hvad har jeg gjort forkert?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej
Jeg er en pige på 16 år.
Jeg har længe haft et meget anspændt forhold til min adoptiv/stedmor, da hun tit ændre sin adfærd over for min søster og jeg. Lige pludselig skælder hun én ud selvom man ikke har gjort noget forkert og i det næste er hun glad og afslappet. Det mærkeligeste er at når min far er ude at arbejde så skælder hun ikke ud, men når min fat så kommer hjem, så er det som om hun lige skal vise at hun bestemmer. Hun har før sagt, at hun er en kontrolfreak, da min far og hende skændes rigtig meget over hvad min far gør og har gjort. Det er virkelig trætende at høre på.
Derfor har jeg længe tænkt på , hvordan det ville have være at bo hos min biologiske mor, men da hun døde, da jeg var 5. Så er det lidt svært at finde ud af, men min far har sagt at hun drak lidt for meget og gik i seng med for mange mænd. Hun har bl.a. gået i seng med min mormors mand og hun fik også to børn med ham (det skal lige siges at min mormor og hendes mand ikke kendte hinanden på det tidspunkt).
Når men tilbage til det, det drejer sig om. Min "mor" får mit tis kog, når hun beskylder min far for at lyve, da min far næsten aldrig lyver. Det er efterhånden blevet hverdag for mig at blive beskyldt for at lyve, men hun skal ikke sige at min far lyver. Min far hader at skændes så han bakker ud når jeg begynder at skændes med min "mor".
Der er også et andet problem. Det er når jeg får karakter, hvis jeg så får et 7 tal så siger hun det ikke er godt nok. Hun skælder nærmest ud over det. Og siger at jeg ikke bliver til noget. Jeg har her i dag (3/3) fået 10 i en projektopgave omkring "det sunde liv". Hun sagde bare det kan du godt gøre bedre på en meget kold måde og hun sagde også at hun hellere ville have haft at jeg fik 02. Det gjorde mig vildt ked af det og jeg spekulere derfor over om 10 er en dårlig karakter at få. Det har jeg altid fået at vide. Det skal lige siges at hun syntes at mit karaktergennemsnit er for lavt. Det er på 9,2. Jeg har derfor meget svært ved at forstå hendes tankegang og hendes måde at gøre tingene på.
Hilsen en forvirret pige
PS. Vil det være ondt at stoppe med at kalde hende for mor efter så mange år? Eller kan jeg godt bruge hendes fornav?

Svar:
Hej du
Det lyder som om, du står i en rigtig træls situation. Det kan være frustrerende og man kan blive rigtig ked af at blive skældt ud, så jeg kan godt forstå at du synes, det er hårdt og træls at din stedmor, som skifter humør hele tiden. Det kan være svært at finde ud af, hvor man lige har hende henne. Det kan let komme til at føles utrygt og uforudsigeligt i hverdagen, hvilket helt naturligt gør, at man bliver frustreret.
Du er 16, og du skal vide, at der sker forskellige ting i teenageårene. F.eks. kan forældre pludselig virke utrolig irriterende eller pinlige. Det hænger sammen med hormonerne, som dukker på i puberteten. Derfor har mange teenagere skænderier med deres forældre, venner, søskende osv. Det lyder dog til, at din stedmor er meget uforudsigelig, og at det ikke kun hænger sammen med hormonerne i din krop. Det bedste jeg kan anbefale dig, er at snakke med nogen om dine tanker og følelser. Det kan være en stor befrielse at få sat ord på tingene, ligesom du så fint gør i dit brev. Ved at sætte ord på, kan det føles som om "luften går af ballonen" og det ikke fylder så mege som før. Det kan også føre til, at der bliver fundet en løsning på problemet. Så der kan være rigtig mange gode ting i at snakke med nogle. Hvis du ikke føler, at din stedmor vil være med på en snak, så kan du muligvis snakke med din far om det. Du kan også snakke med din søster og eventuelt kan I sammen gå til jeres far. Så kan I støtte hinanden. Du kan også overveje at skrive det ned, hver gang du bliver frustreret på din stedmor. Når du så har skrevet det ned og "fået det ud af kroppen", så er du måske ikke lige så fyldt af følelserne som før.
Du skriver, at du ikke føler, at dine karakterer er gode nok, og at din stedmor ikke virker tilfreds, uanset hvad. Du skal vide, at 7-10 helt bestemt ikke er dårlige karakterer at få, det er i den allerbedste ende af skalaen. Så du kan roligt være stolt af dig selv! Nu, hvor du ikke oplever at få ros af din stedmor, så tænker jeg, at du kan begynde at rose dig selv. Det kan godt være svært at finde ting at rose sig selv for, men det kan være en god måde at få opbygget en tillid til, at du er god nok. Du kan f.eks. sende en sms til dig selv hver dag, hvor der står en god ting ved dig selv. F.eks. at du klarede en eksamen godt eller at dit hår sidder godt. Du kan også tage fat i en god veninde og spørge, om I skal sende opmuntrende sms'er til hinanden en gang imellem.
Du spørger, om du kan tillade dig at kalde din stedmor ved hendes fornavn i stede for mor. Jeg tænker, at du skal mærke efter, hvad der føles mest rigtigt for dig og så gøre det. Det er ikke rart at føle sig tvunget til at gøre noget bestemt.
Det kan være svært at gå med sine tanker selv, og du er derfor mere end velkommen til at logge på vores 1-1chat, hvor du kan snakke med en voksen. Det kan også være rart at have en god veninde at snakke med, hvis du har en dårlig dag med din stedmor. Du kan derfor overveje, om du skal fortælle nogen om din situation. Det kan eventuelt også være din søster.
Alt det bedste herfra!
Mai