Hjælp jeg ved ikke hvad der sker for mig!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hjælp mig jeg er en dreng på 13 og jeg har brug for hjælp, Jeg har haft det dårligt i ca. 4-5 måneder nu jeg jeg klare det bare ikke mere Jeg tror det er piger, der er problemet. Jeg bliver sygt nervøs og skal på toilettet hele tiden. Og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre nu, jeg har prøvet og klare det På egen hånd, men siden jeg skriver ind her beviser det vel at det ikke virkede :( Jeg bliver kan ikke engang se en piges navn uden og få det dårligt (og det er bare ikke rart) Jeg har virkelig brug for hjælp, har prøvet og snakke lidt med forældrene og det virkede LIDT men lige nu har jeg bare brug for svar på hvad jeg burgte gøre for at skille mig af med den her Følelse. Jeg har overveget om jeg måske er forelsket men det tror jeg ikke for hvis det er det Så gider jeg ikke forelske mig :( Hjælp mig PLZ!

Svar:
Hej med dig.
Det lyder som nogle svære følelser, du har haft de sidste måneder. Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at have det dårligt længere, og derfor synes jeg, det er rigtig godt, at du skriver herind. Jeg håber, jeg kan hjælpe dig lidt med det.
Det må være svært at have en masse ubehagelige tanker og følelser uden helt at vide, hvor de kommer fra. Du tror, det er piger, der er problemet, og det kan jeg godt følge dig i, fordi du skriver, at du bliver nervøs, får det dårligt og hele tiden skal på toilettet, når du ser en pige.
Mange drenge i din alder oplever, at der begynder at ske noget i kroppen, når der er piger omkring dem. Hvordan man får det i kroppen, er dog forskelligt fra dreng til dreng. Nogle kommer helt op at køre, mens andre bliver meget nervøse og utrygge. For de fleste kommer reaktionerne helt af sig selv og kan være svære at styre. De forskellige reaktioner kommer, fordi kroppen vil fortælle dig, at du er ved at være klar til at blive forelsket i en pige.
Jeg synes, det er flot, at du har prøvet at snakke med dine forældre om det. Det kan være rigtig svært at snakke med voksne om piger, men det kan også hjælpe rigtig meget at gøre det. Hvis du har mod på det, kan du måske prøve at snakke med dine drengevenner om det. Hvis I har det fint med at snakke sammen om piger, kan det være rigtig rart at høre dem, hvordan de har det med pigerne. Måske har de det på samme måde som dig, eller måske har de det på en helt anden måde. Hvis de har let ved at være i nærheden af pigerne, kan du prøve at høre dem, hvad de gør, når de er sammen med piger. Det kan være, de har fundet en metode, som hjælper dem, når pigerne dukker op.
Jeg tænker, det måske kan hjælpe dig at tænke på, at pigerne måske også får det ubehageligt og mærkeligt i kroppen, når drengene er i nærheden. Det kan være rart at vide, at man ikke er den eneste, som har det svært med det. Det kunne måske også være en idé for dig at gå på toilettet og trække vejret stille og roligt, inden du skal ud og mødes med pigerne. Ved at forberede dig lidt på at skulle ses med piger, kan det være, at du bedre kan slappe af, når du er sammen med dem.
Hvis du bliver ved med at have det dårligt, når du har prøvet nogle af disse ting, synes jeg, du skal prøve at snakke med en voksen om det igen. Hvis du har det godt med at snakke med dine forældre om det igen, kan det være en mulighed. Hvis du ikke har lyst til at snakke med dem om det, kan du også prøve at logge på chatten her på Cyberhus. Der sidder i hvert fald en voksen klar til at snakke med dig om dine ubehagelige følelser.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, så du ikke skal have det så dårligt længere. Husk på, at den ubehagelige følelse i kroppen er en naturlig reaktion, som sikkert forsvinder, når du begynder at snakke lidt mere med pigerne. Følelsen vil nok også ændre sig, nu hvor du ved, hvorfor den kommer, og du måske får vænnet dig lidt til det.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Venligst,
Matilde