Hjælp!
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg har et "gyserproblem" med at jeg ser spøgelser, demoner, sindsygefolk som prøver at dræbe mig, osv. Hver eneste aften... Selv når der er lys i rummet jeg er i. Det giver mig stress, og bliver selv sindsyg af at ikke at få nogen ordentlig søvn. Hvad kan jeg gøre for at få det til at gå væk?

Svar:
Hej med dig
Det lyder slet ikke rart at se alle de ting foran sig, og specielt når man skal sove tænker jeg. Og helt enig med dig.. alle har brug for søvn og det kan være meget hårdt, hvis man ikke får sovet ordentligt. Så det er godt du spørger..
Jeg er lidt i tvivl om, du faktisk sover og at det mere er drømme, som du så vågner af, eller om du oplever det mens du er vågen og inden du skal sove.
I drømme er det ikke unormalt, at det kan blive ret voldsomt. Det er tit i drømmene at vi arbejder med de ting vi går og arbejder eller tænker på i dagtimerne. Og sommetider kræver det at man får snakket om nogle af sine drømme eller nogle af de ting som måske er svære i hverdagen.
Hvis du er vågen, kan det godt være lidt det samme, men det gør det nok en smule mere ubehageligt, fordi det føles så underligt, at man bliver bange for at blive sindsyg, som du skriver.
Jeg er ikke læge eller psykriater, så jeg er slet ikke ekspert på det her område, men jeg kan fortælle dig, at jeg synes helt sikkert du skal tage en snak med din læge om det her. Fordi det er ikke meningen du skla opleve de ting i vågen tlstand og hvis det er i drømme, skal du have fundet en løsning på hvordan du kan få noget mere søvn. Det er vigtigt.
Du kan sagtens selv ringe til din læge og bestille en tid, men måske ville det også være rart at have dine forældre med. Så få snakket med dem også, hvis du føler det er det rigtige for dig.
Og så håber jeg du snart får sover rigtig godt..
Venlig hilsen
Erroll