Hvad gør jeg?

brevkassespørgsmål

Hvad gør jeg?

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej, jeg er en pige på 16, snart 17 år. som er kørt lidt fast. Jeg havde en kæreste for nogle måneder siden, vi havde været sammen i halvandet år, men det gik ikke længere da jeg desværre lavede en rigtig dum fejl til en fest. Jeg havde samleje med en af hans venner. Jeg valgte at fortælle min kæreste det, da jeg altid er ærlig og ikke vil holde noget hemmeligt, men tog det dog ikke pænt og blev meget chokeret. Men jeg derimod levede videre som om intet var sket, jeg havde det super godt og nød singlelivet, lige indtil han ville have mig igen, jeg valgte at give det en chance, for jeg savnede ham jo lidt. Men det endte med at jeg blev dybt forelsket i ham igen. En dag skulle han til fest hvor vi snakkede sammen inden om at han lovede han ikke ville lave noget med andre piger, og jeg stolte selvfølgelig på ham, men det viste sig så at han havde samleje med en anden og at han kun havde gjort det for at gøre gengæld for det jeg havde gjort, altså som en slags hævn. Jeg tog det pænt og sagde at jeg var villig til at se over det, men han droppede mig derefter da det udelukkende kun var for at hævne sig, jeg blev rigtig ked af det herefter, men vi var meget sammen efter det og så ligesom kærester, men uanset hvad så vil han ikke have mig igen. Han siger til mig at han savner mig og har følelser for mig, men uanset hvad vil han ikke igen, og jeg vil rigtig gerne med ham igen, for jeg savner ham virkelig, men jeg ved ikke havde jeg skal gøre for at få ham til at skifte mening. Han siger at grunden til han ikke vil er pga. det jeg gjorde imod ham, men han tog jo hævn på mig bagefter. Hvad skal jeg gøre for at få ham tilbage? Nu har jeg kæmpet i 4 måneder, HJÆLP!

Svar:

Kære dig,

Jeg kan godt høre, at det hele er lidt fast, og jeg kan også godt forstå du synes det er en svær situation at være i. Du spørger hvad du skal gøre for at få ham tilbage igen, og skriver at du nu har kæmpet i 4 måneder. Faktisk synes jeg slet ikke du skal forsøge at få ham tilbage igen!

Du fortæller at det hele startede med at du begik en fejl til en fest, og var sammen med en anden. Og at i herefter slog op, og at du så kom videre med det samme og nød singlelivet! Jeg synes du skal prøve at overveje hvorfor du mon overhovedet begik denne ”fejl”? Jeg synes nemlig ikke det lyder til at det bare var en fejl - men nærmere at du måske havde en grund til det. Kunne det måske være fordi du i virkeligheden slet ikke var så forelsket i ham? Eller måske syntes du ikke helt i passede sammen?

 Du skriver også at du, efter i begyndte at være sammen igen, er blevet rigtig forelsket i ham igen. Ofte er det sådan at vi mennesker helst vil have det, vi ikke kan få… Og måske er det sådan det hænger sammen? Nu hvor han ikke vil have dig, så er situationen pludselig vendt, og det er dig der er blevet såret, og dig der må komme videre. Og pludselig er det nu dig der ikke kan få ham, og ikke omvendt. Og det kan være rigtig svært!- og måske er det derfor du nu føler at du er blevet forelsket i ham igen?

 Jeg synes også det lyder til at det vil blive svært for jer at bygge tilliden op igen. Det lyder til at han er meget usikker på dig, og ikke mener han kan stole på dig igen? Jeg synes også du skal overveje om du vil kunne stole på ham igen? Du fortæller at hans hævn var for at gøre gengæld for det du havde gjort, men alligevel synes jeg du skal overveje at han ikke ”bare var sammen med en anden” fordi du havde været det – men at han også har løjet for dig igennem længere tid! Og jeg synes faktisk ikke at det er ok at han bare bliver ved med at være sammen med dig, når han ikke vil være kærester med dig alligevel.

 Mit råd vil være at du stopper med at forsøge at få ham tilbage – og at du stopper helt med at være sammen med ham! Jeg ved godt at det lyder både hårdt og svært, men jeg tror at det er den eneste måde du selv kan komme videre på. Og så synes jeg du skal bruge tiden med dine veninder i stedet, og forsøge at nyde singlelivet igen, ligesom du var i gang med.

Du er velkommen til at skrive til os igen – her eller på chatten, hvis du har brug for at snakke lidt mere om det hele.

Mange tanker fra Helle.