Humørsvingninger ødelægger mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus
Jeg  er midt i teenagererne og har store humørsvingninger. Det begynder for små to år siden, hvor jeg pludselig mærkede tristheden komme til mig. Jeg svinger RIGTIG meget mellem glad, hyperaktiv, trist og pissesur på alt og alle. Når det er værst har jeg på grænsen til selvmordstanker. Det vil jeg dog aldrig gøre da jeg ved at nogen elsker mig. Desuden havde jeg en ven der gjorde det, så det valg tager jeg ikke.
Men det er rigtig svært at finde hoved og hale i hvad det er der er med mig. På den ene side tror jeg det er en rigtig teenage-depression og på den anden side tror jeg bare det er for at få opmærksomhed. Jeg er i slutningen af 2g, og synes det er meget svært at holde fokus når jeg ikke ved hvor jeg selv står. Og at droppe ud nu, det er jo dumt. men jeg ved at jeg sikkert bliver træt til næste år, også fordi jeg ikke får nok d vitamin.
jeg har gode venner der støtter mig, men jeg kan ikke klare mere. Jeg gider ikke slå mere. Jeg er så træt.
jeg skulle lige have lettet mit hjerte. Tak.

Svar:
Hej med dig,
Jeg er glad for, at du skriver til os, så du kan få lettet dit hjerte.
Sådan, som jeg hører det, er du forvirret over, hvorfor du har sådanne humørsvingninger, og det gør dig træt og ked af det at have det sådan.
Du beskriver, at du på den ene side tror, at det er en rigtig teenage-depression og på den anden side, at det er for at få opmærksomhed. Jeg tror ikke, at man vælger at have det sådan, som du har, for at få opmærksomhed. Når du gætter på dette som en mulighed, tror jeg, det kan være fordi, du oplever, at det er rart at få støtte, når du er trist eller sur, og det er jo helt i orden at synes, at det føles godt. Det forklarer efter min mening ikke, hvorfor du har det, som du har. Jeg tror i det hele taget, at det kan være svært at forklare vores følelser, men jeg tror godt, du kan have ret i, at det kan være forbundet til det sted, du lige nu er i dit liv, nemlig i teenagealderen. Når man er teenager er der mange hormoner i kroppen og man kan føle sig meget træt, fordi kroppen hele tiden er i udvikling. Derfor kan du måske opleve en træthed og svingninger i dit humør. Desuden skal man i din alder også begynde at tage egne beslutninger og finde en mening i det, man laver hver dag, og dette kan også gøre en forvirret og ked af det.
Du beskriver, at du går i 2.g, og at du synes det er svært at holde fokus her, når du ikke selv ved, hvor du står. Jeg tror, der er mange, der ligesom dig, oplever, at det er svært at holde fokus, når de kommer dertil i deres uddannelse, og når man ofte bliver husket på, at ens uddannelse er vigtig, og at man skal huske at klare sig godt. Jeg tror derfor, mange kan føle sig klemt mellem gerne at ville klare sig godt, men samtidig ikke have energien til at gøre det bedste.
Der er nogle ting, som jeg tænker, du eventuelt kunne gøre:
1.    Overvej med dig selv, hvad du er glad for at lave – hvad gør dig glad? Hvad får du energi af? Det kan være mange ting – være sammen med vennerne, løbe en tur, spille computer, se en god film. Se, om du kan få lagt nogle af de ting ind i din hverdag, så du har et sted, du kan gå hen, når du synes, du har for mange humørsvingninger og bliver træt.
2. Overvej, om du eventuelt skal tale med en studievejleder på dit gymnasium? Måske kan han eller hun hjælper dig med at finde ud af, hvad du er glad for på skolen, og hvad du eventuelt skal gå efter? Sådan som jeg ser det, kan det nogle gange hjælpe, så man ikke synes, man skal lægge energien alle steder på én gang… Sådan som jeg hører det, tænker du også meget på næste år på gymnasiet og måske synes du, det er skræmmende at tænke på det sidste år, hvor man skal blive student? Måske kan studievejlederen hjælpe dig med at vælge, hvad du gerne vil fokusere på næste år… Du har måske også nogle tanker om fremtiden, og hvad der skal ske efter gymnasiet? Måske kan studievejlederen hjælpe dig med at tænke på, hvad der kunne være af muligheder, så du ikke står med det selv?
Du beskriver også, at du mangler d vitamin, og det lyder til, at det bekymrer dig, fordi du derfor er meget træt. Jeg tænker, at du har været ved lægen og fået dette at vide? Måske lægen havde nogen gode råd til, hvordan du kan få noget d vitamin, og du kan jo overveje at tage nogle vitaminpiller, så du får lidt ekstra energi?
Da du skriver, at du nogle gange kommer helt ud i at tænke på selvmordstanker, men at det vil du dog ikke gøre, fordi du har mange, der elsker dig. Det er flot, at du vil fortælle, at de tanker kan komme op i dig. Jeg tror faktisk, der er mange unge mennesker, der ligesom dig kan få den tanke, når de synes, det hele er trist og uoverskueligt. Heldigvis er der mange, der ligesom dig, hurtigt forlader tanken igen. Det er godt, at du ved, at der er mange, der elsker dig, og jeg håber, at det også kan give dig energi og støtte. Du kan bruge de mange gode mennesker, når du skal finde din egen vej til mere energi og færre humørsvingninger. Den vej kan du fx finde ved at overveje de to punkter, jeg tidligere har skrevet.
Du beskriver tilmed, at du ikke vil vælge at begå selvmord, da du har en ven, der har gjort det. Jeg kommer til at tænke på, at det må have været svært for dig at have en ven, der tager den beslutning. Jeg tror også, at det kan gøre, at du kan komme til at få mange humørsvingninger. Måske bliver du også bekymret over, at du har mange humørsvingninger, fordi du har oplevet, hvordan der er en, der fik det rigtig skidt. Det er dog vigtigt at huske på, at når man tager sådan en beslutning, som din ven gjorde, så har man det så skidt og man er faktisk så syg, at man ikke tror, man kan få hjælp. Jeg er helt sikker på, at du ved, at du kan få hjælp både af alle dem, der elsker dig og af dig selv. Jeg kommer også til at tænke på, at mange også kan have brug for at tale med fx en psykolog, når man har oplevet, at der er en tæt på en, der dør. Måske kan det også være en mulighed for dig? Det kan måske også hjælpe dig til at finde ud af, hvad der giver mening i dit liv, og hvordan du kan have flere af de gode dage, hvor du hverken er hyperaktiv, trist eller sur…?
Jeg håber, at du kunne bruge mine svar til noget. Jeg er sikker på, at du ikke står alene med at have det på den måde, og jeg er glad for, at du skrev herind, så du kunne lette dit hjerte.
De bedste hilsner fra Ida