Hvad skal jeg gøre?

brevkassespørgsmål

Hvad skal jeg gøre?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej cyberhus :)

Jeg er ved at blive godt tosset, nu har jeg prøvet siden august at tabe mig lidt og få en flad mave, da jeg skammer mig over den. Jeg kan ikke gå på stranden eller gå med crop top, på grund af min mave.  Jeg startede ud med at lave nogle maveøvelser hver dag, og  siden nytår ville jeg begynde at spise sundere, hvilket jeg også gør. Jeg startede ligeså stille ud med at spise rugbrød, i stedet for hvidt brød. Når jeg kommer hjem fra skole spise jeg mindre og sundere mad. (Det er ikke hver dag, da jeg stadig synes det er lidt svært at komme af men de gamle vaner.) Nu er jeg begyndt at træne 2 gange om dagen, nogle få gange 1 eller 3. De øvelser jeg laver er meget hårdere, end de andre jeg lavede før. Men alt i alt er der overhovedet intet sket. Jeg har ikke flad mave eller tabt mig. Det eneste der er sket er at når jeg spænder i kroppen er at jeg kan mærke mine mavemuskler. Jeg bliver så ked af det når jeg ser mig i spejlet. Jeg sidde og overvejer at cutte igen, fordi det er mislykkede. Folk siger tit til mig at jeg er tynd og bør tage på, men det synes jeg ikke jeg er. Jeg vejer 50-53 kilo (det svinger fra uge til uge, hvilket jeg synes er mega irriterende) og jeg er cirka 170 cm høj. Og som det ser ud, kan jeg heller ikke gå ud til sommer, og jeg er bange for jeg begynde at cutte igen, har ellers været væk for det i ok lang tid og jeg vil helst ikke tilbage igen. Hvad i alverden skal jeg gøre? Jeg sagde engang til mine forældre, at jeg ville tabe mig og så flippede de helt ud og spurgte om jeg havde anorexic, derfor vil jeg ikke snakke med dem om det.

Svar:

Hej med dig

Jeg kan godt forstå du er frustreret over at du oplever at der ikke sker så meget når du nu har arbejdet rigtig hårdt på en flad mave. Jeg vil gerne prøve at komme med et forslag eller to.

Først og fremmest vil jeg gerne starte med at sige at jeg kan se at du gør rigtig mange gode ting for at leve sundt. Både i forhold til de kostændringer du prøver at lave og så selvfølgelig også i forhold til at du er begyndt at dyrke motion.

Der er rigtig mange som virkelig brænder for at få den her helt flade mave. Men det er vigtigt at du har to ting med i tankerne inden du tænker din indsats som en fiasko. For det første så er det at få en flad mave noget der tager lang tid...virkelig lang tid. Særligt for kvinder og piger som helt naturligt har lidt mere fedt på maven end fyre har. Det er fuldstændig naturligt og sundt fedt som faktisk skal være der. Ud fra de mål du fortæller i dit brev kan jeg se at du er helt normal vægtig...det vil sige at du ikke er for tynd, men bestemt heller ikke er overvægtig. Du er lige som du skal være.

Den anden ting du skal være opmærksom på er at vi mennesker har en helt særlig evne til ofte kun at se de dårlige sider ved os selv og det er faktisk noget som fylder rigtig meget for rigtig mange.
Når vi kigger på andre har vi let ved at se alt det smukke og flotte, men når vi kigger på os selv er det pludselig som om vi får nogle helt andre briller på os ser tingene med helt andre øjne. Jeg kan garantere dig at du ikke er den eneste der har det rigtig svært med sin egen krop. Men jeg kan også garantere dig at andre ser noget helt andet når de kigger på dig. Alt det du ligger meget mærke til og synes er forkert eller grimt...det ser andre slet ikke. Det er også derfor andre kan kigge på dig og sige du skal tage på...for de oplever dig på en hel anden måde end du selv gør.
Det er ikke fordi der er noget galt med hverken dem eller dig. Det er ganske enkelt bare fordi vi som sagt alt for ofte er meget kritiske overfor os selv. Jeg har fundet en lille youtube-video som jeg synes viser præcis hvor stor forskel hvordan vi selv og andre opfatter os. En række kvinder bliver bedt om at beskrive sig selv til en kunstner der så tegner dem ud fra det de beskriver. Samtidig laver kunstneren en anden tegning ud fra den beskrivelse en anden person har lavet af den samme kvinde. De to billeder ligner nogle gange slet ikke hinanden...ganske enkelt fordi det er nogle meget forskellige ting man lægger mærke til. Du kan se den her
Grunden til at jeg nævner alt det her er fordi jeg synes det er så vigtigt at du er opmærksom på at den glæde og tilfredshed du søger og som du lige nu søger ved at få en flad mave...den har du allerede indeni. Du skal måske bare øve dig på at se den...ligesom andre kan når de kigger på dig.

Når det så er sagt så er det helt sikkert en god ting at spise sundt og dyrke motion ligesom du gør. Du skriver ikke noget om du laver andre former for motion end lige maveøvelser, men jeg tænker at det nok er vigtigt at du også gør det. Maveøvelser kan være super gode, men jeg tænker også at du kunne overveje at udskifte nogle af dine øvelser med noget så enkelt som nogle gåture i rask trav. Når du går en tur i et rimelig rask tempo får du din puls op i et moderat niveau hvor du faktisk forbrænder fedt bedre end hvis du eksempelvis løber en tur. Så måske skære lidt ned på antallet af gange du laver maveøvelser og så tage et par gåture istedet.
Det er også vigtigt at du husker at holde hviledage. Det er nemlig i den periode hvor dine muskler får hvile, efter en hård træning at de genopbygges og bliver stærkere. Når man træner hårdt nedbryder man nemlig musklerne, og dete er så i den proces hvor de genopbygges at de bliver større og stærkere. Hvis du aldrig giver din mave hvile så får dine muskler heller ikke mulighed for at udvikle sig...så nedbrydes de sådan set bare.
Måske kunne du gøre sådan at du laver øvelser to dage og holder en dags hvile...og så måske går en god tur de dage hvor du holder pause fra øvelserne. Det tror jeg kan give dig et bedre resultat.

Du skriver at du overvejer at cutte igen efter ikke at have gjort det i lang tid. Jeg kan godt forstå at du gerne vil undgå at gøre det igen og det håber jeg også du kan undgå. Jeg tænker nemlig at det kan give dig yderligere "brænde" til det bål du har indeni der fortæller dig at du er en fiasko.
Det er du ikke..slet ikke. Det er den meget selvkritiske del af dig der fortæller at du er en fiasko. Sådan oplever jeg dig overhovedet ikke og det er jeg sikker på andre heller ikke gør. Og selv om det er svært så skal man nogle gange prøve at lytte til hvad andre sig...sådan rigtig lytte, og turde tro på at det andre siger kan være rigtigt. At du faktisk er smukt og skøn og præcis som du skal være.

Jeg kan godt forstå at du er blevet lidt skræmt fra at snakke med dine forældre om de her ting når de tidligere har reageret rigtig voldsomt tidligere. Men på den anden side tænker jeg at det er vigtigt at du ikke går alene med de her tanker. Ingen bør gå alene med en følelse af at være en fiasko, og det tænker jeg kunne være rart for dig at snakke med dem om.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål