Hjælp? :'/ jeg er ved at tage livet af mig selv :(
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej alle.. lever et isoleret liv.. jeg hader mine forældre så inderligt meget, selvom jeg nok enlig burde være glad for at være her ?.. hader mit liv, og hader at være her hjemme... jeg er "emo-punk" dvs.. jeg går meget i sort/pink/rødt. tøj, og mine forældre sys det er ekstremt grimt. jeg elsker min sorte make up, og går altid med sort.. men mine forældre hader mit udseende.. de sviner stilen til, og de har sagt 4 gange i år , at sådan nogle der ser så mærkelige ud burde slet ik ha lov at leve..
de sagde at jeg ikke måtte ha nogen venner som ser sådan ud.. jeg blev så ked af det, fik en følelse af at de enlig bare vil gøre mig ondt? har også snakket piercinger med dem.. og jeg vil virkli virkli gerne ha piercinger, sys de er så pæne.. og ved godt der kan komme ar osv, men bare jeg måtte få den ene jeg nu vil ha og så får jeg rensten når jeg er over 18.. men neij.. så sviner de stilen til igen..
nu hvor jeg er 15 så tænker jeg jo self på drenge:i.. men lever et liv mine forældre ikke ved.. i deres øjne er drenge meget farlige, og de vil ikke ha at jeg har nogle drenge venner.. jeg må ikk kramme dem fra min klasse eller noget.. eftersom jeg ik kan være sammen med drenge sårn.. irl. så skriver jeg med mange over nettet. alså venner ^^ og så her den sidste tid har jeg skrevet med en rigtig sød fyr, og han bor her i min by.. det er lidt mærkeligt at tænke på at jeg faktisk kan møde ham? men ved ik hva jeg ska sige til mig mor og far:/..
den ene aften invitered han mig med på stranden for at gå en tur og snakke ldit osv:/ og måtte komme med en undskyldning på at jeg ik havde tid pga lektier.. jeg er så træt af ik at ku se mine venner.. :( er der noget jeg kan gøre for at mine forældre vil indse at mine venner ik er så farlige som de tror? :/ så jeg kan være sammen med mine venner i min fritid..

Svar:
Hej Pige 15
Jeg kan godt høre, at du går rundt med rigtig mange tanker lige nu. Du er super god til at forklare dine tanker og følelser, og det kan du bruge til noget.
Du skriver at du er "emu-punk", og at du rigtig gerne vil have en piercing og begynde at gå lidt med drenge. Du skriver også, at du hader dine forældre, fordi de ikke acceptere dig og ikke vil give dig lov til piercinger og drenge.
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært lige nu. Det er ikke rart at føle sig misforstået eller føle at ens forældre ikke stoler på en.
Du er 15 år og derfor bestemmer dine forældre rigtig mange ting, som du lige nu synes er uretfærdigt. For eksempel om du må få en piercing elller gå med en specielt type drenge.
Det kan føles meget forkert og det kan være svært at snakke sammen om fordi der er mange følelser i det. For dine forældre handler det måske om kærlighed og opdragelse på den måde de synes er bedst for dig. For dig handler det måske om at være selvstændig og gerne vil bestemme over dit eget liv.
Som du selv skriver, så bestemmer du selv når du bliver 18 år og det kan du jo glæde dig til. Indtil da, vil jeg foreslå at du prøver at få snakket med dine forældre igen.
Det er helt naturligt at du begynder at interessere dig for drenge og gerne vil på date og være sammen med drenge. Det er også naturligt at du gerne vil se dine vener.
Jeg vil foreslå dig flere ting du kan gøre nu:
Det vigtigste er snakken men dine forældre. Prøv at skrive et brev, hvor du forklare dem de følelser og tanker du går rundt med. Beskriv måske dine venner, hvordan er de, hvad laver i sammen og så videre. Fortæl dem også om ham fyren du har mødt på nettet, og at du gerne vil kunne mødes med ham. Et brev kan sommetider være en god måde at starte en svær snak, fordi du kan forklare det hele på en stille og rolig måde.
Det kan også være en god ide at snakke med andre voksne og måske er der en i din familie som du stoler på og har det godt med.
Jeg vil foreslå dig at lægge dine spørgsmål ind i debatten her i Cyberhus. Her vil andre unge måske komme med deres idèer og holdninger. Du kan ligge det ind her.
Du kan også besøge Chatten her i Cyberhus. Den har åben mandag til torsdag 15-19.00. Her kan du anonymt chatte med en voksen.
Jeg håber du kan bruge mine råd.
Venlig hilsen
Erroll (vikar for Marianne)