Hjælp det ret forvirret :s
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej cyperhus. Jeg har noget der går meget på, noget der har gået mig på længe. For et år siden var jeg min kæresten utro , ( sidespring) Og jeg er ked af over jeg gjorde det pga jeg elsker virkelig min kæreste. Men vi holdte pause i et halvt år hvor han skulle se om han kunne være sammen med mig, ( vi bor ved hans forældre) Vi kom så sammen efter det halve år og vi havde det okay sammen. Nu står det der bare et stort problem tilbage. Han siger han ik kan sove om natten pga når han lukker øjenen kommer han til at tænke på det, tit får han ik sovet før kl er 05-06 om natten, nogen nætter vækker han mig op hvor han er død hammer ked af det. Det er rigtig svært for mig at trøste ham fordi jeg har så meget skyldførelse overfor ham og hans søvn. Jeg prøver i hverdagen at gøre ham så glad jeg kan gøre, men er bange for at han en dag siger jeg kan ikke det her mere. Jeg ved ikke om du har nogen råd til hvordan vi kommer mere over det? Jeg vil høre hva jeg kan gøre? Vi har været ved psy hvor det ikk hjælp, søvnpiller det hjælp heller ikke. Knus

Svar:
Hej med dig..
Jeg synes det er godt du skriver herind og ber om et råd til hvad i kan gøre derhjemme, fordi det lyder til at I er løbet tør for ideer. Måske kan du bruge nogle af mine ideer.
Du har været utro for et år siden og det giver dine kæreste store problemer. Han kan ikke sove og er meget ked af det sommetider. Du fortæller at du trøster ham så godt du kan og prøver at gøre ham så glad som muligt hver dag.
Jeg kan sagtens forstå, at du på den ene side føler dig skyldig i at han er ked af det og på den anden side synes det er svært og gerne vil have at tingene bliver lidt lettere derhjemme. Du skriver at du er 19 år og derfor går jeg ud fra at din kæreste er ca samme alder.
Jeg har 2 ting som jeg gerne vil fortælle dig og som jeg tænkte på da jeg læste dit spørgsmål:
1. Det første er, at det her med at trøste ham og prøve at gøre ham glad. Jeg tror ikke det hjælper overhovedet, faktisk tror jeg det gør det værre og det skal jeg vist lige forklare.
Det er ikke rart at opleve ens kæreste være utro og det er helt fair han er blevet ked af det og det er også ok at du har fortrudt og fortalt ham, at det er ham du vil have. Det er også fair nok, at der går lidt tid, hvor det er meget følsomt og lidt svært at komme videre i ens forhold og det var jo også grunden til at i holdt en pause. Det var egentlig en meget god ide synes jeg.
Så blev han enig med sig selv om, at det var dig han ville have og i blev kærester igen. Det betyder også at livet skal gå videre og i skal have et godt forhold sammen. Men det lyder ikke til at din kæreste er kommet over det og det kan der være forskellige årsager til.
Når du hele tiden trøster ham og prøver at gøre ham så glad som muligt, så bliver det lidt svære for ham at tage sig sammen og gøre noget ved det. På en måde er du med til at fastholde ham i den følelse af at det er meget svært.
2. Det andet er, at din kæreste er måske omkring 19 år og det vil sige at han er rimelig voksen. Det betyder også at han har et ansvar for at bidrage til jeres forhold. Han har bestemt sig for at holde fast i dig og så skal han også gøre noget for at komme over den smerte som han havde dengang.
Derfor synes jeg der er nogle ting som i bliver nød til at snakke om nu. Og det første er, at det er ikke godt for jeres forhold at du bliver ved med at trøste ham og prøve at gøre ham glad. Det får i ikke noget godt forhold ud af, tror jeg. Du skal have lov til at være den du er og skal ikke være hans mor på den måde.
Din kæreste skal i gang med at få arbejdet med de ting, som han synes er svært og finde ud af hvorfor han har så svært ved at komme videre i sit eget liv og i sit liv sammen med dig. Måske har det slet ikke noget at gøre med dig, eller måske er det en kombination af nogle ting, men det er hans opgave at finde ud af det og det er din opgave er at støtte ham i det arbejde. Ikke trøste ham og gøre ham glad, men støtte og motivere ham i at gøre det arbejde. Det er kun ham der kan gøre det arbejde, du kan ikke.
Jeg vil foreslå dig, at vise mit svar til din kæreste og så vil jeg foreslå ham at kigge forbi chatten her i Cyberhus. Måske kunne det være rart for ham at komme i gang på den måde. Ellers vil jeg helt klart råde ham til at få en snak med sin læge og måske den vej komme til en psykolog.
Jeg håber du kan bruge mine ideer og du er naturligvis også velkommen i chatten, hvis du kunne bruge at chatte anonymt med en voksen derinde..
Venlig hilsen
Erroll