hjælp- overfaldet
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej.. jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal starte eller ende..? Mit liv stinker. Mine forældre skændes hele tiden og er ligeglade med mig. De har selv fortalt at jeg bare er en fejl. Jeg kender ikke min rigtige far. Det er også derfor jeg skriver til jer om det her for jeg ved ikke hvem jeg skal gå til..?
Jeg har fortalt til to veninder som er en del ældre end mig, men de ved ikke hvad jeg skal gøre. Det hele er fordi det var en dag hvor jeg fik fri fra skole lidt før, fordi jeg skulle aflevere noget til en fra klassen. Altså kom jeg ud på en omvej og da jeg skulle hjem var der en mand som spurgte hvad klokken var, jeg svarede og gik videre. men så begyndte han at følge efter mig. Da jeg skulle over et lyskryds tog han fat i min arm og trak mig ind i noget buskværk. det gjorde bare så ondt. Han tog på mig og sagde en masse ting, så skreg jeg og der kom en og hjalp mig.
Jeg har det rigtg skidt når jeg tænker på det og jeg er vildt bange for at gå på gaden. Hjælp mig, vil i ikke nok?

Svar:
Hej med dig.
Det er rigtig godt, at du har valgt at skrive til brevkassen for at få hjælp, for jeg kan høre, at du har haft en rigtig ubehagelig oplevelse.
Du blev overfaldet af en mand, som mod din vilje trak af sted med dig. Det var rigtig godt at du skreg og slap væk fra ham. At bliver overfaldet på den måde er meget skræmmende og du fortæller også, at du nu er bange for at gå på gaden.
Som jeg forstår dit brev, så har du fortalt et par veninder om overfaldet, men de har ikke kunnet hjælpe dig. Du skriver, at dine forældre skændes hele tiden, og at de er ligeglade med dig, så derfor ved du ikke, hvor du skal søge hjælp.
Det er vigtigt, at du får snakket med en voksen om det der er sket. Du må ikke gå alene med den oplevelse!
Der er to grunde til at du snakke med en voksen:
For det første er vigtigt for dig, at få snakket oplevelsen igennem og får hjælp til at komme over det, så du ikke længere skal være bange.
For det andet lyder det som en episode, der måske skal meldes til politiet. Manden har ikke ret til at gøre det som han gjorde imod dig. Det er derfor vigtigt, at du får snakket med voksen.
Jeg fornemmer ud fra dit brev, at det er svært for dig at snakke med din mor om det, som er sket. Hvis du ikke føler, at du kan snakke med din mor, er det vigtigt at du finder en anden voksen at snakke med. Måske en lærer på skolen som du har tillid til, eller en af dine veninders forældre?
Det er vigtigt, at du får snakket om det. Du må ikke gå alene og være bange. Hvis du er i tvivl om, hvem du skal snakke med, kan du logge på chatten. Sammen med en rådgiver kan du måske finde frem til en voksen, som du kan snakke med.
Chatten er åbent mandag – torsdag kl. 15-19.
Mange tanker
Marianne