Holdninger splitter?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
For lidt under 1 år siden var min kæreste og jeg i et meget dårlig miljø, med hash og stoffer, min kæreste havde været der siden han var 12 år gammel (han er 20 år nu) og jeg var der kun 1 år før jeg fandt ud af at det var skidt for mig og mine medmennesker..
Jeg så, så meget grimt det ene år, folk der sloges, stofmisbrugere, alkoholikere og hashomaner osv. På det ene år lærte jeg at HADE alt omkring dette liv, jeg kan slet ikke tage det og jeg ved godt nogen folk har haft det svært (min egen far har selv altid været hashoman og stoppede med at drikke for 3 år siden + han er psykisk syg).. Dette tror jeg også meget har noget med sagen at gøre om HVORFOR jeg ikke kan klarer disse personer eller hvad de gør..
Jeg kan nok mindre klare dem for det de gør end hvem de er ,fordi de gør nogle grimme ting. Så jeg sagde han skulle vælge det gamle liv ELLER mig !! Så han valgte mig og har ikke røget hash siden.. Men som månederne går rykker vi os begge to, jeg rykker mig bare meget hurtigt og mine holdninger er blevet meget faste omkring dette.. INGEN skal være skyld i jeg får en junkie til i mit liv IKKE engang en ENESTE aften, for i mine øjne er det altid EN aften der gør forskellen, det er om man vælger at tilbringe tid med dem der gør forskellen på dem og mig synes jeg..
MEN? For det første er der startet en på min kærestes arbejde han går med hverdag (kan han ik undgå), som er fuckt' han sælger stoffer og ryger hash, han stjæler også meget.. Og min kæreste har købt nogle af de ting han stjal, derfor blev vi meget uvenner for jeg kan ikke synes det er i orden og jeg synes slet ikke det er i orden han tilbringer tid med ham udenfor arbejde.. :/ Og i dag var der en der ringede og spurgte om vi ville drikke med ham i weekenden, der tog en masse stoffer og røg hash og min kæreste sagde bare JA! for han mener ikke en aften gør nogle forskel.. Jeg kan bare ikke være sammen med ham hvis han begynder at trække os tilbage til start, når vi har været ude af det så længe nu, jeg ved godt jeg ikke kan bestemme over ham eller hans valg, men jeg kan bestemme at jeg ikke vil være sammen med en dreng der opsøger det miljø,
jeg tror han føler sig tiltrukket af det på en sær måde? Han siger han ikke ryger i vandet igen, men det siger ALLE jo, han siger også det bare er en aften? Men hvis første aften er okaj? hvornår er det så forkert eller for meget? Min kæreste har ikke røget 8 måneder så vidt jeg ved, men det er ligeså meget det med at være sammen med folk der er i den forkerte løbebane. Jeg ved ikke om jeg overdriver? eller hvad jeg skal gøre? Men græd så meget i dag, da han så det fordi jeg ikke kunne klare at kæmpe mod hashen og folkene bag det, hvis min "soulmate" bliver ved med at hive mig det stykke tilbage jeg er klatret.. Hvad skal jeg gøre?
For jeg kan heller ikke miste ham for jeg elsker ham , Men jeg elsker mit eget liv mere :S:S:S.. Han forstår bare ikke at ingen kan sige at de aldrig ryger i vandet igen, ikke engang mig selv, for det er jo sket en gang :S Hvad skal jeg gøre og er det mine holdninger der er forkerte? Måske handler det om vi ikke har så mange venner mere og vi ikke har kunne opbygge en ny vennekreds efter vi sagde farvel til den gamle, hvordan gør man det, når man kun kender sådan nogle mennesker?

Svar:
Kære pige 17 år
Tak for dit spørgsmål og jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at det er flot at du skriver til mig og ber om hjælp. Jeg kan godt forstå at du går rundt med en masse tanker og følelser.
Jeg vil også gerne fortælle dig at det er nogle rigtig gode overvejelser du går rundt med, og at du er rigtig god til at beskrive din situation og tanker.
Det lyder til at din far også har haft det meget tæt inde på livet og det er dejligt at høre at han ikke drikker og ryger mere. Jeg håber alt det bedste for ham og dit forhold til din far.
Du skriver at du har oplevet at nogen har det svært, også gennem din far. Jeg tror du har ret i, at det er medvirkende til at du tager afstand fra det nu. Det er meget naturligt og forståeligt. Jeg tror også det er medvirkende til at du har mod og kræfter til at gøre noget ved din situation - flot.
Jeg kan høre at du holder meget af din kæreste og jeg synes det er en flot kærlighedserklæring, at du har sagt til din kæreste at han skal vælge mellem dig og det andet liv med stoffer og alkohol. på den måde har du vist ham at du gerne vil ham, men ikke vil det andet liv.
Jeg vil gerne fortælle dig meget klart, at dine holdninger er ikke forkerte. Du skal ikke acceptere at få en junkie i dit liv og du har ret i at en aften kan være nok.
Din kæreste har været en del af det miljø i meget lang tid og det er måske meget svært for ham at slippe det helt. I har prøvet og det lyder til at det også er lykkes på en måde. Men nu er det dukket frem igen.
Hvad du skal gøre nu, kan jeg ikke svare på. Jeg synes du svare på det selv i det du skriver: "For jeg elsker ham, men jeg elsker mit liv mere".
Det handler først og fremmest om, at du skal have det godt. Du har givet ham en chance og vist du elsker ham. Det er meget svært at lave om på andre mennesker og det er i sidste ende din kæreste der skal vælge mellem stofferne eller kærligheden.
Jeg vil foreslå dig at flere ting:
1: Prøv at snakke med ham igen, fortæl ham hvad du mener og føler (husk at dine holdninger og meninger om den første gang og at du leve et andet liv er rigtige for dig, og det er det eneste der tæller).
2: Jeg vil også foreslå dig at snakke med din mor og far, måske har de nogle holdninger og gode råd. Måske har din far nogle gode erfaringer som du kan bruge.
3. I chatten her i Cyberhus kan du anonymt chatte med en voksen mandag til torsdag kl. 15-19.00. Her kan du fortælle mere og måske kan i sammen finde flere muligheder for dig.
4. Børnetelefonen hos Børns vilkår vil jeg også foreslå. Her kan du snakke i telefon med voksne og det kunne være en god måde at få sat flere ord på. De har tlf: 116111 og er gratis. De har åben mandag - torsdag 12-21 og fredag 12-19
Til sidst vil jeg igen minde dig om, at det er dit liv det handler om og du skal være glad og tryg ved den kæreste du har. Du er flot i gang med at tage en beslutning, og måske betyder det at du må vælge ham fra, og vælge dit liv og dine holdninger til.
Prøv at undersøge det hele lidt mere og måske kan du så selv mærke, hvilken beslutning der er rigtig for dig.
Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke.
Venligst
Erroll (vikar for Marianne)