HJÆLP!

brevkassespørgsmål

HJÆLP!

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hey! jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre.. her for et par dage siden, var jeg næsten oppe og slås med min far. mine forældre bor sammen, men den dag var min mor på arbejde og min far havde lige hentet mig fra boksning. jeg var i forvejen sur også var han sur og vi kom oppe og skændtes og råbte af hinandenn og til sidst stod vi faktisk og skubbede til hinanden. jeg var simpelthen så tæt på at slå ham. det hele kørte op i en højere enhed så jeg jeg tog min jakke og gik. jeg kan bare ikke klare ham i mit hoved for tiden, jeg bliver ved med at være sur og ondskabsfuld overfor ham og omvendt.. han er nemlig begyndt at drikke lidt meget, så når jeg virkelig regner med at han kan hente mig, når jeg ringer (når min mor er på arbejde).. jeg tror også det har noget at gøre med at da jeg var mindre og min far blev sur på mig "slog" han mig med flad hånd i baghovedet og jeg har set ham slå efter mine brødre, de var ældre end mig.. jeg vil ikke sige det til min mor, det som om hun ikke rigtig vil indrømme det, for jeg har prøvet at snakke med hende om at jeg synes han drak lidt for meget og var fuld for ofte. men hun siger bare jaja.. så jeg ville vide om I/du synes det ville være en god idé at snakke med min læge om det? er der ikke noget med at de har tavshedspligt? fordi d. 17 skal jeg til læge (med p-piller) men jeg tænkte på at snakke med hende om det? Hilsen den forvirrede??

Svar:

Hej med dig..

Jeg kan godt forstå at du ikke ved hvad du skal gøre, fordi det er ret svært når ens far drikker for meget og kan reagerer ved at slå. Du skriver, at du har prøvet at snakke med din mor og det synes er kanon stærkt af dig, men du fornemmer desværre at hun ikke rigtig vil indrømme det.

Jeg synes ikke det er okay, at din far drikker så meget at han glemmer at hente dig og jeg kan godt forstå at du bliver sur på ham. I bliver begge så sure på hinanden at i står og skubber til hinanden og ud fra det du fortæller, så lyder det til at det er kørt lidt op i en spids.

Det lyder også til at både din far og dig har nogle følelser i klemme som kan gøre det svært at få lyst konflikterne på en ordentlig måde. Du er sur på din far fordi han drikker og har gjort nogle ting da du var yngre som ligger nede i maven og irriterer. Din far drikker lidt for meget og måske er det fordi der er noget i hans liv der er svært. Derfor kan det godt være svært at snakke sammen og løse problemerne. Og sommetider har man bare brug for at der er nogle andre der hjælper til, så det er rigtig godt at du spørger om hjælp.

Du har prøvet at snakke lidt med din mor og det er fint, men jeg tror det fortjener et skud mere. Når man snakker om sådan nogle ting, så kræver det tit flere snakke, fordi man glemmer måske at få sagt nogle ting, eller man har lige brug for at tygge på noget af det før man snakker videre. Når det er noget personligt, så kan det også gå lidt ondt og man kan blive ked af det, og så kan det også være godt at snakke videre en anden dag.

Men jeg synes faktisk det er vigtigt, at din far er med i snakken. Jeg ved godt at det kan være svært og det er måske ikke lige det du har lyst til nu, men det handler om din far og dig, og lige nu lyder det ikke til at din mor kan løfte opgaven alene, så det er et fælles ansvar mellem dig, din far og din mor.

Prøv at skrive de ting ned som irriterer dig og som du gerne vil have blive lavet om. Prøv også at skrive de ting ned som handler om fortiden og som du tænker meget på. Det her med at han har slået ud efter dig og dine brødre. At du er hamrende sur på ham fordi han drikker og ikke overholder sine aftaler. Altså så det både bliver nogle konkrete ting, men også om de følelser du går rundt med.

Prøv at aflevere brevet til dine forældre og så sig at du vil snakke med dem om det her. Aflevere det på et tidspunkt hvor du er sikker på at din far ikke har drukket, fordi ellers kommer der sikkert ikke noget godt ud af det.

Jeg håber rigtig meget, at i kan snakke jer frem til nogle aftaler om hvordan det skal være derhjemme og at du føler det bliver nemmere.

Det var den ene ide..den anden er den som du selv nævner. Ja, jeg synes det er en fremragende ide at få snakket med din læge om det. Det kan være rigtig rart at snakke med en anden voksen om det og det lyder som om du føler dig tryg ved din læge og det er vigtigt for at få en god snak. Så helt sikkert..

Den siddste råd jeg vil give dig er, at kigge forbi chatten her i Cyberhus. Her kan du anonymt chatte med en voksen og snakke om de muligheder du har. Det kan være en fordel at forklare lidt mere og den voksne kan spørge dig om forskellige ting. Måske kunne det være rart for dig..

Jeg håber det bliver lidt lettere derhjemme..

Venlig hilsen

Erroll