Hun kan ikke lide mig, hvad skal jeg gøre?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus og alle dejlige mennesker herinde!
Jeg er en dreng på 17 år, som her for nylig blev virkelig hurtigt forelsket i en pige. Vi har kun været sammen en gang, og det var til en fest, hvor jeg tog en tur på lige knap tre timer for at se hende. Vi skrev søde ting til hinanden frem og tilbage på sociale medier, og jeg troede hun mente det på en anden måde som ven, da jeg ikke mener man kalder sine venner for "Ubeskrivelige, sødeste, smukkeste, charmør og meget mere". Jeg troede vi havde en flirt, og da jeg kom hjem til hendes veninde hvor vi skulle feste, kunne jeg godt snakke med dem da jeg kendte dem. Vi gik en tur i byen for at finde et sted og få noget pizza senere på aftenen, hvor vi var blevet lidt berusede, og det gik meget godt. På vejen hjem ville jeg tage et skridt i flirt, og jeg valgte at tage hendes hånd, og vi flettede fingre. Jeg spurgte hende om det var okay, og hun svarede ja det var det. Vi var sammen alene fra 00:30-06:00 om morgenen, og vi gik rundt i byen og så blandt andet min bedste vens efterskole, vi gik og flettede fingre og jeg spurgte hende flere gange om det var okay, fordi jeg nød det. Vi snakkede meget over tingene, men hun mente ikke hun havde tid til en kæreste i øjeblikket, og hun ville bare helst være venner. Jeg fik så svaret fra hende, hun ikke kunne lide mig på samme måde og nu ved jeg simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg var så til fest igår hos en kammerat og jeg har aldrig drukket så meget i hele mit liv, men jeg var så totalt ligeglad, da jeg ikke følte nogen kunne li' mig længere. Efter jeg havde fået en masse at drikke valgte jeg at ringe til hende og jeg begyndte at tude i telefonen. Jeg sagde at jeg elskede hende og jeg vidste ikke hvor jeg skulle gøre af mig selv længere, fordi hun ikke kunne lide mig på samme måde. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre omkring det, for jeg vil virkelig gerne have at hun skal kunne lide mig, og mine venner og veninder siger at hun ikke er det værd, og at der er en der er meget bedre. Hvad hvis man ikke vil have bedre, bare den pige man nu kan lide..
Derfor spørg jeg jer, hvad gør jeg for at få hende til at kunne lide mig? Jeg rejser gerne tre timer igen, op til flere gange bare for at besøge hende.
Tak på forhånd, og undskyld jeg deler mit lorte liv med jer!

Svar:
Hej med dig.
Du skal slet ikke undskylde for at dele dit liv med os - faktisk synes jeg kun, at det er godt, at du skriver ind, for ofte har man brug for et godt råd, og særligt når det kommer til forelskelse og kærestesorger! Jeg kan godt se, at det er en rigtig træls situation, du står i. Det er en af de værste fornemmelser at have mange følelser for en, og de så ikke gengælder dem. Du skal vide, at du langt fra er den eneste, som har prøvet at stå i den her situation. Selvom det er rigtig hårdt, så kan det være rart at vide, at man ikke er den eneste.
Du spørger til, hvordan du kan få hende til at kunne lide dig. Desværre er mit svar nok ikke det, du vil høre, for noget af det sværeste er nok at få andre til at blive forelsket i en. Vi vælger ikke selv, hvem vi bliver forelsket i, så det kan være svært at få hende til at kunne lide dig på den måde, som du ønsker. Så det jeg tænker, at du som udgangspunkt må gøre er at respektere hendes beslutning om, at hun helst vil være venner. Det betyder dog ikke, at du ikke stadig kan ses med hende og lære hende bedre at kende. Men først tænker jeg, at det nok er en god idé at skrive en forklaring til hende i forhold til din reaktion den aften, du ringede til hende, hvis du ikke allerede har gjort det. Hvis hun ikke har haft de samme følelser for dig, kan det måske have været overvældende for hende, og for din egen skyld er det måske også rart at få renset luften mellem jer. Hvis du snakker med hende om dit opkald, så kan du måske også prøve at fortælle hende, at du ikke helt forstår, hvorfor hun har skrevet alle de søde ting til dig, hvis hun ikke havde følelser for dig. For jeg kan godt forstå, at det må være forvirrende, at hun ikke har haft samme følelser, når hun har givet udtryk for noget andet.
Inden du prøver at aftale at ses med hende igen, så er det værd at overveje, om du kan holde til det. For når man er så forelsket, som det lyder til at du er, så kan det være hårdt at være venner og ses med den person, man er vild med. Så selvom det kan være svært, så kan den bedste løsning nogle gange godt være at tage afstand, for at beskytte sig selv. Nogle gange kan det også hjælpe meget at holde sig beskæftiget og lave alle mulige andre ting, så man kan prøve at få sine tanker lidt væk fra vedkommende. Det lyder til, at du har nogle gode venner, og det kan være, at de kan hjælpe dig lidt med at distrahere dig og lave noget sammen med dig.
Hvis du alligevel er meget opsat på at se hende (velvidende, at hun stadig bare gerne vil være venner), så kan du prøve at foreslå hende, om I kan lave nogle ting sammen, som venner. Fx tage i biografen sammen, gå en tur, se noget sport, en koncert eller noget andet, hvor I laver noget sammen. Det kan nemlig være lettere at være sammen, hvis man laver noget, som man kan snakke om, hvis samtalen nu går i stå. Og hvis hun nu skulle få følelser for dig, så sker det nok kun ved, at hun lærer dig bedre at kende. Du kan også prøve at snakke med hendes veninder, om hun har snakket med dem om dig, og om de har nogle råd til dig.
Så mit bedste råd til dig er altså en blanding af at give hende plads, men også prøve at ses med hende, hvor I kan lave noget sammen. Det kan være, at hun kan udvikle følelser for dig, men da det ikke er noget, du kan regne med, så er det bedste nok at tage udgangspunkt i, hvordan hun har det lige nu, og så prøve at opbygge et venskab med hende.
Mange hilsner
Pernille