hjælp?......

brevkassespørgsmål

hjælp?......

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

jeg er en pige på 14 det har cuttet i snart 5 år

jeg tror mugligvis jeg har deprission fordi jeg arldrig har nogle "gode" dage og social angst fx kan jeg ikke få luft hvis jeg er store grupper

jeg spiser nærmest ikke noget og vejer 58,5  og er 167 min bmi er 21 jeg syntes stadig jeg er fed selvom jeg ved det er normaltvægt

jeg føler mig ensom selvom jeg sidder sammen med mine venner som om de ikke gider mig bla pga jeg er blevet hele livet.

jag kan ikke snakke med nogle om det jeg ville bare ønske jeg var død

hvad skal jeg gøre

jeg ville bare gerne ha noget hjælp.....

Svar:

Hej!

Det lyder som om du har det rigtig svært, og det er rigtig godt, du skriver herind for at snakke lidt om det.
Der er meget normalt i din alder, nogle gange at føle sig lidt trist, og måske lidt ensom. Men sådan som du har det, skal du selvfølgelig ikke have det. Det må være rigtig hårdt at føle, at du aldrig har nogle gode dage, og at du ikke kan snakke med nogen om det. At skære i sig selv kan føles som en god måde at håndtere det svære på, fordi man et øjeblik glemmer smerten inden i - men bagefter komme smerten tilbage og er måske endda værre end før. Derfor synes jeg, det er rigtig vigtigt, at du får hjælp til at få det bedre.
Og jeg er rigtig glad for, at du skriver, at du gerne vil have noget hjælp - for når man har det rigtig dårligt, og er meget ked af det, og måske endda har en depression, så er det ikke noget, man kan klare alene, det er noget, man skal have hjælp til. Det kan være svært at sige, man har brug for hjælp, men det er rigtig fint, at du nu er der, hvor du ved, at du ikke kan gå med det alene.

Jeg kan sagtens forstå, at du har det sådan, at du ikke kan snakke med nogen om det. Når der er nogle svære ting i ens liv, som fylder meget, kan det være rigtig svært at dele med andre - men det er en rigtig god ide at gøre. Som sagt, kan man ikke klare sådan noget selv, og det er rigtig vigtigt at man har nogen at snakke med om, hvordan man har det, og at man har nogen til at hjælpe og støtte sig. Måske du kunne snakke med din mor eller far om, hvordan du har det? Dine forældre har sikkert lagt mærke til, at du ikke er så glad, og er måske bekymrede for dig. Når de hører, hvordan du har det, vil de måske hjælpe dig med, hvad du skal gøre, for at få det bedre. Hvis du ikke har lyst til at snakke med dine forældre kunne det måske være en tante eller en lære fra skolen. Det er rigtig godt at have en voksen at støtte sig op af, fordi de kan hjælpe dig med at få den hjælp, du har brug for, for at få det bedre.
Jeg vil også lige give dit et link til en hjemmeside, hvor de måske også kan hjælpe dig. Det er landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade, LMS. Jeg ved ikke om du har en spiseforstyrrelse, men du nævner selv, at du ikke spiser særlig meget, så måske det er noget, de kan hjælpe dig med. Ihvertfald synes jeg, det er rigtig vigtigt, at du får hjælp omkring cutting, og det ved de også rigtig meget om.
De har en chat, hvor du kan komme til at chatte med en rådgiver. Her kan du fortælle, hvordan du har det, og at du rigtig gerne vil have noget hjælp, og så vil de prøve at hjælpe dig, så godt de kan.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og så håber jeg især, at du snart får det bedre.

Mange hilsner fra Janni

Janni har svaret på dette spørgsmål