Hjælp til at hjælpe kæreste..
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej cyberhus.
Min kærestes forældre har i dag fortalt ham at de skal skilles. De er de sidste på jorden jeg havde troet skulle blive skilt, men det er nu sådan det er. Min kæreste er utroligt ked af det og jeg vil virkelig gerne hjælpe ham. Jeg ved bare ikke hvordan. Vi bor et par timer fra hinanden og jeg er på efterskole så jeg kan ikke rigtigt tage hjem til ham. Han bliver ved med at skrive at han har brug for et kram og bare har brug for at jeg skal sidde og holde om ham. Jeg vil utroligt gerne tage hjem til ham, men jeg må ikke tage hjem fra efterskole for jeg skal selv snart have eksamen.
Hvordan skal jeg hjælpe ham når jeg er så langt væk?
Noget andet jeg har tænkt på er hans lillesøster på 12 år. Hun bliver let overset af forældrene fordi hun er stille og hendes bror (min kæreste) laver en del "ballade" og derfor får meget opmærksomhed. Jeg er bange for om hun vil blive ekstra meget overset når der kommer til at ske en masse forandringer. Jeg har overvejet at snakke med hende, for at høre hvordan hun har det og sige til hende at hun bare kan skrive/ringe til mig hvis hun har brug for det, men jeg ved ikke om hun vil synes det er for underligt.
Min kærestes forældre er gode venner med mine forældre. Men mine forældre har ikke fået at vide endnu at hans forældre skal skilles. Skal jeg fortælle det til mine forældre eller bare vente og regne med at de får det at vide før eller siden?
En anden ting, der måskr kan have betydning (jeg ved ikke om det er vigtigt), min kærestes mormor døde for et stykke tid siden og det har været ret hårdt for dem alle sammen.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for jeg vil så gerne hjælpe ham og hans søster, men jeg er bare bange for at de synes jeg blander mig for meget, og det vil jeg virkelig heller ikke.

Svar:
Hej med dig!
Det lyder til, at du er en rigtig sød, god og betænksom kæreste! Det er så dejligt at høre, at du gerne vil hjælpe ham og hans søster selvom du selv har meget at se til med eksaminer og efterskole. Det er super sejt gået!
Det lyder til at din kæreste går mange ting igennem, både at miste sin mormor og forældrenes skilsmisse og det lyder til at han har rigtig meget brug for at vide, at du er der for ham. Jeg tror allerede at han ved, at du rigtig gerne vil hjælpe ham og på den måde hjælper du ham allerede. At ringe og sms'e til ham tror jeg er en stor hjælp. På den måde viser du ham, at du er der hvis han har brug for at snakke, når nu du ikke fysisk kan være der. Jeg kan sagtens forstå, at man kan føle man ikke kan hjælpe når man er langt væk og jeg tror desværre ikke at den følelse så let forsvinder, men håber det kan hjælpe at tænke på, at du også støtter og hjælper ham på afstand. Du kan evt. fortælle ham om chatten her på cyberhus, her kan han snakke med en voksen om de tanker og følelser, der fylder indeni.
I forhold til din kærestes søster synes jeg det er en rigtig god ide du har fået, at sige til hende, at hun altid kan ringe hvis hun har brug for det. Jeg tror hun vil blive rigtig glad for at vide at du er der for hende og jeg tror slet ikke hun synes det er underligt! Det er altid dejligt at vide, at man har et sted at gå hen hvis man har brug for det.
Om du skal fortælle dine forældre om det, synes jeg afhænger af, om du har brug for at snakke med nogen om det. Det lyder til, at du rigtig gerne vil hjælpe, men det er vigtigt også at huske dig selv i det hele. Det er vigtigt, at du får snakket med nogle om det, så det ikke kommer til at fylde for meget i dine tanker. Derfor tror jeg det kunne være en god ide at fortælle det til dine egne forældre, så du også kan spørge dem, hvis der er noget du går og tænker på.
Jeg synes det lyder til, at din kæreste har brug for dig og derfor synes jeg ikke du behøver at bekymre dig om, om du blander dig for meget. Men husk dig selv - du skal også have det godt!
Håber du kan bruge mit svar!
Med venlig hilsen Astrid