Hvad er der galt med miig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej, jeg håber virkelig jeg kan forklare det her ordenligt, fordi jeg kunne virkelig godt tænke mig noget hjælp.. for ca et år siden, begynde jeg at føle miig meget ensom og trist. jeg har intet overskud og har ikke rigtig lyst til at lave noget. Jeg er for det meste omgivet af en masse mennesker, men jeg føler miig alene. men når jeg er sammen med andre vil jeg gerne være alene og når jeg er alene vil jeg gerne ha at der er nogen.. Jeg føler miig altid dårlig tilpas når jeg er sammen med andre folk, jeg tænker nemlig KONSTANT på om jeg gør det rigtigt, siger det rigtig, om de nu tænker jeg er fed eller grim, dum og kedelig. det fylder så enormt meget for miig at andre skal kunne lig miig, det betyder faktisk ALT, hvis de ikke kan lig miig kan jeg nemlig ikke lig mig selv... Jeg græder rigtig meget lige fortiden ( rimelig ynkeligt). Jeg plejet altid at kunne komme igennem dagen ved at cutte i mig selv, men min mor fandt fornylig ud af det og blev meget ked af det, så jeg stoppede for ikke at såre hende, mere ind jeg allerede har gjordt. men jeg går bare stadig med alle de her føelser om ikke at være god nok, og jeg føler miig bare så tom inden i. tit når vi køre på motor vejen håber jeg tit vi bliver ramt af en bil og dør ( seriøst hvem tænker det??). det er ikke fordi jeg vil begå selvmord eller noget, men syntes bare det måske ville være nemmere. Jeg kan heller ikke sove fortiden, jeg kan kun sove hvis mit tv er tændt, jeg tror det er alle de her føelser der triller rundt i hovedt der gør at jeg ikke kan sove.... Nogle gange føler jeg nærmest jeg er to person, den dårlige person som hele tiden siger du er dum, grim, fed og uduelig, og den fornuftige person som siger " det her er jo latterligt du kan jo godt". men den dårlige person bliver bare stærkere og stærkere og jeg kan ikke styre den. Der er også bare de mindste ting der kan gøre miig sensyg knust, som hvis jeg nu kommer til at sige en dårlig joke og ingen griner, så kan jeg gå helt i panik, eller hvis jeg har en dårlig hår dag vil jeg ingen steder, for hvad vil folk ikke tænke om den klamme fede grimme ko som går der... Jeg føler miig bare i vejen! Jeg er så nede hele tiden og jeg kan bare ikke lig at sige mine problmer til andre, jeg vil ikke være en byrde. Min mor har også sagt noget med vi skulle finde en psykolog til miig, men jeg vil ikke, jeg bliver helt panisk af tanken. Mit spørgsmål er så, hvad er der i vejen med miig og hvad kan jeg gøre? det her har været virklig svært at forklare og skrive, men håber i kan hjælpe og ikke syntes jeg er alt for ynkelig. Jeg er bare glad for i har denne her brevkasse, for har nemlig virkelig svært ved at skulle sige det her til nogen, og det er altid nemmer at skrive det ind at skulle kigge en ind i øjnene og sige det. Hilsen Miiig.

Svar:
Hej Anonym
Hvor er det godt at du skriver og fortæller om hvordan du har det når nu du oplever at have det rigtig svært lige nu.
Jeg kan ikke sige dig præcis hvorfor du har det som du har, men jeg kan fortælle dig hvad jeg tænker om det du skriver og så prøve at give dig et par råd til hvad du måske kan gøre for at ændre din situation.
Selvom man har mange venner og ofte er sammen med andre mennesker, kan man sagtens føle sig ensom og alene. For hvis man går med nogle tanker eller følelser indeni, som man aldrig deler med andre...så er man alene med det der fylder indeni. Når jeg læser dit spørgsmål får jeg en klar fornemmelse af at det er lige præcis sådan du har det.
Jeg synes du bærer rigtig mange meget svære og tunge hemmeligheder indeni. Dine tanker om at være fed, dum og uduelig. Dine tanker om at det var lettere hvis du bare døde. At du i en periode har cuttet. Jeg tror det er alle de her tanker som du holder helt for dig selv der får dig til at føle dig alene.
Hemmeligheder kan være helt i orden, og jeg tror de fleste mennesker har hemmeligheder. Men hvis man bærer på for mange kan vægten nogle gange bare blive for tung, og så bliver man nødt til at have hjælp til at bære.
Jeg tror ikke der på den måde er noget "galt" med dig, men jeg tror at du lige nu bærer alt for mange tunge ting helt alene. Du bliver nødt til at bede andre om hjælp til at bære.
Du siger at du ikke kan snakke med nogen om de her ting fordi du ikke vil være en byrde. Jeg tror ikke din mor tænker dig som en byrde. Det er ikke derfor hun har snakket med dig om at snakke med en psykolog. Jeg tror din mor er meget bekymret for dig og hun vil meget gerne gøre hvad hun kan for at hjælpe dig til at få det bedre.
At snakke med andre om det der gør ondt inderst inde er noget af det aller sværeste i livet. Men det er samtidig noget af det der er aller vigtigst at man prøver at gøre. For langt de fleste mennesker er det umuligt at gå gennem livet uden ind i mellem at have brug for hjælp fra andre. Selv om det ofte kan være svært at bede om hjælp og åbne op og snakke om det der gør ondt er det samtidig ofte det eneste der rigtig hjælper.
Andre kan hjælpe og gøre en rigtig stor forskel når livet nogle gange gør ondt og er svært. Men du skal vide at det første og vigtigste skridt bliver nødt til at være dit. Du bliver nødt til at træffe beslutningen om at bede om hjælp og så forsøge at gøre noget ved det.
Jeg synes du skal prøve og tage den hånd din mor har strakt frem mod dig, da hun snakkede med dig om en psykolog. Hun har vist at hun ved der er noget galt og at hun gerne vil hjælpe.
Som sagt kan jeg godt forstå hvis du synes det er svært, men jeg synes alligevel du skal prøve fordi jeg ved at det virkelig nytter. Hvis du ikke ved hvordan du skal få fortalt om alle de her ting, kunne du måske kigge forbi vores chatrådgivning og snakke med en voksen rådgiver der. I chatten kan du både "øve" dig på at snakke om det der er svært og på at snakke med voksne, og samtidig kan du måske få et par råd til hvordan du kommer videre.
DeBedsteHilsner
Niels-Christian