hjælp til livet
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
hej
jeg skrive fordi jeg ikke hvad hvad jeg skal gøre af mig selv få jeg har ikke lyst til af lev mere
men nu skal i hør hvorfor det
jeg har hele mit liv næste ikke haft nogle venner og veninder og jeg er blevet mobbet jeg har bor på opholdssteder i 5 år og så flytte jeg i lejlighed men det gik ikke og så flytte jeg hjem igen men jeg er næste vær dag op og skændes med min mor og søster og jeg følge hele ikke at jeg er velkommen har hjem
jeg har haft to veninder som har betyder rigtig meget for mig
men for den en dag til den anden vil de ikke har noget af gøre med mig
men her for ca 3 måned er jeg bygeten af snakke og skrive med en pige som er blivet en rigtig god veninder
jeg hvad også hun ikke har det så nemt men når hun skriv i signe status om hun ikke har det godt og når jeg spøger om det så blive hun sur på mig vi har også været op og diskoteker får nogle uge siden vor hun sige at hun ikke vil snakke med mig i nogle dag og det gjord rigtig ondt på mig og det har jeg også fortalget hinde men jeg for bare ikke noget svar på på det når jeg sige hvad hun betyder for mig som en veninder
men jeg hvad også godt hun er en del selvglad og jeg føre også tid det er mig det skal spøge om vi snakke samme over cam
men nogle garen følge jeg bare ikke hun rigtig gider mig mere men magen af der følges komme også fra de to anden veninder jeg har harfts og det er første gagen at jeg har kun snakke og skrive sådan med nogle
og jeg snakke rigtig godt med hind og jeg er van til at bliver afvist
og jeg er byget på at skære i mig selv i den sidste måden men jeg har haft lyst til det i magen år men jeg har holte mig tilbager min det kan jeg bare ikke når jeg er næste vær dag op og skændes med min mor og søster og når hun bliver sur på mig

Svar:
Hej med dig..
Hvor er det godt du skriver herind, fordi jeg kan da godt forstå at det er svært lige nu. Du skriver for eksempel at du er blevet mobbet rigtig meget og ikke har haft så mange venner, men nu har du faktisk fundet en pige som du holder rigtig meget af og godt kan lide at snakke med og så føler du lige pludselig at hun ikke rigtig gider dig mere. Og det er bare rigtig hårdt, fordi du jo havde håbet at det var en god veninde. Du fortæller også hvor meget I skændes derhjemme.
Faktisk skriver du at det er så hårdt at du slet ikke har lyst til at leve længere og er begyndt at skære i dig selv. Så super stærkt at du skriver ind til en voksen og spørg om hjælp, og jeg vil gerne prøve at hjælpe dig.
Det her med venner/veninder er sommetider rigtig svært, fordi man kan jo ikke bestemme om de vil være venner med èn. Og hvis de ikke rigtig vil, hvad skal man så gøre? Jeg synes du har gjort det helt rigtige, nemlig at fortælle hende hvad hun betyde for dig. Mere kan du næsten ikke gøre.
Så mit råd til dig er, at blive ved med at skrive lidt med hende og se om hun svarer og har lyst til at snakke med dig. Hvis hun ikke har, så må du nok acceptere at hun alligevel ikke er så god en veninde. Og så synes jeg du skal begynde at skrive med nogle andre og så kan du måske finde en ny sød veninde.
Jeg synes også du skal få ringet til Ventilen i København. Det er et super fedt sted for unge, som ikke lige har nogle gode venner og som kan føle sig ensom og have det lidt svært derhjemme. Udover at der er nogle søde voksne at snakke  med og lave sjove ting med, så er der andre unge som måske oplever lidt de samme ting som dig, og så kan det sommetider være nemmere at snakke med dem. Prøv at ring dertil og snakke med en af de voksne, så kan I måske aftale noget. Du kan læse mere om Ventilen her.
Nu kender jeg dig jo ikke så godt og derfor synes jeg enten chatten her i Cyberhus eller Børnetelefonen i Børns vilkår kunne være en rigtig god ide for dig. Det er gratis og begge steder er du anonym og du kan snakke med en voksen. Fordelen ved det er, at du kan fortælle lidt mere om dit liv og den voksne kan spørge dig om forskellige ting. På den måde kan I sammen finde andre ideer og muligheder som kunne være en ide for dig.
Du fortæller om hvordan du skændes med din mor dehjemme og det er slet ikke rart, at bo hjemme når man skændes hele tiden. Ud fra det du skriver, så synes jeg du har brug for hjælp, fordi du fortjener at leve og få det bedre. Derfor er det vigtigt du gør de ting jeg har skrevet, så du kan få noget støtte og nogle gode råd fra andre voksne.
Jeg håber du kan bruge mit svar og at du får ringet til Ventilen..
Venlig hilsen
Erroll