hva fanden...
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej.. min far har lige slået mig og ikke bare et tjet men virklig hamret igennnem så jeg hamrene rød og det gør ondt på siden af hovedet. Han har aldrig sæåët mig før men når han drikker kan han godt skubbe lidt men ikke sådan ehr..hvad gør jeg?

Svar:
Hej!
Det er rigtig godt, at du skriver herind, når du bliver i tvivl om, hvad du skal gøre i din situation.
Det lyder som en meget ubehagelig oplevelse du har haft, og jeg kan godt forstå, hvis du ikke helt ved, hvad du skal gøre. Ens forældre er dem, der skal passe på en, og som man skal føle sig tryg ved. Derfor kan det være en meget voldsom oplevelse, når ens forældre udsætter en for ubehagelige ting, for eksempel hvis de slår, og man pludselig føler, at man ikke kan være tryg hos dem længere. Samtidig vil jeg også fortælle dig, at det din far har gjort er ulovligt - man må ikke slå sine børn. Derfor synes jeg det er rigtig vigtigt, at du fortæller en anden voksen om, hvad du har oplevet.
Det er rigtig vigtigt når man har oplevet noget ubehageligt, at man snakker med nogen om det, så man ikke går med det hele selv, og så man kan få hjælp til hvad man skal gøre. Det lyder til at din far også godt kunne bruge lidt hjælp, for eksempel til at holde op med at drikke. Det kan godt være svært for voksne selv at stoppe med at drikke, og de kan derfor have brug for hjælp til det. Så hvis du fortæller en anden voksen om det du har oplevet derhjemme, så kan det være at det også kan ende med at din far får hjælp til hans problemer.
Du skriver ikke noget om din mor, men måske du kunne fortælle hende, hvad du har oplevet, så hun kan hjælpe dig?
Det kunne også være en anden voksen du stoler på og føler du kan snakke med. Måske en lærer, en bedsteforælder, en tante/onkel eller en vens forælder eller lignende - en voksen du tør være ærlig overfor, og som du kan fortælle til, hvad du oplever derhjemme sammen med din far, og så kan den voksne hjælpe dig med, hvad du skal gøre.
Til sidst vil jeg lige fortælle dig om TUBA, som er en organisation, der hjælper børn, som har forældre med alkoholproblemer. De har en brevkasse og en chat, hvor man anonymt kan logge på og chatte med dem om, hvad man oplever derhjemme og man kan snakke om de følelser og tanker man har omkring det. Du kan prøve at kigge lidt på deres hjemmeside, hvor du kan finde deres brevkasse og chat og du kan også læse lidt om det at have forældre med alkoholproblemer og der er også nogle videoer med nogen, der fortæller om, hvad de har oplevet.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Mange hilsner fra Janni