hjælp. jeg ber
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er en dreng på 13 år ... Jeg har nogen store problemer hjemme, jeg bor sammen med min far og stedmor .. de drikker altid og tager stoffer , min far gør nogen ting ved som er så svært , han udnytter mig sexuelt og banker mig, og min stedmor er ligeglad, hun er ligeglad med alt ...
min mor døde for 1 år siden a selvmord, jeg savner hende, jeg er så træt a det hele, ved ikk hvordan jeg ska blive ved med at klare det, jeg tør ikk snakke med nogen om det fordi jeg er så bange , jeg drikker en del og tager en del stoffer, har det bedste når jeg er påvirket , så er det hele meget nemmere, men ved jo godt at det ik er en go løsning... jeg ka snart ikk klare mere, jeg er bange og ked af det hele tiden ... håber der er nogen der vil svare... hilsen andreas

Svar:
Kære  A
Jeg har fået dit indlæg fra debatten i brevkassen og det er rigtig godt.
Du går rundt med rigtig mange ting lige nu og jeg synes det er rigtig flot, at du besøger Cyberhus for at fortælle din historie.
Du fortæller at din far misbruger dig og at du savner din mor, som døde for 1 år siden. Du skriver også at du tager stoffer og at det hele er nemmere når du er påvirket. Du skriver at du godt ved at det ikke er en god løsning, og jeg synes det er utrolig flot at du selv kan se det, rigtig flot.
Jeg kan godt forstå du savner din mor. Du skal også vide at din far må ikke misbruge dig, og at det er ulovligt. Jeg kan kan godt forstå at det er svært lige nu.
Det er meget vigtigt at du får snakket med en voksen som vil lytte til dig og som kan hjælpe dig lige nu. Jeg kan godt forstå at du er bange, og det er helt iorden, men du skal vide at du kan få det bedre og at der er mange voksne der gerne vil hjælpe dig.
Det første jeg vil foreslå dig, er at du snakker med en lærer på din skole. En som du har det godt med og som du stoler på. Hvis det er svært at finde, så kunne det være en ide at besøge skolesygeplersken eller skolelederen.
Der kan også være andre voksne du kender, måske i en ungdomsklub?
Jeg vil også foreslå dig at besøge vores Chat. Den har åben mandag til torsdag kl. 15-19.00
Her kan du også chatte med en voksen, og sammen kunne finde andre voksne som kunne hjælpe dig. Du kan også bruge chatten til at få snakket med en voksen om de ting du går rundt og tænker på.
Jeg vil også foreslå dig at besøge Børns Vilkår. Her kan du også chatte anonymt med en voksen. Den har åben mandag - torsdag: 15:45-19 Fredag: 14:15-17:30. Du kan også ringe til dem anonymt og gratis 11 61 11. Din far kan ikke se det på regningen. Telefonenerne har åben Mandag - torsdag: 12-21 Fredag: 12-19
Du skal have det bedre og du har taget det første store skridt, det kan du godt være stolt.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Venlig hilsen
Anne-Marie