Hjælp Raseriandfald og meget mere :(

brevkassespørgsmål

Hjælp Raseriandfald og meget mere :(

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

hej cyperhus jeg er en pige på 13 og jeg får tit raserianfald og føler og tit en destruerene følese og blir også somme tider destruktiv og føler vrede og had og afsky og har en meget voldig forsvarsmåde jeg er blevet mobbet siden jeg var 5 år gammel og startede i 0 klasse (gik der i halvandet år og har gået i 1 klasse 2 gange) er blevet ekstremt mobbet i 3-4 klasse og jeg har ADHD og en meget speciel form for Autisme. der er en i min klasse der er mega led og dum og mobber mig somme tider og ingen gør noget ved det hver dag jeg ser ham føler jeg en trang til at gå amok og udslette ham (dræbe) men jeg får mig altid underkontrol igen (har svært ved at styre mig selv og temperament / kan ikke styre mit temperament) og jeg føler nogle gange en lyst til at gøre skade på folk selvom jeg ikke vil og jeg er ikke farlig eller sådan men bar ude af kontrol tror jeg. jeg går til psykolog pg har prøvet hypnose men jeg tør ik at sige mange ting og jeg føler mig lidt mere trykkere at skrive herinde end at snakke med en psykolog efter som jeg ikke har tillid til menesker (har tillid til familie og venner og dyr). er det normalt eller hvad? har ikke altid været sådan da jeg var lille var det ikke et stort problem men efter børnehave klasse blev alt værre :/ og har gået på 8 forskellige skoler er på nummer 8 nu og vil blive der til jeg går ud af skolen efter 9 klasse .. håber jeg håber at i kan hjælpe mig please håber at jeg ikke har kede jer men jeg skriver/ snakker meget :) hilsen Erika den forstyrrede tøs og tak på forhånd

Svar:

Normal

false

DA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabel - Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

Normal

false

DA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabel - Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

Kære Erika

Jeg vil starte med at sige at jeg er rigtig glad for at du skriver til brevkassen. Når man går rundt med sådan nogle svære følelser, er det vigtigt at snakke med andre om dem. Jeg vil prøve at svare dig så godt jeg kan.

Jeg kan faktisk godt forstå at du får sådan nogle destruktive tanker og følelser, når du er blevet mobbet af dine klassekammerater i så mange år. Det er nemlig sådan at hvis man bliver udsat for mobning i lang tid, så begynder man at finde måder man kan klare det på. Man har nemlig ikke lyst til at vise at man bliver ked af det, fordi man føler at de andre vil mobbe en endnu mere så. Nogle er meget stille og indadvendte og andre prøver at beskytte sig selv ved at svare igen og blive vred.  Det lyder til at du passer på dig selv, ved at gøre det sidste.

De her meget destruktive tanker og følelser er altså en helt naturlig reaktion på at du har det rigtig svært i skolen. Det er ikke det samme som at det er ok, at du har det sådan. Faktisk så synes jeg slet ikke det er ok, at du bliver behandlet på den måde. Derfor synes jeg det er meget vigtigt at du får den helt rigtige hjælp til at få det anderledes.

Du skriver at du synes det er svært at sige ting til din psykolog fordi du ikke er helt tryg. Det forstår jeg godt, det kræver nemlig tillid at fortælle sine inderste følelser og tanker til andre. Derfor kommer jeg til at tænke på at det måske kunne være en god ide at bruge chatten her på cyberhus til at øve dig på at snakke med andre om det her.  På chatten sidder der voksne der meget gerne vil lytte og høre om alle dine svære følelser og tanker. Når der er gået lidt tid, kan det være du har fået modet til at snakke med din psykolog om det også.

Din psykolog er faktisk den der allerbedst kan hjælpe dig. Jo mere du fortæller din psykolog om dine tanker og følelser, jo bedre kan hun hjælpe dig. Husk på at psykologen er der for din skyld. Det kunne måske være en ide at skrive det ned til din psykolog i første omgang. Det kan nogle gange hjælpe at psykologen kan læse dine tanker, i stedet for at du skal fortælle dem. Faktisk så sidder jeg og tænker at du kunne skrive næsten det samme som du har skrevet til brevkassen her. Kunne det være en ide?

Jeg synes det er flot at du fundet mod til at skrive her til brevkassen. Det er sejt gået! Jeg håber du finder mod til næste skridt også.

Kærlig hilsen Marianne