hjælp.

brevkassespørgsmål

hjælp.

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

hej. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre længere. jeg har en depression og oven i det har jeg også anoreksi. jeg skærer i mig selv og har selvmordstanker. der er sket så meget lort i mit som jeg ikke orker at fortæller om. jeg har det virkelig forfærdeligt. jeg har været hos en psykolog fire gange, men det har ikke hjulpet. jeg har skrevet et brev til min mor, hvor jeg fortalte lidt om hvordan jeg har det. hun har sagt at jeg skal til psykolog igen, men der er ikke sket noget endnu. jeg føler bare, at jeg ikke bliver taget seriøst af nogen som helst. min mor siger hele tiden at "nu skal jeg nok finde ud af noget" men der sker ikke noget som helst. jeg har kun været i skole fem gange siden d. 13. august. den skole jeg gik på skulle lægges sammen med en anden skole, så klasserne skulle blandes. og det var ikke så fedt. dengang jeg gik i de små klasser blev jeg mobbet sygt meget. jeg blev kaldt fed, og nu har jeg så anoreksi... dengang var jeg virkelig stædig og ville vise allle, dem der mobbede mig, at de ikke kunne få mig ned med nakken. men nu har jeg bare fuldstændig opgivet alt. jeg har sorte briller på, siger min psykolog. jeg ved ikke hvad fanden jeg skal gøre mere. jeg har ikke lyst til det her mere. min far var ret voldelig og sådan noget da jeg var mindre. jeg har altid været pisse bange for ham. da jeg var 7 gik mine forældre fra hinanden. inderst inde er jeg rigtig vred på min mor, for hun kunne bare have gået fra ham. men det var nok lettere sagt end gjort, men stadig væk.. og så fik min mor en kæreste for cirka 4 år siden. jeg hader ham som pesten. han er forfærdelig. inde på børnetelefonens hjemmeside læste jeg mig til at han udsætter mig og min lillesøster for psykisk vold. jeg vil ikke bo hjemme længere. og vi bor i det hus som min far også boede i. og jeg har så mange dårlige minder forbundet til det her hus. jeg har ikke nogen venner længere. jeg er virkelig ensom. jeg er skide træt af livet. jeg har det som om at jeg er ved at blive kvalt i alt det her. det føles som om at selvmord er den eneste vej ud af det her. men jeg vil gerne have det bedre. jeg vil gerne have hjælp til det her. men hvad pokker skal jeg gøre? jeg aner det virkelig ikke. jeg kan ikke klare det her mere. hvad skal jeg gøre? undskyld at det hele blev lidt rodet. knus c.

Svar:

Kære C

Jeg er rigtig glad for at du skriver til brevkassen. Jeg vil prøve at hjælpe dig så godt jeg kan med at finde ud af hvad du kan gøre for at få det bedre.

 Det lyder til at du har det rigtig svært lige nu. Der er mange tanker, følelser og oplevelser der fylder meget  for dig, og det forstår jeg godt. Du har oplevet mange ting i dit liv, meget mere end det er rimeligt at du skal opleve. Jeg kan godt forstå at du får lyst til at smutte fra det hele en gang i mellem. Selvom det hele virker sort og du næsten ikke kan se en udvej og lys forude, så kan du få det bedre. Det  handler om at få den rigtige hjælp, at få sat ord på det der gør ondt og snakke med andre om det. Jeg kan se her at du faktisk er rigtig god til at fortælle om dine tanker og følelser. Det er første skridt på vejen til at få det bedre.

Alle de ting du har oplevet og alt det der fylder for dig, tror jeg hænger sammen. Jeg tror at hvis du fik den rigtige hjælp, så ville de her forskellige ting lige så stille fylde mindre og mindre og blive overtaget af gode og dejlige oplevelser i stedet. Selvom der er meget smerte i dit brev og selvom jeg kan mærke at du er ked af det, kan jeg samtidig også mærke et håb i dit brev. Du vil gerne have det bedre og det synes jeg bestemt også at du fortjener.

Jeg synes det er rigtig godt at du snakker med en psykolog og det synes jeg at du skal blive ved med. Det kan godt tage tid at føle sig helt tilpas og få modet til at åbne sig op over for en fremmed. Derfor skal man nogle gange snakke mange gange sammen, før man begynder at få det bedre. Jeg synes du skal give psykologen en chance for at hjælpe dig, selvom det lige nu føles som om at det ikke virker. Det kan sagtens forandre sig. Det er rigtig flot at du spørger din mor om hjælp til og det synes jeg du skal prøve igen. Fortæl din mor at du vil til psykolog med det samme, fordi du har brug for hjælp.

Jeg synes du fortjener at få hjælp med det samme, og jeg har nogle ideer til hvad du kan gøre hvis din mor ikke hjælper dig nu:

1. Hvis ikke din mor gør noget, så kontakt din egen læge selv og vis ham/hende det brev du har skrevet her til brevkassen. Vær ærlig og vis din læge at det haster.

2. Bestem dig for en professionel voksen som du har det godt med og vis ham/hende brevet her. Det kunne være en lærer eller en pædagog. Den person skal nemlig reagere og fortælle kommunen at du har brug for hjælp. Din lærer skal lave det der hedder en underretning til kommunen og det går ud på at beskrive hvordan du har det og at han/hun er bekymret for dig. Så skal kommunen tage kontakt og undersøge hvordan de kan hjælpe dig bedst muligt.

3. Den sidste ting jeg tænkte på er, at du skal kigge forbi chatrådgivningen her i Cyberhus eller ringe til Børnetelefonen i Børns Vilkår. Det kan måske være lidt lettere at snakke om dine tanker og følelser her og sammen med rådgiveren kan I så finde frem til den bedste måde du kan få hjælp på.

Jeg håber at du snart får den hjælp du fortjener og har brug for. Jeg er sikker på at du har modet til at spørge om hjælp og til at kæmpe for at få det godt igen. Jeg ønsker dig det bedste.

Kærlig hilsen Marianne

Normal

false

DA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabel - Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}