Hvad skal jeg gære
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
hejsa
jeg er en pige på 19
som har være i selvmord træk sid år 2012 til nu være skal jeg gøre for jeg kan får det godt Inge og har være hele ud med at skær i kig sevl

Svar:
Hej med dig.
Det lyder til at du har haft det rigtig svært i lang tid, men at du gerne vil have det bedre. Det synes jeg er rigtig godt. Selvom det kan være svært at finde ud af, hvordan man får det bedre, så er det altid en god start, at man gerne vil have det godt igen.
Du skal vide, at du ikke er den eneste som oplever, at gå igennem en svær periode, og at det faktisk kan være så slemt, at man ikke har lyst til at leve længere. Mange mennesker går igennem perioder i deres liv, som er svære og som kan virke rigtig uoverskuelige. For nogen kan det virke så uoverskueligt, at man begynder at få selvmordstanker, og måske også prøver at begå selvmord, fordi det kan virke som den eneste løsning. Så du er altså ikke alene om at have det sådan. Du skriver også, at du er begyndt at skære i dig selv. Når man har det rigtig svært, så kan det virke beroligende at skade sig selv, fordi det er en måde at lindre ens indre smerte med en fysisk smerte. Måske er det noget du kan genkende? Det er altså en måde at håndtere de her svære følelser, tanker og oplevelser som man kan have. Men for nogen kan det hurtigt blive svært at styre, fordi man kan opleve at få en kortvarende lindring. Så det er rigtig vigtigt at man får hjælp til at stoppe med at skære i sig selv, for det kan nemlig være svært at stoppe når man først er startet.
Du skriver ikke, hvorfor du har selvmordstanker eller om du har fået noget hjælp for det. Selvom det kan virke ret grænseoverskridende, så er det altid godt at tale med nogen om, hvordan man har det. Det kan være rigtig hårdt at gå med sine svære tanker selv, og nogen gange kan det faktisk medføre, at man får det værre, hvis man ikke får talt om det. Måske du har en veninde eller et familiemedlem som du stoler på, og som du kunne have lyst til at snakke med? Det kan også være, at det er lettere for dig at tale med en, som du ikke kender? Jeg kan anbefale dig at kontakte Livslinien, som både har chat, brevkasse og telefon som du kan kontakte. De har nogle rigtige dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med mennesker der har selvmordstanker.
Når du får trang til at skære i dig selv, så kan det være en god idé, at tænke over om der er andet du kan gøre. Måske gå en tur, høre musik eller ringe til en god ven, eller noget helt andet? Selvom det kan tage tid at stoppe, så er det en god start at prøve at reflektere over, om der er andet du kan gøre for dig selv end at skære i dig selv. Jeg kan også anbefale dig at kontakte Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade som også har chat- og telefonrådgivning. De kan også give nogle gode råd til, hvordan du kan stoppe med at skære i dig selv eller bare lytte på, hvordan du har det.
Du skriver, at du har haft det svært siden 2012, og det tænker jeg umiddelbart er ret lang tid, så derfor kan jeg også sagtens forstå, at du gerne vil have det godt igen. Jeg kan stærkt anbefale dig også at snakke med en psykolog om, hvordan du har det. Som sagt kan det være svært at gå med selv, og en psykolog kan hjælpe dig med de problemer som du måtte have, og kan give dig nogle redskaber til, hvordan du kan få det bedre. Men at fortælle om, hvordan du har det, er det første skridt til at få det bedre. Selvom det kan virke rigtig svært, så vil jeg gerne understrege, at det er muligt at få det bedre, og at arbejde sig ud af sine selvmordstanker og selvskade. Men det kræver, at man får hjælp og støtte fra andre. Der er nemlig ikke nogen skam i, at man har brug for hjælp, det er faktisk bare flot at man er kommet til den erkendelse, at man ikke kan få det bedre på egen hånd.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, ellers er du meget velkommen til at kontakte os igen, både her i brevkassen eller på vores chat.
Mange hilsner
Pernille