psykolog så det er egentlig ikke så meget det jeg skal have hjælp til. Det er fordi jeg er efter de ubehagelige episoder blevet meget utryg ved nærkontakt og jeg har den tanke at jeg måske har svamp i skeden (klamt!) og jeg ved at man skal have en gynækologisk undersøgelse for at få det konstateret og ved også at man bare kan gå ned på apoteket og få det crem eller de piller men har også hørt at det er farligt at bruge det hvis man nu ikke har svamp og jeg har jo aldrig haft det før så ved ikke om jeg har det, det er bare noget jeg tror. men jeg ved at hvis jeg går til lægen så får jeg mig aldrig lagt op på den briks uden at bryde fuldstændig sammen og hvis jeg så hvad jeg ikke tror jeg gør lagt mig der op ved jeg at jeg vil bryde sammen når jeg er kommet hjem. jeg vil få det rigtig dårligt med mig selv og få en meget ubehagelig følelse der er svær at forklare så hvad skal jeg gøre har virkelig brug for et godt råd og hvis i skriver at alle læger jo har prøvet det før og det tager jo kun 20 sek så har i ikke forstået mit problem

Svar:
Kære du.
Det lyder som en svær situation, du står i, når du ved, at du bør få foretaget en gynækologisk undersøgelse, men også ved, at det vil få dig til at bryde sammen. Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre, og jeg vil gøre mit bedste for at komme med forslag hertil.
Inden jeg vil besvare dit spørgsmål, vil jeg først understrege, hvor sejt det er, at du fik fortalt dine forældre om, hvad din storebror har udsat dig for. Jeg kan forestille mig, at det ikke har været en let samtale. Jeg er også glad for at høre, at du har en psykolog, som kan hjælpe dig videre.
Du skriver, at du måske har svamp, og det lyder til, at du allerede ved en del om, hvad du kan gøre. Ligesom du selv nævner, er det en rigtig god idé at tage til lægen og få foretaget en gynækologisk undersøgelse, når det er første gang, at du har det. Jeg kan dog godt forstå, at det ikke vil blive let for dig, da du skriver, at du efter de ubehagelige episoder er blevet meget utryg ved nærkontakt. Det er desværre ret almindeligt, når man har oplevet sine grænser blive overtrådt på den måde, som du beskriver. Jeg kan forestille mig, at det er noget, som du kan få hjælp til at arbejde med hos din psykolog, så du ikke skal fortsætte med at være hæmmet af det i din hverdag.
En måde, hvorpå man kan arbejde med utryghed med nærkontakt, er, ligesom med så mange andre ting, at udfordre sig selv på det område. Jeg kan dog godt forstå, hvis en gynækologisk undersøgelse er en meget stor udfordring i denne sammenhæng, og det er ikke meningen, at man skal bryde sammen. Jeg tænker dog, at der er nogle muligheder for at gøre en gynækologisk undersøgelse mindre ubehagelig, hvis du kunne have mod på det. Hvis du ikke har været til en gynækologisk undersøgelse før, ville det måske gøre dig mere tryg, hvis du fandt ud af, hvordan den foregår. Det kan du læse om på Netdoktor.dk, eller du kan snakke med andre, der har prøvet det. På den måde kan du mentalt forberede dig på, hvad der skal ske. Hvis du tager til undersøgelsen, vil det også være en god idé at fortælle din læge, hvordan du har det med det, så hun ved, at hun skal være ekstra forsigtig og opmærksom. I kan jo lave en aftale om, at du på et hvilket som helst tidspunkt kan sige fra, hvis det bliver for ubehageligt. Måske din læge blot ved at spørge ind til symptomerne og ved at se på dig udvendig kan konstatere, om det er svamp, så du slipper for at blive undersøgt indvendigt. Under alle omstændigheder vil din læge være den, der bedst kan vurdere, hvilken behandling, der skal til, også hvis det kun er ud fra en samtale om symptomerne. Det kan også være, at du ville blive mere tryg, hvis du kunne tage en person med ind til undersøgelsen som fx en veninde eller din mor.
Du skriver, at du ved, at du vil bryde sammen efterfølgende, hvis du får foretaget undersøgelsen. Derfor tænker jeg, at det også er vigtigt at overveje, hvad du skal gøre efter undersøgelsen, hvis det lykkes dig at få foretaget den. Hvad ville kunne mindske den meget ubehagelige følelse, som du frygter, at du vil få? Ville det hjælpe, hvis du var sammen med nogen efter undersøgelsen, som du kunne tale med om det, eller som kunne aflede dig fra den ubehagelige følelse? Det kunne også være, at det ville hjælpe at give dig selv en belønning efter undersøgelsen, som kunne minde dig om, at du kan være stolt af dig selv, selv om du måske får det dårligt med dig selv.
Hvis du vælger ikke at tage til læge, synes jeg, at du skal prøve at købe den creme og pille, som man kan få i håndkøb på apoteket mod svamp. Den hedder Canesten, og så vidt jeg ved, er det ikke farligt at bruge, selv om man ikke har svamp, når det kun drejer sig om en enkelt gang. Det er dog uhensigtsmæssigt at bruge det jævnligt, hvis man ikke er sikker på, at man har svamp. Du kan også spørge til produktet på apoteket. De vil kunne give dig et mere sikkert svar, end jeg kan. Hvis du prøver cremen og pillen, men det ikke virker efter nogle dage eller det bliver værre, så vil det være bedst, hvis du alligevel kontakter din læge.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine forslag, og at du på sigt bliver mere tryg ved nærkontakt.
Kærlig hilsen Mathilde