Hjælp min veninde
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Min veninde cutter, og bliver slået af sin far. Hvordan kan jeg hjælpe hende til at forstå at det er ulovligt? Min veninde har også selvmordstanker, og forsvinder lidt mere hver gang jeg ser hende. Hvordan kan jeg hjælpe min veninde videre?

Svar:
Hej med dig.
Først vil jeg starte med at fortælle dig, at du er en rigtig god veninde, når skriver til brevkassen for at få hjælp til din veninde. Det viser, at du bekymrer dig om hende. Din veninde er heldig med, at hun har en ven som dig!
Det lyder som om at din veninde har det rigtig svært, og at hun får det værre. Det er vigtigt at hun får hjælp, både til at forstå at det er ulovligt at hendes far slår hende og hjælp til at få det bedre.
Det du kan gøre, er at snakke med en voksen om din veninde. Hun har brug for hjælp fra en voksen!
Kender du en voksen som du har tillid til - en som kan hjælpe dig med at hjælpe din veninde? Det kan måske være dine forældre, din venindes mor, eller måske en lærer på skolen.
Hvis du ikke ved, hvem du kan snakke med, er du velkommen til at logge på chatten. Her kan du chatte med en voksen rådgiver om, hvordan du bedst kan hjælpe din veninde.
Måske kan du også opfordre din veninde til at logge på chatten. Det er helt anonymt - det vil sige at rådgiveren ikke kan se hvem I er, og ingen kan finde ud af, at I har været på chatten.
Chatten er åben mandag - torsdag kl. 15 -19.
Det er rigtig flot at du søger hjælp til din veninde. Jeg håber, at du finder en voksen som kan hjælpe, eller at du vil søge hjælp i chatrådgivningen.
Mange hilsner
Marianne