Hvad er det?

brevkassespørgsmål

Hvad er det?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 8 år 4 måneder siden

Hej cyberhus.

I 2 måneder har jeg haft det svært. Det startede med at jeg blev droppet af en dreng. Derefter fik jeg lavt selvværd. Jeg har en enkel gang skåret i mig selv. Jeg har også haft selvmordstanker. Jeg har generelt svært ved at sove, og har tit hovedepine. Det har taget mig 2 måneder at fortælle det til nogen. Det er meget svært for mig at snakke om det. I lørdags opdagede min bedste ven opdagede såret på min arm, og han fortalte det så til min bedste veninde. Det har allerede hjulpet mig en smule, at jeg har de to.

Nu er det torsdag og jeg har ikke været i skole i denne her uge. Jeg elsker min skole, men jeg har slet ikke haft overskud til at tage afsted. Jeg har ikke været udenfor vores grund i de 4-5 jeg har været hjemme. Men i dag bad min mor mig tage ned i brugsen og handle. Det passede mig fint, da jeg virkelig havde brug for noget luft. Men da jeg kom ud på vejen, kørte en bil forbi mig. Jeg fik et ubehageligt sug i maven. Det var som om jeg kunne høre hvad de tænkte om mig. Og det var ikke særlig godt. Pludselig var det som om at biler og cykler kørte 100 gange frem og tilbage. Hver gang fik jeg det underlige sug. Jeg gik så hurtigt jeg kunne. Da jeg kom ind i butikken tog jeg en dyb indånding og "samlede" mig selv igen. Jeg havde det sådan okay. Lige indtil at jeg stødte på en person. Jeg fik suget, og gik i en stor bue udenom. Jeg stod og kiggede lidt på de varer jeg skulle have. Så gik en butiksmedarbejder forbi mig. Efter det gik der en masse mennesker forbi. Jeg begyndte at svede og fik det virkelig underligt. Jeg tumlede op i den anden ende. Jeg var lige ved at græde.

Jeg har aldrig nogensinde prøvet noget lignende. Mit spørgsmål er, om det er noget jeg skal tænke mere over?

Tak på forhånd Xxx

Svar:

Hej du

Det er meget tydeligt, at du er berørt af det, du har oplevet den anden dag. Og det er helt forståeligt, at det har gjort dig skræmt og fået dig til at tænke over, hvad der lige skete. Det er helt naturligt, at man reagerer på noget, man ikke har prøvet før og ikke ved, hvad er.

I dit brev beskriver du, at du har lavt selvværd og at du har skåret i dig selv og haft selvmordstanker. Derudover er du blevet droppet af en dreng. Det lyder derfor som om, du har været psykisk presset i et stykke tid og haft mange følelser at forholde dig til. Både selvmords- og selvskadende tanker tager meget energi, og at blive droppet kan være rigtig hårdt for selvtilliden, som du selv skriver. Så er det sådan, at når man er presset eller stresset psykisk, så kan det sætte sig i kroppen på forskellige måder. Og derfor er det ikke unormalt at opleve forskellige fysiske ting, som f.eks. svimmelhed, hovedpine osv. i forbindelse med psykiske udfordringer. Det er faktisk kroppens måde at sige fra på. Det er signaler, som fortæller, at det vil være godt at få gjort noget ved situationen. Jeg tænker, at din oplevelse på handle-turen kan have været et signal fra din krop om, at den er presset. Dog vil jeg kraftigt anbefale dig at booke en tid hos din læge, så I kan få snakket om det og du kan få af vide, præcist hvad det handler om og hvad du kan gøre ved det. Umiddelbart tænker jeg, at det vil være godt for dig at overveje at spørge lægen efter en henvisning til en psykolog, så du kan få snakket om de ting, der får dig til at overveje selvskade og selvmord. Det er noget, som skal tages rigtig seriøst, og som er vigtigt at få snakket med nogen om. Det er ofte sådan, at der ligger følelser bag, som ikke er blevet bearbejdet, men som ligger og fylder indeni. Så det kan være rigtig godt at få taget hånd om dem.

Hvis du en dag har tankerne om selvskade eller selvmord, så tag det alvorligt og undgå at sidde alene med dem.  Det kan være rigtig godt at få snakket med nogle om det, der sker indeni, når man har lyst til at skade sig selv. Et sted, jeg kan anbefaledig at ringe til er Livslinien, hvor der sidder rådgivere og kan lytte og dele deres tanker. Derudover er der LMS, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, som tilbyder rådgivning på både telefon og chat. Derudover har vi selv en chat her på Cyberhus som du selvfølgelig også meget gerne må logge på. Så forhåbentlig vil du finde en god backup til de trælse dage én af de steder.

De bedste hilsner fra Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål