Hjælp mig, jeg ved ikke hvad jeg skal stille op. Kan de tvinge hende til abort?
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej, jeg er en ung dreng som lige har fået afvide af min 17 årige kæreste er gravid, vi har snakket om det, og jeg er villig til at tage den fulde forældremyndighed om nødvendighed da hun bor på opholdssted, men kan ikke rigtig finde ud af mine rettigheder, jeg elsker hende meget højt og ønsker virkelig også det her barn, og det gør hun også. Jeg er i mesterlærer som bager og vil med glæde gå på barsel for at skåne Natascha for abort, men jeg ved ikke hvad hendes opholdssted gør. jeg er faktisk ret lost. for resten blev hun gravid på en p stav. kan man så ikke søge aerstatning. ???? Hilsen ham den loste.

Svar:
Hej Anonym
Jeg kan godt forstå du føler dig lidt lost. Det er ret vildt at finde ud af at der kan være et barn på vej, og jeg kan godt se at det hele bliver lidt mere kompliceret af at din kæreste bor på opholdssted.
Jeg starter lige med dit sidste spørgsmål. Kan man søge erstatning fordi din kæreste er blevet gravid mens hun havde en P-stav. Nej, det kan I ikke. Der findes ingen former for prævention der med 100 procents sikkerhed kan garantere at man ikke bliver gravid. Både P-stav og P-piller er 99 procent sikre, men det sker hvert år at nogle få bliver gravide selv om de bruger P-stav eller P-piller. Det er noget som producenterne af de forskellige P-stave godt ved og også gør opmærksom på og derfor kan man ikke søge erstatning.
I forhold til dit andet spørgsmål, som du stiller i overskriften; Kan de tvinge hende til abort? Her er svaret et lige så stort Nej.
Din kæreste kan ikke tvinges til abort. Hverken fra forældre, pædagoger, læger eller andre. Du skriver at du ikke ved hvad opholdsstedet vil gøre, og derfor er jeg lidt i tvivl opholdsstedet allerede nu har opfordret din kæreste til abort, eller om det er noget du forventer eller frygter vil ske?
Når jeg læser din spørgsmål er det tydeligt for mig at du er meget glad for din kæreste og at du er parat til at tage ansvar for den situation I er kommet i. Det synes jeg er vildt cool og et rigtig godt sted at starte. Lige meget hvad enden bliver på den her situation så skal I først og fremmest tage nogle store og vigtige beslutninger. Og lige meget om I skal beholde barnet eller om din kæreste vælger at det er bedre med en abort, så er det helt sikkert at din kæreste får brug for din støtte og kærlighed så det er rigtig godt at du er klar til at steppe up og tage ansvar.
Du skriver at du er klar til at tage barsel og i det hele taget være der 100 procent, og det forstår jeg sådan at du gerne vil beholde barnet. Du skriver ikke noget om hvad din kæreste ønsker. Har hun det på samme måde?
Jeg kender hverken dig eller din kæreste og derfor kan jeg heller ikke sige noget klogt om I skal beholde barnet eller ej. Men jeg kan opfordre jer til at være meget grundige og søge nogle gode råd når I skal træffe beslutningen. At få et barn er en helt ubeskrivelig fantastisk ting der bringer en masse glæde med sig. Samtidig er det også ubeskriveligt hårdt. Særligt første gang man bliver forældre kan det være en meget stor og meget voldsom omvæltning i livet.
For at kunne finde al den energi det  kræver at blive forældre og være der for et lille barn døgnet rundt kræver det at man har et stort overskud og ikke har en lang række problemer som man selv går og kæmper med.
Jeg har ofte mødt mennesker der har tænkt at det at få et barn kunne løse deres problemer. Både unge mennesker der har tænkt at de ville få det bedre med sig selv hvis de fik et barn, men også voksne mennesker der eksempelvis troede at et barn kunne redde deres forhold til en kæreste.
Den her tanke om at et barn kan fylde livet med kærlighed og energi og på den måde få nogle af de problemer man kæmper med til at gå væk. Desværre sker der bare ofte det modsatte. For som sagt så er det helt sikkert fantastisk at få et barn. Men det er også hårdt. Mindre søvn, mindre tid til sig selv og mindre tid til at være kærester.
Jeg skriver det her fordi jeg synes det er vigtigt for dig og din kæreste at I træffer en beslutning på det bedste grundlag. Det er helt sikkert en beslutning som i sidste ende er din kærestes og din. Men hver gang man skal træffe store livsændrende beslutninger kan det give god mening at inddrage andre som kan åbne ens øjne for nye problemstillinger og muligheder som man måske ikke selv havde tænkt over. Så selv om I måske ikke er enige kan det give god mening at høre hvorfor de voksne på din kærestes opholdssted tænker som de gør. Ikke fordi de nødvendigvis har ret, men ganske enkelt for at sikre jer at I har belyst "sagen" fra flest mulige sider og på den måde er bedst muligt klædt på til at træffe den beslutning som er helt rigtig for dig og din kæreste. I den forbindelse vil jeg også opfordre både dig og din kæreste til at kontakte Mødrehjælpen og tage en snak med dem. Hos Mødrehjælpen kan I også få meget mere info om jeres rettigheder. Man kan Chatte med rådgiverne hos Mødrehjælpen. Se mere om hvornår her
Håber det lykkes dig og din kæreste i fællesskab finder frem til det der vil være det helt rigtige for jer, og lige meget hvordan det ender så ønsker jeg jer begge held og lykke.
Bedste hilsner
Niels-Christian