Hjælp mig..

brevkassespørgsmål

Hjælp mig..

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 13 år 2 uger siden

Jeg kan slet ikke finde ud af mit liv lige nu. jeg føler mig ked af det, deprimeret, ikke god nok mere... Jeg har det som om hele min verden er ved at bryde sammen. jeg har ikke rigtig nogen venner jeg kan snakke med og jeg ved ikke hvorfor jeg føler mig så ligegyldig. jeg vil bare gerne føle mig acceptertet, men har nok altid været lidt anderledes end andre. jeg blev udsat meget for mobning i folkeskolen, og blev nødt til at skifte skole pga. det. jeg har før cuttet, i 3 år, men er holdt op for et år siden. det er bare så svært at stå imod trangen til ikke at gøre det igen. den eneste grund til at jeg skriver til jer, er at jeg er så langt ude og jeg ikke har nogen til at hjælpe mig. hvad kan jeg gøre for at blive glad igen? please hjælp mig.... jeg vil gerne være glad, ikke en indelukket ensom og fortabt person mere... jeg vil være psykisk stærk.

Svar:

Hej med dig..

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil være glad igen og ikke føle dig så indelukket længere. Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig hen imod det mål.

Det er faktisk super flot, at du kan formulere det mål og når du skriver og fortæller om dit mål, så har du det i sigte. Det bliver tydeligt for dig selv og for de voksne som du fortæller det til, og så er det nemmere at hjælpe dig.

Det er stærkt af dig og på den måde har du taget det første skridt selv. Sådan.

Lige nu er det rigtig svært for dig og du føler din verden er ved at falde fra hinanden. Du skriver også, at du tidligere har skåret i dig selv og har svært at stå imod trangen til at gøre det igen. Du fortæller, at du er blevet mobbet meget i din skoletid og måske tænker du, at det kan være en af årsagerne til at det er så svært i dag.

Det er rigtig svært at blive mobbet, ikke kun når det står på, men også bagefter og derfor tror jeg du har helt ret i, at det er en vigtig ting i dit liv. De oplevelser kan snige sig ind og betyde, at man ikke føler sig god nok i forhold til andre og det kan være svært at få nye venner, fordi man hele tiden er usikker på om man er anderledes eller om de andre kan lide en. Måske kan du genkende noget af det?

Kære du.. du er god nok og du er lige som du skal være. Men du har fået nogle sår og jeg tror det er dem der gør det svært for dig nu. De sår skal hele, ligesom sår på huden. Når dine sår heler, så bliver du også stærkere og begynder at tro mere på sig selv.

Det er lidt ligesom en sneboldeffekt, den starter som lille med at rulle ned af en bakke, og så bliver den større og større jo længere den ruller ned. Jo mere sårene heler, jo stærkere bliver du, jo mere tror du på at du er god nok som du er og så bliver det lidt lettere at møde nye mennesker og få ny venner. Og så når du dit mål om at blive glad og mindre indelukket.

Så spørgsmålet er så, hvordan du kommer i gang med at hele de sår? jeg synes det er meget vigtigt, at du først og fremmest er klar over, at du har gjort noget meget rigtigt ved at skrive herind. Du er nemlig begyndt at rulle den der snebold. Du har selv startet processen, og det er flot.

Når der er sår der skal heles, er det vigtigt at man finder ud af hvilke sår det er, og det kan faktisk være ret svært at gøre alene. Du har selv set mobningen som en årsag og jeg tror det er helt rigtigt. eg har tre forslag nu, som jeg synes du skal prøve af:

1. Det første handler om at få snakket med en voksen rådgiver herinde i vores chat. I sådan en samtale hjælpe rådgiveren dig med at snakke om det og det tror jeg kunne være rart for dig. På den måde kan du sammen med den voksne finde frem til om der er andre sår der også skal hele og så finde ideer og muligheder til hvad du kan gøre nu.

2. Den anden mulighed er at tage fat i en voksen i virkeligheden. Jeg kender ikke dit forhold til dine forældre, emn det kan være et godt sted at starte, også selvom man ikke er vant til at snakke med dem. Hvis du ikke synes det er så fedt at gøre, så kan andre også bruges. Det kunne være en lærer, din læge, en anden i familien... mange kan bruges. Det vigtigste er at det er en der gerne vil lytte.

Det du har skrevet til mig er rigtig godt og det kan du faktisk bruge igen. Aflever det til den person du gerne vil snakke med, så kan det nemlig være lidt letttere bagefter. Så er du fri for at starte fra bunden af og så kan den voksne nemmere spørge dig om forskellige ting.

3. Et lille råd, som jeg gerne vil give dig her også, og som jeg synes er ret vigtigt, det er at prøve at overveje hvilke ting der gør dig glad. Og alle ting gælder. Er det en svømmetur, regnvejr, kunst, musik, syning osv. Prøv at lave en liste.

Når livet er svært og det hele virker uoverskueligt, så skal man have noget energi sat ind på kontoen. For det første giver det dig en pause fra tankerne og det kan være rart, for det andet så giver det energi til at klare den proces det er at hele dine sår.

Så overvej hvad der giver dig en god følelse i maven og kom i gang med det. Gør det alene, sammen med en, meld dig ind i en klub eller en forening, det er ligegyldigt, bare du gør noget. Det er også en fremragende måde at møde andre mennesker på, fordi når man laver noget sammen der er sjovt, så hygger man sig også sammen.

Så det var lige et par ideer fra mig og du skal vide, at selvom det er svært nu, så kan det blive nemmere. Og du er i gang. Du har fået et svar fra mig og måske kan du bruge noget af det og måske kan du ikke, men du opsøger hjælpen og det er det vigtigste. Så vil du nemlig finde den på et tidspunkt. Så kæmp videre og så begynder din snebold at rulle nedad og du bliver langsomt stærkere og stærkere inden i.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Venlig hilsen

Erroll