Hvad kan jeg gør for at komme over det?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg var nede på kommunen den ene dag, fandt ud af at jeg har boet 64 forskellige steder i hele mit liv, og nogle steder 2-3 gange... Det gør rigtig ondt at de mennesker jeg stolte på har stukket mig i ryggen...
Min mor er psykisk syg, har fået utallige krampe anfald lige for øjnene af mig. Nogle af mine venner er bakket ud, fordi jeg har siddet og grædt i flere timer, og håbet på at min mor ville overleve endnu et selvmords forsøg. Jeg er blevet tæsket af flere af min mors kærester...
Jeg har siddet med min halvdøde mor i armene pga overdosis igen, alligevel er jeg blevet kaldt ud på OUH for at hente hende hjem, for nu var hun stabil igen...
Jeg er så bange for at hun gør det helt forbi, at hun virkelig gør en ende på det hele...  Jeg har svært ved at sige til folk hvis jeg savner dem, elsker dem eller bare har brug for at snakke alene...
Jeg begynder simpelthen at græde... Hvis jeg skal skrive en sms til min mor, tuder jeg hele vejen igennem beskeden. Når hun siger til mig at hun
elsker mig, hvis vi snakker i mobil. Siger jeg bare 'i lige måde' ellers begynder jeg at tude...
Hvad kan jeg gøre??
A.S.

Svar:
Hej med dig..
Hvor må det være hårdt, at opleve ens egen mor have det så skidt.. at du skal opleve din mor få kramper, prøve selvmord og også sidde med hende i armene efter hun har taget en overdosis. Din kærlighed til din mor er stærk og ægte, det kan jeg læse og det er jo derfor det er så hårdt for dig lige nu.
Og oven i alt det har du boet alle de steder, følt dig svigtet og blevet tæsket af flere af din mors kærester. Du har oplevet meget mere smerte end et barn og ung burde og jeg jeg kan godt forstå du stiller det klare spørgsmål: "Hvad kan jeg gøre for at komme ud arf det?"
Der er nok ikke et simpelt svar, men du gør det rigtige ved at skrive herind og jeg har nogle tanker og et helt konkret forslag til hvad du kan gøre nu. Fordi du kan komme ud af det....
Din mor er ikke i stand til at støtte og hjælpe dig lige nu, fordi hun selv har det svært og ud fra det du skriver, så lyder det ikke til at der er en voksen der for alvor er der for dig lige nu. Og det er hårdt og det er ikke noget der er nogen der kan klare selv. Jeg kan godt forstå du græder meget, fordi der må være en masse ulykkelige følelser og tanker inden i dig, men også en masse frustration og usikkerhed omkring hvad der skal ske og hvordan det kan blive bedre. Og jeg kan sagtens forstå det må være vildt uoverskueligt og svært at se noget lys for enden af tunnelen.
Men kære du.. der er lys og jeg tror på du er på vej ind i det. Du viser en utrolig styrke ved at skrive herind og har også snakket med kommunen..det er godt gået. Mange andre ville give op og derfor tror jeg det vil lykkes for dig. Du har gået og går med alt for meget selv, dine bekymringer og ansvar for din mor, dine oplevelser som du har brug for at snakke om og alle de andre tanker og følelser inden i. Du skal have hjælp nu og du skal have en voksen der tager over nu.. en der tager ansvar.
Jeg har et forslag og jeg synes du skal prøve det af nu.
Du skal ringe til Børns Vilkår og snakke med dem om det de kalder "Bisidderordningen". (Kontaktinfo står nederst på siden) Det er en ordning, hvor du på en måde får din egen advokat. En voksen som kender systemet og mulighederne, men som hele tiden snakker din sag. En voksen som kan tage med dig til møder med kommunen og som hele tiden vil gøre det bedste for dig og sikre dig dine rettigheder.
De er hamrende dygtige og har hjulpet mange unge som er i situationer der minder om din.
Jeg ville rigtig gerne hjæplpe dig mere og gøre det selv, men Cyberhus er et anonymt rådgivningssted og lige nu har du brug for nogle voksne i virkeligheden, der sørger for at du får det hjem og de voksne omkring dig som kan hjælpe dig med at få en nemmere og bedre hverdag. En hverdag, hvor du også får mulighed for at have en god kontakt til din mor.
Så kære du.. få fat i Børns Vilkår :)
Du skal også vide, at der i chatten her i Cyberhus altid sidder voksne som er klar til at lytte og prøve at hjælpe. Og  lige meget hvad det ender med omkring Bisidderordningen, så kunne det være et rart sted for dig. Her kan du også snakke med rådgiveren om de andre muligheder der kunne være for at få hjælp.
Jeg håber alt det bedste for dig..
Venlig hilsen
Erroll