hvad gør jeg med hende ???...
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
hej i må hjælpe mig der går en pige i min klasse jeg kan ikke tage hende mere hun tror at jeg er hendes eneste ven sammen med en der hedder S hun er også fra klassen. S og jeg kan ik klare hende mere og det bliver være jeg er begyndt at snære af hende hun er så irriterende ikke for at være ond men der er hun jeg ved ik hvad jeg skal gøre jeg vil ikke være hendes ven hun slå og sparker mine andre venner fordi drengene mobber hende. Jeg ved hvordan det er men jeg vil ik være hendes ven når hun skal gøre det mod mine venner kan ik mere hjælp mig please !!!!!!!!!.....

Svar:
Hej du.
Det er rigtig flot, at du skriver til brevkassen om hende fra din klasse, for det viser, at selvom du nu er træt af hende, så bekymrer du dig faktisk om hende.
Du er fanget i en svær situation. Du er træt af hende fra klassen og vil ikke være venner med hende mere, mens du på den anden side måske har lidt ondt af hende, fordi du ved, at hun bliver mobbet. Hun er en pige som har det rigtig svært. Og jeg tror, at du har ret i, at hun slår og sparker, fordi hun bliver mobbet. Men det er vigtigt at du forstår, at det ikke er dit ansvar, og ikke noget du selv kan løse.
Jeg tror det er vigtigt, at du fortæller din lærer om, hvordan du har det i forhold til hende. Måske vil S også være med til at snakke med læreren. Fortæl, at du har prøvet at være hendes ven, men du kan ikke holde til det mere. Fortæl også, at du ved hun bliver mobbet. Det er lærerens ansvar at sørger for at alle har det godt i klassen. Og hvis der er nogen som bliver mobbet, så er det lærerens opgave at få det stoppet.
Jeg kan hører på dig, at du ikke kan være hendes ven længere, for det for svært for dig. Nu kan du være en ven på en anden måde. Nemlig ved at fortælle din lærer om, hvad der foregår. Kun hvis din lærer ved det, kan han/hun hjælpe hende.
Har du en lærer, du føler dig tryg ved? En som du kan snakke med? Hvis du føler, at det er for svært for dig at skulle fortælle det til en lærer, kan du måske få dine forældre til at hjælp dig.
Det er vigtigt, at du får det fortalt, så du ikke længere skal føle at det er dit ansvar. For det er alt for stort et ansvar for dig.
Hvis du har brug for at snakke lidt om, hvad du skal sige til din lærer, er du altid velkommen til at logge på Chatrådgivningen. Chatten har åbnet mandag – torsdag kl. 15 -19.
Mange hilsner
Marianne