Hjælp - min plejefamilie
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej.
jeg har brug for hjælp! Min plejemor er sur på mig og jeg har brug for at snakke med nogen! Men jeg må ikke snakke med min sagsbehandler eller med min skolelærer, hvad skal jeg gøre? Jeg kan heller ikke snakke godt med hende så… hvad skal jeg gøre?
mvh en dreng på 15

Svar:
Kære dig.
Det er almindeligt at komme op at skændes eller blive vred på hinanden, når man går op og ned ad hinanden i en familie. Det kan være rigtig ubehageligt, og jeg kan godt forstå, du har brug for at tale med nogen om det.
Jeg ved ikke, om I har været oppe at skændes, og at det måske er derfor, at du oplever, at din plejemor er sur på dig? Uanset hvad synes jeg, du skal prøve at snakke med din plejemor om, hvorfor hun er sur på dig. Hvis du snakker med hende, kan du findes ud af, hvad det er, hun er sur over og hvorfor. Det kan gå hen og vise sig at være noget, du måske ikke vidste, du gjorde eller gør, som hun ikke er særlig glad for og bliver sur over. Hvis du ikke rigtig føler, hun vil lytte til dig, kan du prøve at skrive det til hende i et brev, hvor du beder hende om at forklare, hvorfor hun er sur på dig og fortæller hende, at det gør dig rigtig ked af det.
Hvis du stadig føler, at du har brug for at snakke med en anden - ud over din plejemor-, bare for at få lettet dit hjerte, så kan du måske tage en snak med en ven eller veninde, som du har et godt og tæt forhold til og kan snakke med om den slags. Det er det, man har venner til.
Du skriver, at du ikke må snakke med din sagsbehandler om det for din plejemor. Jeg ved ikke, om du har et problem med din plejemor, og hvor stort og hvad problemet drejer sig om, men hvis du vil, bør du have lov at snakke med din sagsbehandler. Det kan jeg ikke se, hvorfor du ikke må. Det er sådanne opgaver, som din sagsbehandler er egnet til. Men husk på, at det kommer an på, hvad det drejer sig om helt præcist. Hvis det er fordi, I har skændtes om noget, og/eller du har gjort noget, som din plejemor ikke bryder sig om, er det vigtigt, at du får snakket med din plejemor om det først. Hvis I snakker om det, har I nemmere ved at finde en løsning på tingene frem for at feje det ind under gulvtæppet så det til sidst udvikler sig til et problem, selvom det ikke nødvendigvis var det til at begynde med.
Du skal i øvrigt også vide, at du er velkommen i Cyberhus chat, hvis du har brug for at snakke om det med en rådgiver.
Held og lykke! Jeg håber, I finder ud af det med hinanden.
Venlig hilsen
Lima