Hvad kan jeg gøre?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej, jeg er en pige på 18 år.
Min læge har givet diagnosen som moderat/svær depressiv.
Jeg får piller for dette, men syntes ikke det hjælper så meget - kun i korte perioder (på nogen timer), altså det vil sige det giver mig nogle gode perioder engang imellem. På lidt over et halvt år har jeg lukket mig selv mere og mere inde, og ser faktisk ikke nogen mennesker, med mindre jeg er "tvunget" til det (hvis jeg skal til lægen, eller familie fødselsdage - osv) Jeg kan gå helt i panik ved andre mennesker. Min læge vil gerne have mig til psykolog, og sygesikringen betaler 60% af det, men de sidste 40% skal jeg selv betale, og det kan jeg ikke. Jeg ville for alt i verden ønske jeg kunne komme ud af min egen triste ensomme tomhed, og det er også derfor jeg er gået med til at tage piller. Kan du måske give mig nogen råd om hvad jeg kan gøre? Til tider har jeg det rigtig slemt, hvor jeg tænker på om det var lettere at være helt væk, og hvor jeg slet ikke kan noget. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre af mig selv mere, og hvor jeg før i tiden stadig kunne finde lidt håb for der var en ende på det her, så kan jeg ikke finde vejen mere.
Håber i vil svare.
Knus fra m.

Svar:
Hej M
Det er godt, at du vælger at række hånden ud efter hjælp, for jeg kan høre, at du virkelig har det svært. En depression kan være meget svær at håndtere, netop fordi den kan få det hele til at synes uoverskueligt. Hvilket kan være en årsag til at du lukker dig inde og undgår andre mennesker.
Det er dog vigtigt, at du ikke opgiver håbet. Det er muligt at komme sig over en depression, og få det bedre. Også selvom det hele kan virke uoverskueligt lige nu.
Du fortæller, at du får piller mod din depression, men at det ikke hjælper ret meget. Det er vigtigt, at du snakker med din læge om, hvordan de virker. Jeg ved ikke, hvor længe du har taget pillerne, men man skal tage dem et stykke tid, før man får den fulde virkning af dem. Snak med din læge om det, og husk at være helt ærligt over for ham/hende. Lægen kan bedst hjælpe dig, hvis du er helt ærlig omkring hvordan du har det.
Jeg er enig med din læge i, at det vil være godt for dig, at snakke med en psykolog. Det er rigtigt, at sygesikringen kun betaler 60 % af det, og det kan være svært selv at skulle betale de sidste 40 %. Kender du nogen, som kan hjælpe dig med at betale psykologregningen? Måske dine forældre eller bedsteforældre? Jeg nævner det, da det er vigtigt for dig, at du får hjælp til at få det bedre.
Jeg har fundet nogle gratis rådgivningssteder til dig, som du måske vil kunne have gavn af.
Sind har en åben rådgivning for sindslidende og pårørende, samt mennesker med psykiske problemer, og de nævner depression, som en af de problematikker, som de har kendskab til. De har rådgivninger forskellige steder i landet. Nogle steder er det en telefonrådgivning, mens de andre steder har en psykolog ansat. Du kan kontakte rådgivningen i dit område, og hører om de kan hjælpe dig. Telefonnumrene kan du finder her http://www.sind.dk/raadgivninger.6
Livslinien er også en telefonrådgivning tlf. 70 201 201. Du kan læse mere om denne rådgivning på http://www.livslinien.dk/
Du fortæller, at du kun ser mennesker når du er tvunget til det. Jeg er usikker på, om det skyldes, at du mangler nogle at snakke med eller om det er fordi at du har svært at ved at overskue andre mennesker. Hvis du mangler nogle at snakke med, er Ventilen er et mødested for stille og ensomme unge mellem 15 -25 år. Jeg har vedhæftet linket til ventilen, hvor du kan læse mere om stedet, samt hvor det ligger http://www.ventilen.dk/
Jeg håber, at nogle af disse rådgivningstilbud vil kunne hjælpe dig til at finde håbet igen. Du skal også vide, at du altid er velkommen til at logge på Cyberhus Chatrådgivning, hvor du anonymt kan chatte med en rådgiver. Chatrådgivningen har åbent mandag-torsdag kl. 15 -19.
Mange hilsner
Marianne