Hvad gør jeg?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej, jeg har en dejlig kæreste som jeg elsker højere end noget andet. Men problemet er at vi skændes rigtig meget, det gjorde vi aldrig i starten af forholdet, men det er faktisk hvergang vi er sammen at vi skændes nu. Vi har været sammen i 2 år. Og det påvirker mig rigtig meget, også ham. Og så tænder han mig ikke overhovedet længere, så jeg har aldrig lyst til og have sex med ham, og det påvirker også vores forhold lidt.
Jeg har tænkt lidt over om det måske var bedst hvis vi gik fra hinanden, men det tanke kommer jeg hurtigt fra, da jeg ikke føler jeg kan leve uden ham. han er min bedsteven og kæreste, og jeg kan snakke med ham om alt og jeg elsker ham. Hvad skal jeg dog gøre?

Svar:
Hej med dig.
Det er dejligt at høre, at du har en dejlig kæreste som du elsker højere end noget andet og ikke føler, at du kan leve uden. Det virker også til, at I har meget sammen, når I har været kærester i 2 år og når du fortæller, at I er bedste venner.
Når du fortæller, at I er begyndt at skændes, så tænker jeg, at det er en meget naturlig del af det, at være kærester. Mange par skændes, fordi de er uenige om noget, føler sig misforstået eller ikke føler sig hørt. Det er ret almindeligt, at bruge noget tid på, at lære at forstå hinanden i et forhold ved at diskutere, skændes eller bare snakke sammen (især når man er kommet over den første stormende forelskelse).
Når forelskelsen ikke er på sit højeste længere, er det naturligt, at man begynder at se sin kæreste som det menneske han eller hun er. Når man gør det, vil man også ofte opdage, at personen også "bare" er et menneske, som kan lave fejl, være irriterende, have andre meninger end dem man selv har osv.
Når det er sagt, så skal skænderierne selvfølgelig ikke fylde så meget, som de lyder til at gøre I jeres forhold. Hvis det påvirker jer begge i meget negativ retning, så synes jeg du skal prøve at gøre op med dig selv, om det er det hele værd? Det lyder som om, at I har meget godt sammen, men at der også er problemer med skænderierne. På den ene side, så lyder det som om jeres forhold er ved at være slut, når du ikke længere har lyst til at have sex med ham. På den anden side, så kan din lyst til at have sex med ham godt vende tilbage, hvis I får det bedre sammen igen. Samtidig, så lyder det ikke til, at I er færdige med hinanden, når du fortæller at du elsker ham og ikke kan leve uden ham. Så jeg kan sagtens forstå, hvis du er lidt forvirret omkring det hele.
Måske kan du helt konkret lave en liste med positive og negative sider ved jeres forhold. Hvad fylder mest? Og er de mere negative sider, noget som du tror, at I vil kunne løse i fællesskab? Prøv at spørge dig selv, om du har så mange følelser tilbage, at du tror I kan arbejde på, at du får din sexlyst tilbage og på at minimere skænderierne? Du kan også spørge dig selv, om du omvendt ikke tænker, at jeres forhold er stærkt nok til at få vendt det til noget bedre igen?
Jeg håber du kan bruge nogle af mine råd og så er jeg sikker på, at I finder den løsning der er bedst for jer.
Mange sommerhilsner fra Signe.