hjælp, ved ikke rigtig hvad der sker :(
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej. Det hele startede for ca. 2½ år siden, min bror begyndte at røre ved mig steder jeg ikke ville have, vidste jo godt det var forkert det han gjorde, men kunne ikke sige stop, han låste altid dåren ind til hans værelse så mine forældre ikke kunne finde ud af det, jeg har ikke kunne snakke med nogle om det, jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre, en dag lagde han pludselig oven på mig mens jeg sov og jeg begyndte at græde, for vidste ikke hvad der skulle ske, men var ikke glad i en hel måned, ved ikke hvad jeg skal gøre det er som om han bare ikke kan få nok, han bliver ved og ved... Det er svært at snakke om det, når det ens bror man taler om, men altså den her nat hvor han lagde oven på mig var han næsten helt oppe i mig, det var forfærdelig. Tænker altid på det, hvordan kan jeg komme af med tanken, har det ikke så godt med den tanke, hver gang han nærmer sig mig bliver jeg bange. HJÆLP!!:(

Svar:
Kære du.
Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig. Jeg kan godt forstå det, hvis det kan være svært med alle de tanker, du går alene med. Jeg synes det er rigtig godt at skriver, når du mærker at noget ikke er som det skal være.
Først vil jeg gerne sige at det din bror har gjort ved dig, slet ikke er i orden. Det er faktisk ulovligt når en bror prøver at have sex med sin søster. Så når du mærker at det slet ikke føles rart, så det helt naturligt, for det overhovedet ikke i orden at din bror er sådan overfor dig.
Jeg kan godt forstå, det kan være svær at snakke om, når det er ens egen bror. Jeg kan godt forstille mig at det må være svært når han er en del af familien og når dine forældre ikke ved noget om det. Jeg kan også godt forstå du tænker meget på det, når det er noget du ikke synes føles rart.
Snak med nogen
Jeg synes det er rigtig vigtigt at du får snakket med en voksen om det, for det er ikke noget du skal gå rundt med helt alene.
Jeg synes for det første du skal prøve at snakke med dine forældre om det. Jeg ved godt at det måske kan være svært, men jeg synes det er vigtigt at dine forældre ved det, så de kan hjælpe dig.
En anden mulighed er også at du prøver at snakke med en lærer eller anden voksen du har et godt forhold til.
Hvis det kan være svært at få snakket med enten dine forældre eller en anden voksen til at starte med, så synes jeg du skal prøve at skrive eller ringe til nogen fra Albahus. Albahus er en hjemmeside for børn og unge, hvor de hjælper med, hvad man kan gøre, hvis man oplevet noget ligesom du har med din bror. Du kan også chatte helt anonymt med en voksen derfra.
Her til sidst vil jeg gerne sige, at det er rigtig godt, at du kommer ud med de tanker du har. Det din bror har gjort ved dig er på ingen måde i orden. Derfor er det også vigtigt du får snakket med en voksen om det, så det kan blive stoppet. Det er ikke meningen du skal gå med alle de tanker alene og være bange for din bror og være ked af det.
Kærlig hilsen Sine