Hvad der galt med mig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Håber måske i kan hjælpe lidt.
Føler en kæmpe uro i min krop, om dagen men det bliver særligt slemt når jeg skal sove! Så jeg har faktisk slet ikke sovet, de sidste to uger, og det altså rigtig hårdt! Føler mig også totalt stresset for mine tanker kører bare på højtryk... Og får ondt i maven og hovedet! Om natten føler jeg mig også besat for bliver sur/aggressiv når jeg ikke kan sove! Så kommer til at bide i mig selv, slår mig selv, og vil også gerne cutte....Hvad kan jeg gøre?! Og hvad kan det her skyldes, ved i det?! Føler ikke at jeg kan mere, og føler ikke livet er værd at leve mere!! Hvordan kan jeg komme af med min uro?!

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil vide, hvorfor du føler at være så urolig i kroppen, for det må være rigtig hårdt ikke at få sin søvn i så lang tid i streg! Det lyder også til, at det påvirker dig utrolig meget, og at det går udover, hvordan du har det.
Der kan være mange årsager til, at du oplever at have uro i kroppen. Ofte hænger det sammen med, om der sker noget særligt i ens liv. Det kan fx være, hvis du har haft rigtig travlt i en periode og føler dig stresset. Det kan også være, hvis du har været ude for en ubehagelig oplevelse, eller du ikke har det så godt med nogle bestemte mennesker, eller måske en kombination af flere forskellige ting. Vores krop og sind hænger sammen, så kroppen vil altid reagere, hvis du har mange tanker eller hvis du ikke har det så godt. På den måde fungerer kroppen lidt som en sladrehank, der altid vil være den første til at fortælle dig, om noget ikke er, som det skal være. Derfor tænker jeg, at du nok først må starte med at finde ud af, om der er noget særligt i dit liv, som kan være med til, at du ikke har det så godt, for at finde ud af, om der er noget, du kan gøre for at ændre på det.
Det lyder til, at de konsekvenser du får ved ikke at kunne sove er ret voldsomme. Derfor tænker jeg, at det kunne være en idé at tage til lægen og høre, om den her uro kan skyldes noget særligt. Du kan fortælle om de ting, som du har skrevet i dit brev, og hvordan du generelt har det, for at lægen bedst muligt kan vurdere, hvad årsagen kan være. Det kan også være, at lægen gerne vil undersøge dig, fx måle din puls og lytte til dit hjerte. Du kan booke en tid ved din læge ved at ringe til dem eller booke en tid online.
Selvom jeg tænker, at det første du kan gøre er at undersøge, om der er noget i dit liv, som kan være medvirkende til, at du bliver meget urolig og får mange tanker, der fylder, så er der nogle forskellige konkrete ting, du kan prøve at gøre, for at kunne sove:
1. Først og fremmest er det en god idé at være aktiv i løbet af dagen, for så vil kroppen naturligt blive mere træt. Det behøver ikke at være hård motion, det kan også være en daglig gåtur, rengøring, danse eller cykle. Det vigtigste er bare, at du får rørt dig.
2. Derudover er det en god idé at holde dig fra kaffe og sukker når det nærmer sig aften, da det ikke har den bedste påvirkning på ens krop, når man skal sove.
3. Det er generelt også en god idé at undgå at få en lur i løbet af dagen.
4. Inden du skal sove kan du tage et varmt bad, da det kan virke ret afslappende.
5. Skriv alle de tanker ned, du har inden du skal sove. Det kan være rart at "få dem ud", og det kan virke mere overskueligt, når man kan se dem skrevet ned.
6. Skrig i en pude. Det kan lyde lidt sjovt, men nogle gange har vi bare brug for at få alle vores følelser ud. Du skriver, at du kommer til at skade dig selv, og da det ikke er så hensigtsmæssigt for dig, så kan det måske være en bedre idé at prøve at skrige i en pude, som en måde at få dine følelser ud på. Derudover vil jeg lige tilføje, at det er en helt almindelig reaktion at blive sur eller aggressiv, når man ikke kan sove. Det kan være noget af det mest frustrerende at opleve, og det har en stor påvirkning på vores psyke.
Du skriver, at du ikke kan mere og at livet ikke er værd at leve. Jeg kan godt forstå, at det må være uoverskueligt, hvordan du kan få det bedre, når du ikke får noget søvn, og derfor kommer ind i en ond spiral. Men bare det at du har skrevet herind er en start til at få det bedre! Jeg vil anbefale dig at prøve at snakke med en om, hvordan du har det. Det kan være, at du ikke helt selv kan finde ud af, om der er noget i dit liv, der kan være medvirkende til din urolighed, og så kan det være, at en der kender dig godt vil kunne hjælpe dig. Og samtidig kan det være rigtig hårdt at gå med svære tanker selv, og det kan faktisk blive værre af ikke at fortælle dem til nogen. Hvis du ikke lige kan komme i tanke om, hvem du kan snakke med, så er du altid velkommen i vores chat, hvor der sidder voksne, som altid er klar til at lytte. Husk at selvom det hele kan se meget mørkt ud, så er livet værd at leve - nogle gange kan det bare være rigtig svært at få øje på hvorfor. Hvis det bliver rigtig svært, og du virkelig ikke har lyst til at leve længere, så vil jeg anbefale dig at kontakte Livslinien, som har åbent næsten hele døgnet rundt. Det kan nemlig være godt at snakke med nogen, som har forståelse for, hvor svært man kan have det.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker og råd til, hvordan du kan få det bedre.
Mange hilsner
Pernille