Hjælp, min far er utro......
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej.. Jeg er en fortvivlet pige på 20 år, som har brug for lidt råd og vejledning udefra.. For to år siden fandt jeg ud af at min far igennem en længere periode havde været min mor utro, det var noget jeg fandt ud af og ikke tog særlig pænt. Min forældre gik fra hinanden, og min far lovede ikke at se hans "elskerinde" mere….. Efter noget tid finder jeg så ud af at han stadig er sammen med hende, og den dag idag er de så kæreste…. Det er også OK, jeg kan fint med hende idag.. men nu - efter han er sammen med hende, har jeg fundet ud af at han stadigvæk ser flere damer? imens han har hans nye kæreste? Jeg synes det er så synd for min fars kæreste, at han ser andre uden hun ved det - men hun gjorde det jo også mod min mor uden vi vidste det? Men det jeg vil frem til er…. - Hvad skal jeg gøre i denne situation, jeg er den eneste der ved at min far ser andre udover hans nye kæreste … skal jeg sige det til hende? skal jeg konfentere min far med, at jeg ved at han bliver ved med at se andre kvinder??? Min far er jo syg og har brug for hjælp mener jeg? før i tiden når jeg snakkede med ham, om når han gik i byen, utroskab. osv, bliver han altid sur - jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal - det tager utrolig hårdt på mig, fordi det er en hemmelighed jeg går og holder for mig selv … Håber i kan hjælpe mig …. tankerne køre rundt i mit hovede, og jeg ved virkelig ikke hvilken beslutning der er den rigtige… Mvh MM

Svar:
Kære du
Det lyder til at være en rigtig svær situation du står i og jeg kan godt forstå du ikke helt ved hvad du skal gøre. Derfor vil jeg også sige, at jeg synes det er rigtig godt at du har skrevet her ind og jeg vil forsøge at komme med mine råd til hvad du kan gøre.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det har været rigtig hårdt for dig at få at vide, at din far var din mor utro. Jeg tænker også, at du måske stadig er sur på din far over dette. Jeg forstår udmærket godt, hvis du er sur på din far og jeg synes det var rigtig fornuftigt af dig at snakke med din far om hans ture i byen og hans utroskab.
Det er selvfølgelig ikke rart at han reagerer ved at blive sur, men jeg tænker at det måske er fordi han selv er ked af det han har gjort. Jeg tænker også, at han er ked af, at du har fundet ud af det han har gjort og at han ikke vil have at du er ked af det.
Jeg tror godt selv han ved at han har handlet forkert og det kan være svært for ham at snakke med dig, fordi du er hans barn, om de problemer og tanker han har. Det er dine forældre der skal finde ud af hvordan deres liv skal fortsætte og om de vil leve sammen, men det tænker jeg også at du selv godt ved, da du skriver at du synes det er helt ok at din far er blevet kæreste med hende, som han var din mor utro med.
Det er rigtig ubehageligt for dig, at du nu har fundet ud af at han stadig ser andre damer. Jeg synes du skal sige til ham at du gerne vil snakke med ham og så finde en dag, hvor i kan være alene og have god tid til jeres snak. Så synes jeg du skal fortælle ham hvad du ved og hvad du går og tænker om det hele.
Måske er du bange for at han reagerer ved at blive sur igen og det synes jeg du skal sige til ham. Du kan fx starte med at sige til ham, at du ved han ikke vil kunne lide det du vil sige, men at det er noget du tænker rigtig meget på og er rigtig ked af over og at du virkelig har brug for at snakke med ham og fortælle det hele.
Jeg tror det vil være rigtig godt for dig at få snakket med ham om det og måske ved din far slet ikke, at du ved alt det du beskriver her. Det er ikke op til dig at fortælle alt dette til din fars kæreste, for det er hans eget ansvar at sige det. Men jeg synes han ha et ansvar for at holde det adskilt fra dig og dit fars forhold. Det er nemlig rigtig vigtigt, at du tænker på dig selv og dit eget liv, og ikke skal forholad dig til om din far er utro eller ej.
Hvis du har brug for flere råd eller for at snakke lidt mere om alle de ting du går og tænker på, er du altid velkommen til skrive igen eller kigge forbi chatten her på Cyperhus.
Hilsen Katrine