HJÆLP!!

brevkassespørgsmål

HJÆLP!!

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 12 år 1 måned siden

Kære Brevkasse. DU må hjælpe mig! nogle gange er jeg træt af at være her på jorden fordi jeg snart bliver smidt ud af skolen, jeg døjer med en meget slem mavesmerte som jeg har hver evig eneste dag og fra en skala fra 1-10 hvor at 10 er værst så ligger den faktisk nogle gange på 10 og eller ligger den omkring 8 og min læge gider ikke tage mig seriøst og hvad hvis det er alvorligt? jeg har haft dem siden 3-4 klasse og har dem stadig, jeg har endda en sød kæreste som jeg elsker rigtig højt og en søster som jeg kan snakke godt med til tider (nogle gange er vi tit uvenner) jeg har endda mor og far og søskende og det hele, problemet er bare de her smerter! jeg kan snart ikke holde ud at leve mere! jeg vil ikke gå til psykolog fordi, at det er problem kommer kun en gang imellem. men hvad kan jeg gøre? nogle gange tænker jeg på " gid jeg var død så kunne lægen os se at det ikke bare var pjat med mine mavesmerter!" hjælp mig! knuz CSJ.

Svar:

Kære dig

Velkommen til Cyberhus. Det er godt du skriver herind, og får dine tanker ud.

Det lyder godt at du både har familie og en god kæreste at snakke med, det er vigtigt at have folk omkring en, som vil en det bedste. Og jeg håber da også at de kan støtte op omkring din skole, og evt. være med til en samtale med din lære eller trivselsperson, så du ikke bliver smidt ud.

Jeg kan godt forstå dine tanker omkring døden, og at hvis du døde så ville din læge da kunne se at det ikke var for sjov, med de smerter. Men søde dig, prøv at se på alt det gode du har og være glad for det. Du må ikke opgive livet, det står og venter på dig. Men selvfølelig skal du have styr på hvad der sker inden i dig, og hvorfor du har de smerter.

Det er aldrig rart at have smerter. Og det kan reelt set skyldes mange ting. Jeg syntes endnu engang at du skal snakke med din læge. Samtidig syntes jeg du skal tage en med som kender dig godt, det kan være det gør en forskel. Føler du ikke lægen tager dig alvorligt, så har du som alle andre mennesker ret til at komme til en anden læge. Men jeg syntes du skal sige til din læge at du tager de smerter alvorligt, og du forventer af ham som læge, at han også tager det alvorligt. Han skal som anvarsfuld læge, sørge for at du kommer til en specialist, som kan undersøge dig grundigt.

Smerter kan være mange ting, og smerter i maven over så lang en årrække, kan blandt andet skyldes kostvaner, hvis man, uden at vide det engang imellem spiser noget man ikke kan tåle, vil kroppen reagere på det. Uden at  komme til at lyde som en læge, ved jeg at gluten kan give smerter, hvis man ikke kan tåle det. Men det kan test afslører. Prøv evt. over en periode at skrive ned hver dag hvad du spiser, og vis det til lægen. Så kan han også se at du virkelig er interesseret i at finde ud af hvorfor du får ondt.

Psykosomatiske smerter, er bekymringer og problemer som sætter sig og føles som fysiske smerter. Oplevelser i barndommen kan give disse symptomer, men det er i virkeligheden noget der kommer fra "hovedet", forstået på den måde at har du oplevet ting, som har gjort stort indtryk på dig, kan dette sætte sig som smerter i kroppen.

Jeg syntes ikke du helt skal afvise tanken om en psykolog. Han kan være med til at sætte dit liv i perspektiv, og evt, få ryddet lidt op. Det kan aldrig skade. Du fortjener at have det godt, og få det bedste ud af livet.

Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers håber jeg du skriver tilbage, og evt. fortæller lidt mere om din opvækst og situation.

Hilsen Isabella